Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Optymalizacja systemów internetowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Optymalizacja systemów internetowych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 9 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy języka HTML |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi metodami optymalizacji witryn internetowych |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami optymalizacji kodu witryny |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami zwiększania konwersji w systemach internetowych |
C-4 | Ukształtowanie wiedzy i umiejętności w zakresie optymalizacji witryn internetowych pod kątem systemów wyszukiwawczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Identyfikacja obszarów optymalizacji systemów internetowych | 2 |
T-L-2 | Optymalizacja kodu witryny i analizy wydajności | 2 |
T-L-3 | Optymalizacja zapytań do bazy danych i eksperymenty wydajnościowe | 2 |
T-L-4 | Testowanie witryn internetowych z udziałem wybranych systemów | 2 |
T-L-5 | Weryfikacja wybranych narzędzi analizy i optymalizacji interfejsów użytkownika | 2 |
T-L-6 | Optymalizacja kodu wybranej witryny internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych | 2 |
T-L-7 | Zastosowanie metod analizy sieci społecznych w optymalizacji platform społecznościowych | 3 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zaplanowanie eksperymentów i procedury optymalizacyjnej wybranego systemu internetowego | 2 |
T-P-2 | Indentyfikacja obszarów optymalizacji w wybranym serwisie internetowym | 2 |
T-P-3 | Przeprowadzenie wielowymiarowej procedury optymalizacji systemu internetowego | 9 |
T-P-4 | Podsumowanie i wnioski z realizacji projektu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obszary i kierunki optymalizacji systemów internetowych | 2 |
T-W-2 | Optymalizacja i standaryzacja kodu witryn internetowych | 2 |
T-W-3 | Optymalizacja zapytań do baz danych | 2 |
T-W-4 | Metody zwiększania efektywności i konwersji w witrynach internetowych | 2 |
T-W-5 | Optymalizacja interfejsu użytkownika w aplikacjach internetowych | 2 |
T-W-6 | Optymalizacja serwisów internetowych pod kątem systemów wyszukiwawczych | 2 |
T-W-7 | Optymalizacja platform społecznościowych z udziałem metod analizy sieci społecznych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach projektowych | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 4 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: Ocena podsumowująca. Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratorium : Ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności. W trakcie laboratoriów ocena formująca. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O9/10_W01 Wiedza w zakresie metod optymalizacji systemów internetowych | I_1A_W20, I_1A_W23 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-L-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_1A_O9/10_W02 Wiedza w zakresie projektowania, programowania i stosowania systemów do optymalizacji serwisów internetowych | I_1A_W14, I_1A_W20 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O9/10_U01 Umiejętność implementacji metod optymalizacji systemów internetowych | I_1A_U20, I_1A_U14, I_1A_U19 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_1A_O9/10_U02 Umiejętność projektowania interfejsów użytkownika i pomiarów użyteczności systemów internetowych | I_1A_U09, I_1A_U02, I_1A_U16 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O9/10_K01 Kompetencje w zakresie metod personalizacji systemów internetowych | I_1A_K07, I_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O9/10_W01 Wiedza w zakresie metod optymalizacji systemów internetowych | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć i metod optymalizacji serwisów internetowych. |
3,0 | Zna w stopniu dostatecznym pojęcia i metody optymalizacji serwisów internetowych | |
3,5 | Zna w stopniu dostatecznym metody optymalizacji serwisów internetowych i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych stosowane w systemach optymalizacji. | |
4,0 | Zna dobrze metody optymalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych i metody taksonomiczne stosowane w systemach optymalizacji. | |
4,5 | Zna dobrze metody optymalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych stosowane w systemach optymalizacji. | |
5,0 | Zna dobrze metody optymalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne oraz metody eksploracji zasobów tekstowych i metody analizy sieci społecznych stosowane w systemachoptymalizacji. Posiada wiedzę na temat wydajności algorytmów przetwarzania danych i umie porównać różne rozwiązania. | |
I_1A_O9/10_W02 Wiedza w zakresie projektowania, programowania i stosowania systemów do optymalizacji serwisów internetowych | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć i metod optymalizacji serwisów internetowych. |
