Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Programowanie aplikacji wieloplatformowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie aplikacji wieloplatformowych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Małecki <>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 9

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z inzynierii oprogramowania.
W-2Wiedza z dziedziny architektury systemów komputerowych.
W-3Wiedza dotyczaca podstaw programowania.
W-4Umiejetnosc programowania w C i Java.
W-5Wiedza w zakresie dziedziny komunikacja człowiek-komputer.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami zwiazanymi z technologiami tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
C-2Zapoznanie studenta z róznorodnoscia rozwiazan w dziedzinie aplikacji wieloplatformowych dla systemów przenosnych.
C-3Ukształtowanie umiejetnosci praktycznych w dziedzinie tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
C-4Wykształcenie umiejetnosci samodzielnego poszukiwania rozwiazan dla tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z wymaganiami zajęć.1
T-L-2Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych w J2ME.4
T-L-3Realizaja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem PhoneGap4
T-L-4Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych z wykorzystaniem Qt for Android.4
T-L-5Realizacja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem HTML 5 i JavaScript.2
15
wykłady
T-W-1Zapoznanie z wymaganiami przedmiotu. Definicja aplikacji wieloplatformowych. Definicja programowania wieloplaformowego. Podstawowe zasady programowania wieloplatformowego dla urządzeń przenośnych.1
T-W-2Rozwój aplikacji wieloplatformowych. Wieloplatformowe biblioteki i narzędzia programistyczne - przegląd.2
T-W-3Platforma J2ME dla systemów przenosnych. Pojecie profilu i konfiguracji. Podstawowe elementy J2ME. Specyfikacje.Podstawowe srodowiska programistyczne dla J2ME. Wersje, instalacja, konfiguracja, mozliwosci.2
T-W-4Podstawowe kontrolki graficznego interfejsu uzytkownika w J2ME. Technologiie komunikacji sieciowej w J2ME - interfejsy, protokoły. Interfejs uzytkownika w systemie przenosnym dla komunikacji sieciowej.2
T-W-5Rozwiązanie PhoneGap - jako proste, skuteczne i wydajne narzędzie wspierające tworzenie aplikacji wieloplatformowych na urządzenia przenośne.2
T-W-6Qt — biblioteka w języku C++ pozwalająca tworzyć jednolite GUI niezależnie od platformy.2
T-W-7Qt dla Android jako rozwiązanie pozwalające uruchamiać aplikacje wieloplatformowe stworzone w Qt5 na urządzeniach działających w oparciu o platformę Android.2
T-W-8Tworzenie wieloplatformowej aplikacji mobilnej w technologii: HTML5 z wykorzystaniem JavaScript.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca nad projektem w podgrupie20
A-L-3samodzielne studia nad tematem20
A-L-4udział w konsulatcjach2
A-L-5udział z zaliczeniu2
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studia nad tematem10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4udział w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Cwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania cwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena formująca: Ocena jakosci realizacji cwiczenia laboratoryjnego.
S-3Ocena formująca: Ocena poprawnosci realizacji projektu w podgrupie.
S-4Ocena formująca: Ocena jakosci realizacji projektu w podgrupie.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena całosciowa zrealizowanych cwiczen laboratoryjnych i projektu w podgrupie.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena całościowa wiedzy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinie dobierac narzedzia do potrzeb realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemie przenosnym.
I_1A_W04, I_1A_W06, I_1A_W07, I_1A_W10, I_1A_W14, I_1A_W21, I_1A_W23C-2, C-1T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1S-6
I_1A_O9/04_W02
Powinien wskazywac potencjalne problemy w realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. Powninien zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
I_1A_W04, I_1A_W06, I_1A_W10, I_1A_W14C-2, C-1T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1S-1, S-3, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien umiec analizowac potrzeby uzytkownika, analizowac mozliwosci realizacji aplikacji wieloplatformowych, dobierac srodowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywac projekt, planowac realizacje procesu tworzenia aplikacji wieloplatformowej dla systemu przenosnego, powinien umiec weryfikowac i oceniac istniejace rozwiązania wieloplatformowe w systemach przenosnych.
I_1A_U20, I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U03

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O9/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajec student nabedzie nastepujace podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiazywaniu problemów zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, kreatywnosc w znajdowaniu rozwiazan zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, chetny do dzielenia sie wiedza, postepowanie zgodne z przyjetymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie.
I_1A_K01, I_1A_K03

