Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Interfejsy użytkownika w systemach przenośnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Interfejsy użytkownika w systemach przenośnych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z inżynierii oprogramowania. |
W-2 | Wiedza z dziedziny architektury systemów komputerowych. |
W-3 | Wiedza dotycząca podstaw programowania. |
W-4 | Umiejętność programowania w C i Java. |
W-5 | Wiedza w zakresie dziedziny komunikacja człowiek-komputer. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z technologiami tworzenia i wykorzystywania interfejsów użytkownika w systemach przenośnych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z różnorodnością rozwiązań w dziedzinie systemów przenośnych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznych w dziedzinie tworzenia interfejsów w systemach przenośnych: projektowanie, implementacja, testowanie. |
C-4 | Wykształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania rozwiązań dla tworzenia interfejsów użytkownika w systemach przenośnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projektowanie i walidacja (graficznych) interfejsów użytkownika. | 1 |
T-L-2 | Implementacja interfejsu użytkownika z wykorzystaniem J2ME, uruchomienie, testowanie. | 2 |
T-L-3 | Implementacja technologii sieciowych w J2ME, uruchomienie i testowanie. | 2 |
T-L-4 | Implementacja rozwiązań multimedialnych, projekt i realizacja interfejsu użytkownika, uruchomienie, testowanie. | 2 |
T-L-5 | Projekt własnej aplikacji i projekt interfejsu użytkownika do realizacji w podgrupie. | 2 |
T-L-6 | Realizacja w podgrupie własnej aplikacji dla systemu przenośnego zgodnie z przyjętymi założeniami projektowymi. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja systemów przenośnych. Definicja interfejsów użytkownika i ich cech w systemach przenośnych. Podstawowe zasady projektowania interfejsów użytkownika. | 1 |
T-W-2 | Platforma J2ME dla systemów przenośnych. Pojęcie profilu i konfiguracji. Podstawowe elementy J2ME. Specyfikacje. | 2 |
T-W-3 | Podstawowe środowiska programistyczne dla J2ME. Wersje, instalacja, konfiguracja, możliwości. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe kontrolki graficznego interfejsu użytkownika w J2ME. | 2 |
T-W-5 | Technologiie komunikacji sieciowej w J2ME - interfejsy, protokoły. Interfejs użytkownika w systemie przenośnym dla komunikacji sieciowej. | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie urządzeń peryferyjnych w systemach przenośnych - właściwe interfejsy użytkownika. | 2 |
T-W-7 | Platforma Symbian - interfejsy użytkownika. | 2 |
T-W-8 | Podstawy programowania interfejsów użytkownika w QT dla Symbian OS | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca nad projektem w podgrupie | 15 |
A-L-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 1 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielne studia nad tematem | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania ćwiczenia laboratoryjnego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena jakości realizacji ćwiczenia laboratoryjnego. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena poprawności realizacji projektu w podgrupie. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena jakości realizacji projektu w podgrupie. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena całościowa zrealizowanych ćwiczeń laboratoryjnych i projektu w podgrupie. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności rozwiązywania problemów na podstawie egzaminu ustnego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinie dobierać narzędzia do potrzeb realizacji interfejsu użytkownika w systemie przenośnym, powinien umieć nazywać istniejące technologie programistyczne i sprzętowe w systemach przenośnych, powinien wskazywać potencjalne problemy w realizacji interfejsów użytkownika w systemach przenośnych, powninien zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne, powinien wskazać sposoby uniwersalnej realizacji interfejsów użytkownika (możliwych do uruchomienia na szerokiej grupie urządzeń przenośnych). | I_1A_W04, I_1A_W06, I_1A_W07, I_1A_W21 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-2, S-4, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować potrzeby użytkownika, analizować możliwości realizacji interfejsu użytkownika, dobierać środowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywać projekt interfejsu, planowac