Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy warstwy fizycznej systemu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy warstwy fizycznej systemu | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Z zakresu następujących przedmiotów: Elektronika, Elementy cyfrowe i układy logiczne, Technika cyfrowa, Przetwarzanie sygnałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzupełnienie wiedzy oraz pozyskaniu podstawowej umiejętności projektowania w zakresie zagadnień wykraczających poza działania o charakterze jedynie cyfrowego przetwarzania informacji |
C-2 | Ugruntowanie świadomości, że przetwarzanie informacji odbywa się także w torze analogowym, i że fakt ten ma kluczowe znaczenie dla efektywności systemu pojmowanego całościowo |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie podstawowych parametrów toru przetwarzania: dynamiki sygnały, parametrów przetworników, błędów przetworników | 2 |
T-L-2 | Analiza architektury przetworników cyfrowo-analogowych typu podstawowego; struktury segmentowane, przetworniki interpolujące, przetworniki mnożące, typu impulsowego | 2 |
T-L-3 | Analiza architektura przetworników analogowo-cyfrowych typu:: przetwornik jednobitowy – komparator, przetworniki typu flash, przetworniki aproksymujące progresywnie, przetworniki całkujące | 2 |
T-L-4 | Wykorzystanie przetworników typu sigma-delta;: podstawy działania, zagadnienia nadpróbkowania | 2 |
T-L-5 | Realizowanie toru analogowy przetworników | 2 |
T-L-6 | Realizacja przykładowych aplikacji z wykorzysaniem przetworników, np.: precyzyjny tor pomiarowy, wielokanałowy tor pomiarowy, potencjometr cyfrowy, cyfrowy tor akustyczny, radio programowe, bezpośrednia cyfrowa synteza częstotliwości, mikrokontrolery analogowe | 2 |
T-L-7 | Badanie charakterystyka elementów pasywnych oraz problemy stosowania obwodów drukowanych: cechy rezystorów, cechy kondensatorów, cechy elementów indukcyjnych, zjawiska niestałości i skali wpływu obwodów drukowanych na działanie toru pomiarowego, zakłócenia i przesłuchy | 2 |
T-L-8 | Podsumowanie i ocena. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe parametry toru przetwarzania: dynamika sygnały, parametry przetworników, błędy przetworników | 2 |
T-W-2 | Architektura przetworników cyfrowo-analogowych: struktury podstawowe, struktury segmentowane, przetworniki interpolujące, przetworniki mnożące, typu impulsowego i inne | 2 |
T-W-3 | Architektura przetworników analogowo-cyfrowych: przetwornik jednobitowy – komparator, przetworniki typu flash, przetworniki aproksymujące progresywnie, przetworniki całkujące | 2 |
T-W-4 | Przetworniki typu sigma-delta: podstawy działania, zagadnienia nadpróbkowania, działanie pętli jedno i wielokrotnej, przykłady aplikacji | 2 |
T-W-5 | Tor analogowy przetworników: konfigurowanie wzmacniaczy operacyjnych, wzmacniacz różnicowy, dopasowanie poziomów i wartości sygnału, zagadnienia szumowe, pasmo przenoszenia, buforowanie | 2 |
T-W-6 | Przykłady aplikacyjne przetworników: precyzyjny tor pomiarowy, wielokanałowy tor pomiarowy, potencjometr cyfrowy, cyfrowy tor akustyczny, radio programowe, bezpośrednia cyfrowa synteza częstotliwości, mikrokontrolery analogowe | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka elementów pasywnych oraz problemy stosowania obwodów drukowanych: cechy rezystorów, cechy kondensatorów, cechy elementów indukcyjnych, zjawiska niestałości i skali wpływu obwodów drukowanych na działanie toru pomiarowego, zakłócenia i przesłuchy | 2 |
T-W-8 | Podsumowanie i ocena | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych | 13 |
A-L-2 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu i studia literaturowe | 13 |
A-W-2 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykłądu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne |
S-2 | Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O4/11_W01 Na tym etapie posiada już wiedzę więcej niż podstawową z dziedziny elektroniki analogowej i cyfrowej, potrafi analizować i opisywać działanie systemu elektronicznego, potrafi łączyć domenę analogową systemu z domeną cyfrową, również tą opartą na układach programowalnych | I_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O4/11_U01 Ze szczególnym naciskiem na tor analogowego pozyskiwania i i przetwarzania informacji | I_1A_U18 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O4/11_K01 Nadąża za postępem technologicznym i metodycznym | I_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O4/11_W01 Na tym etapie posiada już wiedzę więcej niż podstawową z dziedziny elektroniki analogowej i cyfrowej, potrafi analizować i opisywać działanie systemu elektronicznego, potrafi łączyć domenę analogową systemu z domeną cyfrową, również tą opartą na układach programowalnych | 2,0 | Brak elementarnej wiedzy. |
3,0 | Elementarna wiedza przedmiotu. | |
3,5 | Elementarna wiedza przedmiotu zelementami wnioskowania. | |
4,0 | Podstawowa wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania podstawowych zadań obliczeniowych i symulacyjnych. | |
4,5 | Znaczna wiedza przedmiotu ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów i rozwiązywania zadań obliczeniowych. i realizacja zadań symulacyjnych. | |
5,0 | Kompletna wiedza przedmiotu w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań obliczeniowych, realizacja zadań symulacyjnych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O4/11_U01 Ze szczególnym naciskiem na tor analogowego pozyskiwania i i przetwarzania informacji | 2,0 | Nie nabył jakich kolwiek umiejętności praktycznych. |
3,0 | Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu. | |
3,5 | Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. | |
4,0 | Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód. | |
4,5 | Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. | |
5,0 | Posiada znaczne umiejętności związane z konfigurowaniem i łączeniem podstawowych struktur warstwy fizycznej systemu wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich pomiarów weryfikujących. Umie wyliczyć i zasymulować komputerowo obwód oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O4/11_K01 Nadąża za postępem technologicznym i metodycznym | 2,0 | Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie przedmiotu. |
3,0 | Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie przedmiotui jedynie z obawy o konsekwencje. | |
3,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań. | |
4,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę konieczności. | |
4,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. | |
5,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim.. |
Literatura podstawowa
- Kester W., Analog-Digital Conversion, Analog Devices Inc., 2011
Literatura dodatkowa
- Sydenham P.H., Podręcznik Metrologii, WKŁ, Warszawa, 1988