3,0 | Zna w stopniu dostatecznym pojęcia i metody optymalizacji serwisów internetowych | |
3,5 | Zna w stopniu dostatecznym metody optymalizacji serwisów internetowych i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych stosowane w systemach optymalizacji. | |
4,0 | Zna dobrze metody optymalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych i metody taksonomiczne stosowane w systemach optymalizacji. | |
4,5 | Zna dobrze metody optymalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych stosowane w systemach optymalizacji. | |
5,0 | Zna dobrze metody optymalizacji serwisów internetowych, umie je szczegółowo omówić i ma wiedzę na temat ich zastosowań. Zna metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych, metody taksonomiczne oraz metody eksploracji zasobów tekstowych i metody analizy sieci społecznych stosowane w systemach optymalizacji. Posiada wiedzę na temat wydajności algorytmów przetwarzania danych i umie porównać różne rozwiązania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O9/10_U01 Umiejętność implementacji metod optymalizacji systemów internetowych | 2,0 | Nie umie stosować metod optymalizacji serwisów internetowych. |
3,0 | Umie skorzystać z pakietów oprogramowania i zastosować proste metody optymalizacji serwisów internetowych. | |
3,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody optymalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych w prostych zadaniach optymalizacji serwisów internetowych. | |
4,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody optymalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych w optymalizacji serwisów internetowych. | |
4,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować metody optymalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych w optymalizacji serwisów internetowych. | |
5,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować zaawansowane metody optymalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody optymalizacji serwisów internetowych. | |
I_1A_O9/10_U02 Umiejętność projektowania interfejsów użytkownika i pomiarów użyteczności systemów internetowych | 2,0 | Nie umie stosować metod optymalizacji serwisów internetowych. |
3,0 | Umie skorzystać z pakietów oprogramowania i zastosować proste metody optymalizacji serwisów internetowych. | |
3,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych w prostych zadaniach optymalizacji serwisów internetowych. | |
4,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować proste metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych w optymalizacji serwisów internetowych. | |
4,5 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody taksonomicznych, metody eksploracji zasobów tekstowych oraz metody analizy sieci społecznych w optymalizacji serwisów internetowych. | |
5,0 | Umie skorzystać z pakietów obliczeniowych i zastosować zaawansowane metody personalizacji serwisów internetowych. Umie zastosować metody ekstrakcji reguł asocjacyjnych oraz metody optymalizacji serwisów internetowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O9/10_K01 Kompetencje w zakresie metod personalizacji systemów internetowych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3 |
3,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w obszarze optymalizacji serwisów internetowych. | |
3,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w optymalizacji serwisów internetowych i postępu technologicznego w tym obszarze. Potrafi wskazać kluczowe technologie. | |
4,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w personalizacji systemów internetowych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z optymalizacją serwisów internetowych. | |
4,5 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w optymalizacji serwisów internetowych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z optymalizacją serwisów internetowych. | |
5,0 | Ma świadomość istnienia wielu technologii stosowanych w personalizacji systemów internetowych i postępu technologicznego. Potrafi wskazać kluczowe technologie. Uzupełnia informacje w tym zakresie. Aktywnie uzupełnia informacje w tym zakresie na podstawie najnowszych źródeł krajowych i zagranicznych i samodzielnie poszukuje nowych rozwiązań. Ma świadomość istnienia ograniczeń i regulacji prawnych związanych z optymalizacją serwisów internetowych. |
Literatura podstawowa
- Zdravko M., Larose D., Eksploracja zasobów internetowych, PWN, Warszawa, 2007
- Ash T., Strona docelowa. Optymalizacja, testy, konwersja, Helion, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Kalbach J., Projektowanie nawigacji strony WWW. Optymalizacja funkcjonalności witryny, Helion, Warszawa, 2008
- Kruk S., Przetestuj ją sam! Steve Krug o funkcjonalności stron internetowych, Helion, Warszawa, 2010
- Karwatka T., Usability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem?, Helion, Warszawa, 2009