Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Architektura informacji w serwisach internetowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Architektura informacji w serwisach internetowych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Czapiewski <Piotr.Czapiewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Samborska-Owczarek <Anna.Samborska-Owczarek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy tworzenia witryn internetowych (HTML, CSS) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania architektury serwisów internetowych |
C-2 | Zapoznanie studentów z istotą aspektów miękkich w projektowaniu witryn internetowych |
C-3 | Przygotowanie studentów do korzystania ze specjalizowanego oprogramowania do projektowania i prototypowania złożonych serwisów internetowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza użyteczności i dostępności wybranych witryn internetowych | 3 |
T-L-2 | Przebudowa architektury infomacji serwisu www metodą sortowania kart | 2 |
T-L-3 | Prototypowanie serwisów internetowych z użyciem specjalizowanego oprogramowania | 4 |
T-L-4 | Komponowanie palety kolorystycznej serwisu www zgodne z wytycznymi użyteczności | 2 |
T-L-5 | Projektowanie panelu informacyjnego (dashboard) | 4 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt architektury serwisu internetowego o wybranej tematyce (projekt zespołowy) | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do architektury informacji | 2 |
T-W-2 | Struktura informacyjna witryn internetowych i projektowanie nawigacji | 2 |
T-W-3 | Użyteczność witryn internetowych | 2 |
T-W-4 | Dostępność witryn internetowych (WCAG, WAI) | 2 |
T-W-5 | Prototypowanie serwisów internetowych | 3 |
T-W-6 | Wykorzystanie koloru w architekturze informacji | 2 |
T-W-7 | Projektowanie architektury informacji panelów infomacyjnych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych oraz sporządzenie sprawozdań | 13 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Praca w zespole poza zajęciami (przygotowanie dokumentacji projektowej) | 13 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje dotyczące wykładów | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i egzamin (2 godz.) | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady oparte na prezentacjach multimedialnych |
M-2 | Demonstracje praktyczne: 1) korzystanie z aplikacji do projektowania i prototypowania; 2) przegląd wybranych witryn internetowych pod kątem użyteczności i dostępności. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów i specjalistycznego oprogramowania |
M-4 | Ćwiczenia projektowe w zespołach, burza mózgów, prezentacja projektów przed grupą |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań powstałych w wyniku ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć projektowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego na podstawie zawartości merytorycznej oraz jakości przeprowadzonej prezentacji |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę teoretyczną z zakresu wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena całościowa pracy w ramach ćwiczeń laboratoryjnych (na podstawie ocen cząstkowych ze sprawozdań) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/08_W01 Student rozumie istotę architektury informacji i jej znaczenie dla projektów serwisów internetowych; zna definicje użyteczności i dostępności witryn. | I_1A_W15, I_1A_W17, I_1A_W23 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/08_U01 Student potrafi zaprojektować strukturę złożonego serwisu internetowego; potrafi stworzyć prototyp serwisu z użyciem specjalizowanego oprogramowania; potrafi zidentyfikować problemy dotyczące użyteczności i dostępności istniejącego serwisu. | I_1A_U09, I_1A_U20, I_1A_U02, I_1A_U12 | — | — | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/08_K01 Student potrafi współpracować w zespole odpowiedzialnym za architekturę informacji; potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję i architekturę serwisu internetowego; ma świadomość przekrojowego charakteru projektu architektury informacji i potrzeby konsultacji pomiędzy specjalistami różnych dziedzin. | I_1A_K07, I_1A_K01, I_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1 | M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/08_W01 Student rozumie istotę architektury informacji i jej znaczenie dla projektów serwisów internetowych; zna definicje użyteczności i dostępności witryn. | 2,0 | Nie posiada wystarczającej wiedzy aby zdefiniować podstawowe pojęcia związanie z archotekturą informacji |
3,0 | Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z architekturą informacji, użytecznością i dostępnością witryn | |
3,5 | Potrafi wyjaśnić znaczenie podstawowych pojęć związanych z architekturą infomacji i podać odpowiednie przykłady | |
4,0 | Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi aspektami architektury informacji i potrafi je objaśnić na przykładzie witryny internetowej | |
4,5 | Potrafi przeanalizować architekturę infomacji witryny internetowej i wyjaśnić stosowane w tej dziedzinie standardy. | |
5,0 | Potrafi krytycznie ocenić architekturę, użyteczność i dostępność witryn internetowych, wskazać elementy niezgodne ze standardami i zaproponować właściwe rozwiązania . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/08_U01 Student potrafi zaprojektować strukturę złożonego serwisu internetowego; potrafi stworzyć prototyp serwisu z użyciem specjalizowanego oprogramowania; potrafi zidentyfikować problemy dotyczące użyteczności i dostępności istniejącego serwisu. | 2,0 | Nie potrafi stworzyć prototypu prostego serwisu www na podstawie podanego projektu architektury infomacji i wytycznych |
3,0 | Potrafi stworzyć prototyp prostego serwisu na podstawie podanego projektu architektury i wytycznych | |
3,5 | Potrafi zaprojektować strukturę prostego serwisu na podstawie podanych wytycznych | |
4,0 | Potrafi zaprojektować architekturę serwisu internetowego z uwzględnieniem problemów użyteczności i dostępności | |
4,5 | Potrafi zaprojektować architekturę złożonego serwisu internetowego z uwzględnieniem problemów użyteczności i dostępności oraz zaproponować metody testowania użyteczności witryny | |
5,0 | Potrafi zaprojektować architekturę złożnego serwisu internetowego i krytycznie przeanalizować projekt lub istniejącą witrynę pod kątem problemów z użytecznością i dostępnością oraz wskazać sposoby ich rozwiązania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/08_K01 Student potrafi współpracować w zespole odpowiedzialnym za architekturę informacji; potrafi przedstawić i obronić przed grupą opracowaną koncepcję i architekturę serwisu internetowego; ma świadomość przekrojowego charakteru projektu architektury informacji i potrzeby konsultacji pomiędzy specjalistami różnych dziedzin. | 2,0 | Nie potrafi współpracować w zespole projektowym, nie wykonuje przydzielonej mu pracy i unika odpowiedzialności za wynik pracy zespołu. |
3,0 | Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, nie angażując się w organizację pracy zespołu ani prezentację wyników. | |
3,5 | Wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie w stopniu podstawowym, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników. | |
4,0 | Wykonuje całkowiecie powierzone mu przez zespół zadanie, wspiera członków zespołu w wykonywanej przez nich pracy, wspiera zespół w organizacji pracy lub prezentacji wyników. | |
4,5 | Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole. | |
5,0 | Sprawnie wykonuje swoją część pracy oraz (współ-)organizuje pracę zespołu, aktywnie wspiera komunikację w zespole, w przystępny sposób prezentuje wyniki uzyskane w zespole i potrafi podczas dyskusji uzasadnić i obronić elementy opracowanej architektury informacji. |
Literatura podstawowa
- Ch. Wodtke, A. Govella, Information Architecture: Blueprints for the Web, New Riders Press, 2009
- S. Krug, Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych, Helion, 2010
- James Kalbach, Projektowanie nawigacji strony WWW. Optymalizacja funkcjonalności witryny, Helion, 2008
Literatura dodatkowa
- L. Rosenfeld, P. Morville, Architektura informacji w serwisach internetowych, Helion, 2003
- J. Nielsen, Designing Web Usability, Peachpit Press, 1999
- T. Z. Warfel, Prototyping: A Practitioner's Guide, Rosenfeld Media, 2009