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O9/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinie dobierac narzedzia do potrzeb realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemie przenosnym.
2,0Nie potrafi wymienic i nazwac istniejacych wieloplatformowych technologii programistycznych i sprzetowych w systemach przenosnych.
3,0Potrafi wymienic, nazwac i ogólnie opisac istniejace wieloplatformowe technologie programistyczne i sprzetowe w systemach przenosnych oraz wskazac ich potencjalne zastosowania.
3,5Potrafi dobierac wieloplatformowe technologie sprzetowe i programistyczne odpowiednio do zastosowan w systemach przenosnych.
4,0Potrafi wytłumaczyc dobór technologii sprzetowych i programistycznych odpowiednio do zastosowan i je opisac.
4,5Potrafi rozpoznac trudnosci i zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponowac uniwersalne wieloplatformowe rozwiazania programistyczne działajacej na szerokiej grupie systemów przenosnych.
I_1A_O9/04_W02
Powinien wskazywac potencjalne problemy w realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. Powninien zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
2,0Nie potrafi wymienic i nazwac problemow istniejacych dla wieloplatformowych technologii programistycznych i sprzetowych w systemach przenosnych.
3,0Potrafi wymienic, nazwac i ogólnie opisac podstawowe problemy istniejace w procesie tworzenia aplikacji wieloplatformowych.
3,5Potrafi dobierac rozwiazania ploblemow w tworzeniu aplikacji w systemach przenosnych.
4,0Potrafi wytłumaczyc dobór sposobow rozwiazania problemow.
4,5Potrafi zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponowac uniwersalne rozwiazania programistyczne działajacej bezproblemowo na szerokiej grupie systemów przenosnych.

Literatura podstawowa

  1. Lyza Danger Gardner, Jason Grigsby, Mobile Web. Rusz głową!, Helion, 2013, 978-83-246-4864-1, 9788324648641
  2. Jeanine Meyer, Wprowadzenie do HTML5. Nauka HTML5 i JavaScriptu na przykładzie gier, Helion, 2012, 978-83-246-4107-9, 9788324641079
  3. Mark Summerfield, Biblioteki Qt. Zaawansowane programowanie przy użyciu C++, Helion, 2014, 978-83-246-8233-1, 9788324682331

