Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria oprogramowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>, Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 1,80,46egzamin
laboratoriaL4 15 1,10,27zaliczenie
projektyP4 15 1,10,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada więdzę z podstaw programowania
W-2Student posiada więdzę z programowania obiektowego
W-3Ukończony kurs Wstęp do algorytmizacji
W-4Ukończony kurs ze struktur danych i złożoności obliczeniowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności.2
T-L-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.2
T-L-3Modelowanie i analiza wymagań. Architektura funkcjonalna systemu.2
T-L-4Projektowanie architektury komponentowej.2
T-L-5Realizacja przypadków użycia. Wzorce projektowe.4
T-L-6Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.2
T-L-7Prezentacja wyników projektu.1
15
projekty
T-P-1Opracowanie dokumentacji projektowej oraz jej implementacja na wybranej platformie15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania2
T-W-2Metodyki wytwarzania oprogramowania3
T-W-3Inżynieria wymagań3
T-W-4Projektowanie architektury systemu4
T-W-5Wzorce projektowe4
T-W-6Szacowanie i prognozowanie w inżynierii oprogramowania2
T-W-7Zarządzanie konfiguracją2
T-W-8Zapewnienie jakości oprogramowania3
T-W-9Testowanie oprogramowania3
T-W-10Ryzyko w projektach informatycznych2
T-W-11Ewolucja i konserwacja oprogramowania2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Laboratorium15
A-L-2przygotowanie dokumentacji projektowej15
A-L-3konsultacje1
A-L-4zaliczenie1
32
projekty
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Przygotowywanie projektów - praca własna studenta15
A-P-3obrona projektu1
A-P-4zaliczenie projketu1
32
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów12
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-5Udział w egzaminie2
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin pisemny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/14_W01
Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych.
I_1A_W15C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
I_1A_C/14_W02
Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych.
I_1A_W06, I_1A_W18C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
I_1A_C/14_W03
Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych.
I_1A_W06, I_1A_W18C-1T-W-8, T-W-9, T-L-2, T-L-6, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
I_1A_C/14_W04
Wiedza z podstaw zarządzania projektami systemów informatycznych
I_1A_W06, I_1A_W11, I_1A_W15, I_1A_W18C-1T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/14_U01
Student powinien umieć rozwiązywać zadania inżynierskie z każdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U17, I_1A_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/14_W01
Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe procesów wytwórczych
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe procesy wytwórcze
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane procesy wytwórcze
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne procesy wytwórcze
5,0potrafi objaśnić wpływ procesów wytwórczych na przedsiewzięcie informatyczne
I_1A_C/14_W02
Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
5,0potrafi objaśnić artchitekturę dokumentu standardu UML
I_1A_C/14_W03
Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
5,0potrafi objaśnić cały proces testowania
I_1A_C/14_W04
Wiedza z podstaw zarządzania projektami systemów informatycznych
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane metryki wytwarzania oprogramowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne metryki wytwarzania oprogramowania
5,0potrafi objaśnić metryki wytwarzania oprogramowania dotyczące wszystkich aspektów wytwarzania oprogramowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/14_U01
Student powinien umieć rozwiązywać zadania inżynierskie z każdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0umie stosować wybrane podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe
3,5umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe
4,0umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe i narzędzia do przedmiotu testowania.
4,5umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem.
5,0umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem; umie dostosowywać procesy wywórcze do konkretnego przedsięwzięcia informatycznego

Literatura podstawowa

  1. Bass L., Clements P., Kazman R., Architektura oprogramowania w praktyce, Helion, Gliwice, 2011, II
  2. Bernd Bruegge, Allen H. Dutoit, Inżynieria oprogramowania w ujęciu obiektowym. UML, wzorce projektowe i Java, Helion, Gliwice, 2011
  3. Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John M. Vlissides, Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Helion, Gliwice, 2010
  4. Larman C., UML i wzorce projektowe. Analiza i projektowanie obiektowe oraz iteracyjny model wytwarzania aplikacji, Helion, Gliwice, 2011, III
  5. Robert C. Martin, Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty, Helion, Gliwice, 2010
  6. Sacha K., Inżynieria oprogramowania, PWN, Warszawa, 2010
  7. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Eeles P., Cripps P., The Process of Software Architecting, Addison-Wesley, 2010
  2. Górski J. (red.), Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym, Mikom, Warszawa, 2000
  3. Leffingwell D., Widrig D., Zarządzanie wymaganiami, WNT, Warszawa, 2003
  4. Steve McConnell, Kod doskonały. Jak tworzyć oprogramowanie pozbawione błędów., Helion, Gliwice, 2010, 2
  5. Rational Unified Process. Best Practices for Software Development Teams, Rational Software White Paper, Rational Software, 2001
  6. Sutherland J., Schwaber K., The Scrum Guide. Przewodnik po Scrumie: Reguły gry, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności.2
T-L-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.2
T-L-3Modelowanie i analiza wymagań. Architektura funkcjonalna systemu.2
T-L-4Projektowanie architektury komponentowej.2
T-L-5Realizacja przypadków użycia. Wzorce projektowe.4
T-L-6Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.2
T-L-7Prezentacja wyników projektu.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie dokumentacji projektowej oraz jej implementacja na wybranej platformie15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania2
T-W-2Metodyki wytwarzania oprogramowania3
T-W-3Inżynieria wymagań3
T-W-4Projektowanie architektury systemu4
T-W-5Wzorce projektowe4
T-W-6Szacowanie i prognozowanie w inżynierii oprogramowania2
T-W-7Zarządzanie konfiguracją2
T-W-8Zapewnienie jakości oprogramowania3
T-W-9Testowanie oprogramowania3
T-W-10Ryzyko w projektach informatycznych2
T-W-11Ewolucja i konserwacja oprogramowania2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Laboratorium15
A-L-2przygotowanie dokumentacji projektowej15
A-L-3konsultacje1
A-L-4zaliczenie1
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Przygotowywanie projektów - praca własna studenta15
A-P-3obrona projektu1
A-P-4zaliczenie projketu1
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów12
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-5Udział w egzaminie2
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/14_W01Wiedza z zakresu modeli procesów wytwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania
T-W-2Metodyki wytwarzania oprogramowania
T-L-1Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności.
