Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika internetowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika internetowa | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw grafiki komputerowej, systemów internetowych |
W-2 | Znajomość podstawowych zasad tworzenia stron WWW |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze związkiem teorii barw z tworzeniem grafiki na potrzeby internetu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonalności graficznej witryn, a także technikami projektowania czytelnych i estetycznych pod kątem graficznym stron internetowych |
C-3 | Przytoczenie i dyskusja przykładowych kierunków działań marketingowych, które można przenieść na płaszczyznę graficzną projektów internetowych |
C-4 | Wykształcenie umiejętności zauważania związku pomiędzy aspektem kulturowym wykorzystania barwy, a doborem odpowiednich kompozycji graficznych dla konkretnych projektów w dobie globalizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Realizacja w darmowym programie do obsługi grafiki rastrowej (GIMP) i zadań związanych z przygotowaniem grafiki na potrzeby stron WWW – przyciski, ikony, bannery, aktywne mapy, retusz zdjęć, odszumianie. | 6 |
T-L-2 | Realizacja w darmowym programie do obsługi grafiki wektorowej (InkScape) zadań związanych z przygotowaniem grafiki na potrzeby stron WWW – animacje, logotypy, praca z obiektami. | 3 |
T-L-3 | Praca z formatami graficznymi stosowanymi w Internecie – porównanie, ograniczenia, kompresja. | 2 |
T-L-4 | Analiza wybranych witryn internetowych pod kątem czytelności graficznej strony oraz stopnia zastosowania podstawowych zasad funkcjonalności graficznej witryn. | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych (zadanie końcowe). | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powiązanie problematyki grafiki prezentowanej w Internecie z podstawami grafiki komputerowej. Umiejscowienie grafiki prezentacyjnej i internetowej wśród innych dziedzin grafiki komputerowej na potrzeby wizualizacji, kartografii, diagnostyki, komunikacji człowiek-komputer, projektowania wspomaganego komputerowo, wirtualnej rzeczywistości, DTP, rozrywki. Atrybuty i rodzaje barw. Synteza barw. Percepcja i mieszanie barw. Modele barw w zastosowaniach internetowych. | 4 |
T-W-2 | Praca z barwami. Znaczenie barw w reklamie i marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu internetowego. | 2 |
T-W-3 | Symbolika kolorów w różnych kulturach. Konieczność dostosowania parametrów graficznych witryny do grupy docelowej (narodowościowej, etnicznej, wiekowej, zawodowej, etc.). | 3 |
T-W-4 | Podstawowe techniki oddziaływania na odbiorcę reklamy internetowej z użyciem barw. | 2 |
T-W-5 | Barwa na stronach WWW – jakich barw lub ich zestawień należy unikać i dlaczego. Zjawisko chromostereopsys, daltonizm, zmiany sposobu postrzegania barw z wiekiem. Symulowanie trójwymiarowości z użyciem barw. Złudzenia optyczne związane z barwami. Historyczne pojęcie bezpiecznej palety barw. | 2 |
T-W-6 | Funkcjonalność stron internetowych w kontekście grafiki. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca na zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowywanie materiałów do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
A-L-4 | Pobranie, zainstalowanie i opanowanie umiejętności obsługi oprogramowania wykorzystywanego na zajęciach | 2 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie na bazie analizy literaturowej i źródeł internetowych przykładów do omówienia w ramach aktywnego uczestnictwa w dyskusji na wybranych wykładach | 8 |
A-W-3 | Samodzielna analiza źródeł wskazanych na wykładach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-5 | Udział w konsultacjach i egzaminie | 2 |
36 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną, połączone z dyskusja w trakcie zajęć. |
M-2 | Na ćwiczeniach laboratoryjnych indywidualna realizacja projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład – ocena podsumowująca: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, dotyczącymi zagadnień prezentowanych i dyskutowanych na wykładzie, w formie opisowej; łącznie 5 pytań. Końcowa ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z laboratorium |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium – ocena pracy i efektów uzyskanych w trakcie zajęć, realizowanych w formie indywidualnej pracy nad zadanym zagadnieniem projektowym |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać związek pomiędzy podstawowymi zagadnieniami grafiki komputerowej, w tym teorii barw, a ich zastosowaniem na stronach internetowych | I_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
I_1A_O2/07_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśniać zależności pomiędzy zastosowaniem odpowiednich barw a uzyskanym efektem (np. w postaci zachęcenia do częstszego korzystania z witryny), z uwzględnieniem takich pozatechnicznych uwarunkowań, jak specyficzne cechy kulturowe i sub-kulturowe, różnorodność odbioru danej treści w różnych częściach świata, globalizacja i inne | I_1A_W15 | — | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
I_1A_O2/07_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie parametry graficzne dla przygotowywanej witryny interentowej, dostosowując je do określonego założonego kręgu odbiorców i dziedziny zastosowań | I_1A_W16 | — | — | C-1, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-2 | S-2 |
I_1A_O2/07_W04 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać podstawowe zasady tworzenia funkcjonalnych pod kątem graficznych stron internetowych, jak również dobrać odpowiednie technologie do ich sprawnej realizacji | I_1A_W23 | — | — | C-2, C-4 | T-W-6, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przygotować szatę graficzną strony internetowej, zarówno w aspekcie projektowym - odpowiedniego doboru barw do zamierzonych celów i grupy odbiorców, jak i technicznym – wykorzystując efektywnie narzędzia do tego celu przeznaczone. | I_1A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać związek pomiędzy podstawowymi zagadnieniami grafiki komputerowej, w tym teorii barw, a ich zastosowaniem na stronach internetowych | 2,0 | Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie teorii barw. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe cechy wybranych modeli barw oraz omówić wybrane zasady doboru barw w kontekście ich zastosowania na stronach internetowych. | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe cechy wybranych modeli barw oraz omówić wybrane zasady doboru barw w kontekście ich zastosowania na stronach internetowych. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw. | |
4,0 | Student potrafi wymienić cechy wybranych modeli barw omówić, jak również stosować w praktyce potrzebne zasady doboru barw w kontekście ich zastosowania na stronach internetowych. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw, a także zastosować nabytą wiedzę w tej dziedzinie w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wymienić, stosować, a także dobrać parametry modeli barw, jak również zastosować tą wiedzę w praktyce realizacji projektów w Internecie. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw, a także zastosować nabytą wiedzę w tej dziedzinie w praktyce. Potrafi dobrać odpowiednio barwy do projektowanych stron internetowych z uwzględnieniem zasad estetyki i funkcjonalności, a także potrzeb docelowego odbiorcy. | |
5,0 | Student potrafi wymienić, stosować, dobrać, a także ocenić użyte parametry modeli barw, jak również zastosować tą wiedzę w realizacji własnych projektów w Internecie. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw, a także zastosować nabytą wiedzę w tej dziedzinie w praktyce. Potrafi dobrać odpowiednio barwy do projektowanych stron internetowych z uwzględnieniem zasad estetyki i funkcjonalności, a także potrzeb docelowego odbiorcy. Potrafi także ocenić inne projekty pod tym kątem. | |
I_1A_O2/07_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśniać zależności pomiędzy zastosowaniem odpowiednich barw a uzyskanym efektem (np. w postaci zachęcenia do częstszego korzystania z witryny), z uwzględnieniem takich pozatechnicznych uwarunkowań, jak specyficzne cechy kulturowe i sub-kulturowe, różnorodność odbioru danej treści w różnych częściach świata, globalizacja i inne | 2,0 | Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie związku pomiędzy kulturowymi i społecznymi aspektami postrzegania barwy a ich użyciem w projektowaniu stron internetowych. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować wybrane przykłady postrzegania barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować wszystkie poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych. | |
4,0 | Student potrafi zastosować w praktyce poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych. | |
4,5 | Student potrafi zastosować w praktyce poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych. Potrafi wartościować oraz dobierać do oczekiwanych celów barwy z uwzględnieniem omawianej wiedzy. | |
5,0 | Student potrafi zastosować w praktyce poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych. Potrafi wartościować, organizować, charakteryzować oraz dobierać do oczekiwanych celów barwy z uwzględnieniem omawianej wiedzy. Potrafi także zrealizować projekty na dowolny, również nie omawiany na zajęciach, temat. | |
I_1A_O2/07_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie parametry graficzne dla przygotowywanej witryny interentowej, dostosowując je do określonego założonego kręgu odbiorców i dziedziny zastosowań | 2,0 | Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie związku pomiędzy doborem barw na stronie internetowej a skutecznością realizacji kampanii marketingowej w Internecie. |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wszystkie poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi wskazać ich źródła, związane z kwestiami technicznymi, jak i aspektami ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp. | |
4,0 | Student potrafi w praktyce zastosować poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi uwzględnić i użyć w praktyce wiedzy na temat ich źródła, w tym związanych z kwestiami technicznymi oraz ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp. | |