realizację procesu tworzenia aplikacji i interfejsu użytkownika dla systemu przenośnego, powinien umieć weryfikować i oceniać istniejące i tworzone interfejsy iżytkownika w systemach przenośnych. | I_1A_U08, I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U19, I_1A_U03 | — | — | C-3, C-4 | — | M-2 | S-2, S-3, S-1, S-4, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/11_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiązywaniu problemów związanych z różnorodnością sprzętową i SO, kreatywność w znajdowaniu rozwiązań związanych z różnorodnością sprzętową i SO, chętny do dzielenia się wiedzą, postępowanie zgodne z przyjętymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie. | I_1A_K01, I_1A_K03, I_1A_K04 | — | — | C-4 | — | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinie dobierać narzędzia do potrzeb realizacji interfejsu użytkownika w systemie przenośnym, powinien umieć nazywać istniejące technologie programistyczne i sprzętowe w systemach przenośnych, powinien wskazywać potencjalne problemy w realizacji interfejsów użytkownika w systemach przenośnych, powninien zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne, powinien wskazać sposoby uniwersalnej realizacji interfejsów użytkownika (możliwych do uruchomienia na szerokiej grupie urządzeń przenośnych). | 2,0 | Nie potrafi wymienić i nazwać istniejących technologii programistycznych i sprzętowych w systemach przenośnych. |
3,0 | Potrafi wymienić, nazwać i ogólnie opisać istniejące technologie programistyczne i sprzętowe w systemach przenośnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania. | |
3,5 | Potrafi dobierać technologie sprzętowe i programistyczne odpowiednio do zastosowań w tworzeniu interfejsów użytkownika w systemach przenośnych. | |
4,0 | Potrafi wytłumaczyć dobór technologii sprzętowych i programistycznych odpowiednio do zastosowań i je opisać. | |
4,5 | Potrafi rozpoznać trudności i zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne. | |
5,0 | Potrafi zaproponować uniwersalne rozwiązania programistyczne działającej na szerokiej grupie systemów przenośnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować potrzeby użytkownika, analizować możliwości realizacji interfejsu użytkownika, dobierać środowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywać projekt interfejsu, planowac realizację procesu tworzenia aplikacji i interfejsu użytkownika dla systemu przenośnego, powinien umieć weryfikować i oceniać istniejące i tworzone interfejsy iżytkownika w systemach przenośnych. | 2,0 | Nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie przedmiotu. |
3,0 | Potrafi wykorzystywać oprogramowanie i dobierać je odpowiednio do sprzętu, dla którego tworzone są lub wdrażane aplikacje. | |
3,5 | Potrafi łączyć użycie różnych narzędzi celem optymalnej organizacji pracy przy tworzeniu interfejsów użytkownika w systemach przenośnych. | |
4,0 | Potrafi wykorzystywać funkcje i metody pozwalające na dostęp do funkcjonalnych elementów składowych systemów przenośnych. | |
4,5 | Potrafi rozszerzać metody i funkcje pozwalające na wykorzystanie elementów systemów przenośnych. | |
5,0 | Potrafi tworzyć złożone interfejsy użytkownika w systemach przenośnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/11_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiązywaniu problemów związanych z różnorodnością sprzętową i SO, kreatywność w znajdowaniu rozwiązań związanych z różnorodnością sprzętową i SO, chętny do dzielenia się wiedzą, postępowanie zgodne z przyjętymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie. | 2,0 | Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu. |
3,0 | Umie zaprezentować posiadaną wiedzę. | |
3,5 | Przejawia otwartość w zdobywaniu wiedzy. | |
4,0 | Prezentuje aktywną postawę w zdobywaniu wiedzy i dzieleniu się wiedzą z grupą i prowadzącym. | |
4,5 | Umie pracować w zespole. Konstruuje obiektywne wnioski. | |
5,0 | Umie prowadzić prace zespołu. Broni osiągniętych rezultatów. |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Rychlicki-Kicior, J2ME. Praktyczne projekty, Helion, Gliwice, 2006
- Janusz Grzyb, Tworzenie gier, Helion, Gliwice, 2007
- Paweł Gala, Symbian s60. Programowanie urządzeń mobilnych, Helion, Gliwice, 2009
Literatura dodatkowa
- Kim Topley, J2ME. Almanach, Helion, Gliwice, 2003
- Richard Harrison, Symbian OS C++ for Mobile Phones: Volume 1: Professional Development on Constrained Devices, Symbian Press, 2003