T-L-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.
T-P-1Opracowanie dokumentacji projektowej oraz jej implementacja na wybranej platformie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe procesów wytwórczych
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe procesy wytwórcze
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane procesy wytwórcze
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne procesy wytwórcze
5,0potrafi objaśnić wpływ procesów wytwórczych na przedsiewzięcie informatyczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/14_W02Wiedza z metod obiektowych projektowania systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-W-3Inżynieria wymagań
T-W-4Projektowanie architektury systemu
T-W-5Wzorce projektowe
T-L-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.
T-L-3Modelowanie i analiza wymagań. Architektura funkcjonalna systemu.
T-L-4Projektowanie architektury komponentowej.
T-L-5Realizacja przypadków użycia. Wzorce projektowe.
T-P-1Opracowanie dokumentacji projektowej oraz jej implementacja na wybranej platformie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadanie
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe diagramy UML i ich zadanie
5,0potrafi objaśnić artchitekturę dokumentu standardu UML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/14_W03Wiedza podstawowa z zakresu testowania systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-W-8Zapewnienie jakości oprogramowania
T-W-9Testowanie oprogramowania
T-L-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.
T-L-6Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.
T-P-1Opracowanie dokumentacji projektowej oraz jej implementacja na wybranej platformie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne poziomy testowanie, typy testów, role oraz artefakty procesu testowania oraz metody testowania
5,0potrafi objaśnić cały proces testowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/14_W04Wiedza z podstaw zarządzania projektami systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W11ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania przedsięwzięciami (projektami) informatycznymi
I_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
I_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-W-6Szacowanie i prognozowanie w inżynierii oprogramowania
T-W-7Zarządzanie konfiguracją
T-W-10Ryzyko w projektach informatycznych
T-W-11Ewolucja i konserwacja oprogramowania
T-L-1Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności.
T-L-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.
T-P-1Opracowanie dokumentacji projektowej oraz jej implementacja na wybranej platformie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane metryki wytwarzania oprogramowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne metryki wytwarzania oprogramowania
5,0potrafi objaśnić metryki wytwarzania oprogramowania dotyczące wszystkich aspektów wytwarzania oprogramowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/14_U01Student powinien umieć rozwiązywać zadania inżynierskie z każdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z paradygmatem inżynierii oprogramowania: metodami, metodologiami i narzędziami zapewniające wysoką jakość wytwarzanego oprogramowani w ramach ustalonych terminów i budżecie.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania
T-W-2Metodyki wytwarzania oprogramowania
T-W-3Inżynieria wymagań
T-W-6Szacowanie i prognozowanie w inżynierii oprogramowania
T-W-4Projektowanie architektury systemu
T-W-5Wzorce projektowe
T-W-7Zarządzanie konfiguracją
T-W-8Zapewnienie jakości oprogramowania
T-W-9Testowanie oprogramowania
T-W-10Ryzyko w projektach informatycznych
T-W-11Ewolucja i konserwacja oprogramowania
T-L-1Analiza narzędzi do opracowania projektu informatycznego. Studium wykonalności.
T-L-2Specyfikacja wymagań projektu oraz wstępne harmonogrowanie projektu.
T-L-3Modelowanie i analiza wymagań. Architektura funkcjonalna systemu.
T-L-4Projektowanie architektury komponentowej.
T-L-5Realizacja przypadków użycia. Wzorce projektowe.
T-L-6Opracowanie zestawów testów. Testowanie jenostkowe oraz regresyjne.
T-L-7Prezentacja wyników projektu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji poszczególnych etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria jako średnia ważona: - za projekt z wykonaniem testów jednostkowych (70 %) - za implementację (30 %)
S-4Ocena podsumowująca: Ekzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0umie stosować wybrane podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe
3,5umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe
4,0umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe i narzędzia do przedmiotu testowania.
4,5umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem.
5,0umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie oraz stosować wzorce projektowe; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie indentyfikowac metryki niezbedne do szacowania i zarzadzania projektem; umie dostosowywać procesy wywórcze do konkretnego przedsięwzięcia informatycznego