4,5 | Student potrafi w praktyce zastosować, a także ocenić i porównać z innymi projektami poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi uwzględnić i użyć w praktyce wiedzy na temat ich źródła, w tym związanych z kwestiami technicznymi oraz ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp. Potrafi wartościować oraz dobierać odpowiednie barwy z uwzględnieniem uzyskanej wiedzy. | |
5,0 | Student potrafi w praktyce zastosować, a także ocenić, wartościować i porównać z innymi projektami poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi uwzględnić i użyć w praktyce wiedzy na temat ich źródła, w tym związanych z kwestiami technicznymi oraz ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp. Potrafi wartościować oraz dobierać odpowiednie barwy z uwzględnieniem uzyskanej wiedzy dla dowolnego projektu, w tym z zakresu wykraczającego poza materiał przedstawiony na wykładzie. | |
I_1A_O2/07_W04 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać podstawowe zasady tworzenia funkcjonalnych pod kątem graficznych stron internetowych, jak również dobrać odpowiednie technologie do ich sprawnej realizacji | 2,0 | Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie funkcjonalności stron internetowych pod kątem zastosowanej na niej grafiki. |
3,0 | Student potrafi wymienić wybrane, podstawowe zasady związane z funkcjonalnością graficzną stron internetowych. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wszystkie poznane na zajęciach zasady związane z funkcjonalnością graficzną stron internetowych. | |
4,0 | Student potrafi nabytą wiedzę z zakresu funkcjonalności graficznej stron internetowych w praktyce zastosować do nieskomplikowanych projektów, z uwzględnieniem wskazówek wykładowcy. | |
4,5 | Student potrafi nabytą wiedzę z zakresu funkcjonalności graficznej stron internetowych w praktyce zastosować do dowolnych projektów, odzwierciedlających materiał przedstawiony na zajęciach, samodzielnie dobierając do tego celu odpowiednie barwy. | |
5,0 | Student potrafi w praktyce zastosować, a także ocenić i porównać z innymi projektami nabytą wiedzę z zakresu funkcjonalności graficznej stron internetowych do dowolnych projektów, także wykraczających poza zakres materiału poznanego na wykładach, samodzielnie dobierając do tego celu odpowiednie parametry i zakres barw, jak również ich zależności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przygotować szatę graficzną strony internetowej, zarówno w aspekcie projektowym - odpowiedniego doboru barw do zamierzonych celów i grupy odbiorców, jak i technicznym – wykorzystując efektywnie narzędzia do tego celu przeznaczone. | 2,0 | Student nie potrafi przygotować szaty graficznej strony internetowej z użyciem wiedzy o barwach i funkcjonalności. |
3,0 | Student potrafi przy użyciu podstawowych narzędzi (programy graficzne, edytory) na bazie najprostszych ich funkcji zaprojektować szatę graficzną z uwzględnieniem podstawowych zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych. | |
3,5 | Student potrafi przy użyciu średnio-zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www) na bazie wybranych ich funkcji zaprojektować szatę graficzną z uwzględnieniem podstawowych zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych. | |
4,0 | Student potrafi przy użyciu średnio-zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www) na bazie wybranych ich funkcji zaprojektować i wdrożyć w postaci projektu szatę graficzną z uwzględnieniem wszystkich zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych. | |
4,5 | Student potrafi przy użyciu zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www, inne wskazane przez studenta) na bazie dowolnych ich funkcji zaprojektować i wdrożyć w postaci projektu szatę graficzną z uwzględnieniem wszystkich zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych. Potrafi krytycznie ewaluować uzyskane rezultaty. | |
5,0 | Student potrafi przy użyciu zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www, inne wskazane przez studenta) na bazie dowolnych ich funkcji zaprojektować i wdrożyć w postaci projektu szatę graficzną z uwzględnieniem wszystkich zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych. Potrafi krytycznie ewaluować uzyskane rezultaty, porównać z innymi, a także zaproponować kilka konkurencyjnych projektów. Potrafi zdobytą wiedzę i praktyczne umiejętności przenieść na projekty na dowolny temat, szeroko wykraczający poza zakres materiału prezentowanego na wykładach. |
Literatura podstawowa
- Doliński Dariusz, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk, 2003
- Kotler Philip, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, 1999
- Ambrose G., Harris P., Twórcze projektowanie, Wyd. naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Danowski B., Tworzenie stron WWW w praktyce, Helion, Gliwice, 2008
- Beaird J., Artystyczne projektowanie stron internetowych, POWERnet, 2007
- Pearrow M., Funkcjonalność stron internetowych, 2002
Literatura dodatkowa
- Kamiński B., Prepress i barwy, Wyd. Translator, Warszawa, 1997
- Pastuszak W., Barwa w grafice komputerowej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2000