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z wymaganiami zajęć.1
T-L-2Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych w J2ME.4
T-L-3Realizaja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem PhoneGap4
T-L-4Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych z wykorzystaniem Qt for Android.4
T-L-5Realizacja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem HTML 5 i JavaScript.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie z wymaganiami przedmiotu. Definicja aplikacji wieloplatformowych. Definicja programowania wieloplaformowego. Podstawowe zasady programowania wieloplatformowego dla urządzeń przenośnych.1
T-W-2Rozwój aplikacji wieloplatformowych. Wieloplatformowe biblioteki i narzędzia programistyczne - przegląd.2
T-W-3Platforma J2ME dla systemów przenosnych. Pojecie profilu i konfiguracji. Podstawowe elementy J2ME. Specyfikacje.Podstawowe srodowiska programistyczne dla J2ME. Wersje, instalacja, konfiguracja, mozliwosci.2
T-W-4Podstawowe kontrolki graficznego interfejsu uzytkownika w J2ME. Technologiie komunikacji sieciowej w J2ME - interfejsy, protokoły. Interfejs uzytkownika w systemie przenosnym dla komunikacji sieciowej.2
T-W-5Rozwiązanie PhoneGap - jako proste, skuteczne i wydajne narzędzie wspierające tworzenie aplikacji wieloplatformowych na urządzenia przenośne.2
T-W-6Qt — biblioteka w języku C++ pozwalająca tworzyć jednolite GUI niezależnie od platformy.2
T-W-7Qt dla Android jako rozwiązanie pozwalające uruchamiać aplikacje wieloplatformowe stworzone w Qt5 na urządzeniach działających w oparciu o platformę Android.2
T-W-8Tworzenie wieloplatformowej aplikacji mobilnej w technologii: HTML5 z wykorzystaniem JavaScript.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca nad projektem w podgrupie20
A-L-3samodzielne studia nad tematem20
A-L-4udział w konsulatcjach2
A-L-5udział z zaliczeniu2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studia nad tematem10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajec student powinie dobierac narzedzia do potrzeb realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemie przenosnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W07ma wiedzę w zakresie technologii sieciowych
I_1A_W10zna podstawowe architektury systemów komputerowych, w tym systemów wbudowanych
I_1A_W14zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem
I_1A_W21ma wiedzę w zakresie technologii mobilnych
I_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z róznorodnoscia rozwiazan w dziedzinie aplikacji wieloplatformowych dla systemów przenosnych.
C-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami zwiazanymi z technologiami tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
Treści programoweT-W-3Platforma J2ME dla systemów przenosnych. Pojecie profilu i konfiguracji. Podstawowe elementy J2ME. Specyfikacje.Podstawowe srodowiska programistyczne dla J2ME. Wersje, instalacja, konfiguracja, mozliwosci.
T-W-8Tworzenie wieloplatformowej aplikacji mobilnej w technologii: HTML5 z wykorzystaniem JavaScript.
T-W-7Qt dla Android jako rozwiązanie pozwalające uruchamiać aplikacje wieloplatformowe stworzone w Qt5 na urządzeniach działających w oparciu o platformę Android.
T-W-2Rozwój aplikacji wieloplatformowych. Wieloplatformowe biblioteki i narzędzia programistyczne - przegląd.
T-W-6Qt — biblioteka w języku C++ pozwalająca tworzyć jednolite GUI niezależnie od platformy.
T-W-5Rozwiązanie PhoneGap - jako proste, skuteczne i wydajne narzędzie wspierające tworzenie aplikacji wieloplatformowych na urządzenia przenośne.
T-W-1Zapoznanie z wymaganiami przedmiotu. Definicja aplikacji wieloplatformowych. Definicja programowania wieloplaformowego. Podstawowe zasady programowania wieloplatformowego dla urządzeń przenośnych.
T-W-4Podstawowe kontrolki graficznego interfejsu uzytkownika w J2ME. Technologiie komunikacji sieciowej w J2ME - interfejsy, protokoły. Interfejs uzytkownika w systemie przenosnym dla komunikacji sieciowej.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena całościowa wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienic i nazwac istniejacych wieloplatformowych technologii programistycznych i sprzetowych w systemach przenosnych.
3,0Potrafi wymienic, nazwac i ogólnie opisac istniejace wieloplatformowe technologie programistyczne i sprzetowe w systemach przenosnych oraz wskazac ich potencjalne zastosowania.
3,5Potrafi dobierac wieloplatformowe technologie sprzetowe i programistyczne odpowiednio do zastosowan w systemach przenosnych.
4,0Potrafi wytłumaczyc dobór technologii sprzetowych i programistycznych odpowiednio do zastosowan i je opisac.
4,5Potrafi rozpoznac trudnosci i zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponowac uniwersalne wieloplatformowe rozwiazania programistyczne działajacej na szerokiej grupie systemów przenosnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/04_W02Powinien wskazywac potencjalne problemy w realizacji aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych. Powninien zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W10zna podstawowe architektury systemów komputerowych, w tym systemów wbudowanych
I_1A_W14zna wybrane metody i techniki służące do komunikacji człowieka z komputerem
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z róznorodnoscia rozwiazan w dziedzinie aplikacji wieloplatformowych dla systemów przenosnych.
C-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami zwiazanymi z technologiami tworzenia aplikacji wieloplatformowych w systemach przenosnych.
Treści programoweT-L-5Realizacja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem HTML 5 i JavaScript.
T-L-3Realizaja aplikacji wieloplatformowej z wykorzystaniem PhoneGap
T-L-1Zapoznanie z wymaganiami zajęć.
T-L-4Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych z wykorzystaniem Qt for Android.
T-L-2Realizacja aplikacji wieloplatformowej dla urządzeń przenośnych w J2ME.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania cwiczenia laboratoryjnego.
S-3Ocena formująca: Ocena poprawnosci realizacji projektu w podgrupie.
S-2Ocena formująca: Ocena jakosci realizacji cwiczenia laboratoryjnego.
S-4Ocena formująca: Ocena jakosci realizacji projektu w podgrupie.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena całosciowa zrealizowanych cwiczen laboratoryjnych i projektu w podgrupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienic i nazwac problemow istniejacych dla wieloplatformowych technologii programistycznych i sprzetowych w systemach przenosnych.
3,0Potrafi wymienic, nazwac i ogólnie opisac podstawowe problemy istniejace w procesie tworzenia aplikacji wieloplatformowych.
3,5Potrafi dobierac rozwiazania ploblemow w tworzeniu aplikacji w systemach przenosnych.
4,0Potrafi wytłumaczyc dobór sposobow rozwiazania problemow.
4,5Potrafi zaproponowac rozwiazania pozwalajace ominac potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponowac uniwersalne rozwiazania programistyczne działajacej bezproblemowo na szerokiej grupie systemów przenosnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien umiec analizowac potrzeby uzytkownika, analizowac mozliwosci realizacji aplikacji wieloplatformowych, dobierac srodowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywac projekt, planowac realizacje procesu tworzenia aplikacji wieloplatformowej dla systemu przenosnego, powinien umiec weryfikowac i oceniac istniejace rozwiązania wieloplatformowe w systemach przenosnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
I_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O9/04_K01W wyniku przeprowadzonych zajec student nabedzie nastepujace podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiazywaniu problemów zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, kreatywnosc w znajdowaniu rozwiazan zwiazanych z róznorodnoscia sprzetowa i SO, chetny do dzielenia sie wiedza, postepowanie zgodne z przyjetymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania