Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Pracownia dyplomowa I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia dyplomowa I
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Bielecki <Wlodzimierz.Bielecki@zut.edu.pl>, Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl>, Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>, Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Georgy Kukharev <Georgy.Kukharev@zut.edu.pl>, Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>, Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>, Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>, Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>, Jarosław Wątróbski <Jaroslaw.Watrobski@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zatwierdzone tematy i opiekunowie prac dyplomowych zgodnie z regulaminem studiów i zasadami procesu dyplomowania na WIZUT.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z zasadami pisania pracy inżynierskiej i procesem dyplomowania
C-2samodzielne rozwiązanie problemu inżynierskiego, bedącego przedmiotem pracy dyplomowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie i referowanie przez studentów postępu w realizacji indywidualnych prac dyplomowych: uwagi metodyczne do realizacji pracy dyplomowej, uszczegółowienie postawienia problemu badawczego, celu i metod badawczych zastosowanych w realizacji tematu pracy dyplomowej, ocena struktury pracy dyplomowej. Zasady i techniki pisania pracy dyplomowej wraz z przykładami. Ocena przykładowych układów prac dyplomowych. Zasady przygotowania prezentacji pracy na egzamin dyplomowy. Opracowanie i przedstawienie indywidualnych prezentacji studentów z realizacji pracy dyplomowej. Przykładowy przebieg obrony pracy dyplomowej. Ocena pracy własnej studenta w kontekście przyszłej recenzji pracy.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Udział w indywidualnych konsultacjach z opiekunem pracy dyplomowej5
A-P-3Przygotowanie dwóch prezentacji: z realizacji pracy dyplomowej, na egzamin dyplomowy10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja, dyskusja, burza mózgów, analiza.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena terminowości wykonania praca dyplomowej oraz ocena przygotowania do prezentacji tematu i zakresu pracy na egzaminie dyplomowym.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/11_W01
Ma wiedzę pomocną do samodzielnego rozwiązywania problemów inżynierskich.
I_1A_W15, I_1A_W16C-2T-P-1M-1S-1
I_1A_D/11_W02
zna zasady pisania pracy dyplomowej
C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D/11_U01
Umiejętność opracowania przeglądu literatury
I_1A_U20, I_1A_U05C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/11_W01
Ma wiedzę pomocną do samodzielnego rozwiązywania problemów inżynierskich.
2,0nie potrafi wskazać sposobu realizacji tematu pracy dyplomowej na poziomie conajmniej dostatecznym, niewłaściwie zaprezentował zakres, harmonogram i sposób realizacji pracy
3,0Student zaprezentował sposób realizacji tematu pracy w stopniu minimalnym - poprawnym ale typowym, opracował realny plan i harmonogram realizacji pracy
3,5Student zaprezentował sposób realizacji tematu pracy w stopniu poprawnym ale typowym, opracował realny plan i harmonogram realizacji pracy
4,0Student zaprezentował sposób realizacji tematu pracy w stopniu poprawnym, wskazał na właściwe źródła bibliograficzne, poprawnie oszacował harmonogram realizacji pracy , wykazał się twórczym sposobem jej realizacji
4,5Student zaprezentował sposób realizacji tematu pracy w stopniu nietypowym, wskazał na właściwe źródła bibliograficzne, poprawnie oszacował harmonogram realizacji pracy , wykazał się twórczym sposobem jej realizacji
5,0Student zaprezentował twórcze rozwiązanie problemu podjętego w pracy dyplomowej, poprawnie określił harmonogram jej realizacji w szczególach, ma zgromadzony materiał bibliograficzny do realizacji tej pracy dyplomowej
I_1A_D/11_W02
zna zasady pisania pracy dyplomowej
2,0nie zna zasad procesu dyplomowania
3,0zna zasady dyplomowania w WIZUT, zna ólne ogzasady pisania pracy inzynierskiej w zarysie
3,5zna zasady dyplomowania w WIZUT, zna zasady pisania pracy inżynierskiej w zarysie
4,0zna zasady dyplomowania w WIZUT, zna zasady pisania pracy inzynierskiej w stopniu dobrym, potrafi wskazać przykład poprawnego ich zastosowania
4,5na wszystkie zasady dyplomowania w WIZUT, zna wszystkie zasady pisania pracy inżynierskiej, potrafi wskazać błedy w ich zastosowaniu
5,0zna wszystkie zasady dyplomowania w WIZUT, zna wszystkie zasady pisania pracy inżynierskiej, potrafi je zastosować

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_D/11_U01
Umiejętność opracowania przeglądu literatury
2,0nie potrafi opracować spisu literatury podstawowej do napisania pracy dyplomowej a także nie potrafi odnależć właściwych żródeł
3,0potrafi opracować spisu literatury podstawowej do napisania pracy dyplomowej a także potrafi ją wykorzystać w typowy sposób (cytaty i odwołania)
3,5potrafi opracować spisu literatury podstawowej i uzupełniającej (łącznie minimum 20 pozycji) do napisania pracy dyplomowej a także potrafi ją wykorzystać w typowy sposób (cytaty i odwołania)
4,0potrafi opracować spisu literatury podstawowej i uzupełniającej (łącznie minimum 20 pozycji) do napisania pracy dyplomowej, potrafi ją wykorzystać w typowy sposób (cytaty i odwołania) oraz potrafi również przeprowadzić dla potrzeb pracy krytyczną analizę wskazanej literatury
4,5potrafi opracować bogaty spisu literatury podstawowej i uzupełniającej (kilkadziesiąt pozycji książkowych, czasopiśmiennictwa i stron internetowych) do napisania pracy dyplomowej, potrafi ją wykorzystać we właściwy sposób (cytaty, odwołania, odwołania do wielu różnych żródeł jednocześnie), potrafi również przeprowadzić dla potrzeb pracy krytyczną analizę wskazanej literatury
5,0potrafi opracować bogaty spisu literatury podstawowej i uzupełniającej (kilkadziesiąt pozycji książkowych, czasopiśmiennictwa i stron internetowych) do napisania pracy dyplomowej, potrafi ją wykorzystać we właściwy sposób (cytaty, odwołania, odwołania do wielu różnych żródeł jednocześnie), potrafi przeprowadzić dla potrzeb pracy krytyczną analizę wskazanej użytej literatury zgodnie z obowiązującymi normami

Literatura podstawowa

  1. Sołdek J., Metodyka realizacji pracy dyplomowej z zakresu informatyki, Wyd. Instytut Informatyki PS, Szczecin, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie i referowanie przez studentów postępu w realizacji indywidualnych prac dyplomowych: uwagi metodyczne do realizacji pracy dyplomowej, uszczegółowienie postawienia problemu badawczego, celu i metod badawczych zastosowanych w realizacji tematu pracy dyplomowej, ocena struktury pracy dyplomowej. Zasady i techniki pisania pracy dyplomowej wraz z przykładami. Ocena przykładowych układów prac dyplomowych. Zasady przygotowania prezentacji pracy na egzamin dyplomowy. Opracowanie i przedstawienie indywidualnych prezentacji studentów z realizacji pracy dyplomowej. Przykładowy przebieg obrony pracy dyplomowej. Ocena pracy własnej studenta w kontekście przyszłej recenzji pracy.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Udział w indywidualnych konsultacjach z opiekunem pracy dyplomowej5
A-P-3Przygotowanie dwóch prezentacji: z realizacji pracy dyplomowej, na egzamin dyplomowy10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/11_W01Ma wiedzę pomocną do samodzielnego rozwiązywania problemów inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Cel przedmiotuC-2samodzielne rozwiązanie problemu inżynierskiego, bedącego przedmiotem pracy dyplomowej
Treści programoweT-P-1Przedstawienie i referowanie przez studentów postępu w realizacji indywidualnych prac dyplomowych: uwagi metodyczne do realizacji pracy dyplomowej, uszczegółowienie postawienia problemu badawczego, celu i metod badawczych zastosowanych w realizacji tematu pracy dyplomowej, ocena struktury pracy dyplomowej. Zasady i techniki pisania pracy dyplomowej wraz z przykładami. Ocena przykładowych układów prac dyplomowych. Zasady przygotowania prezentacji pracy na egzamin dyplomowy. Opracowanie i przedstawienie indywidualnych prezentacji studentów z realizacji pracy dyplomowej. Przykładowy przebieg obrony pracy dyplomowej. Ocena pracy własnej studenta w kontekście przyszłej recenzji pracy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja, dyskusja, burza mózgów, analiza.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena terminowości wykonania praca dyplomowej oraz ocena przygotowania do prezentacji tematu i zakresu pracy na egzaminie dyplomowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać sposobu realizacji tematu pracy dyplomowej na poziomie conajmniej dostatecznym, niewłaściwie zaprezentował zakres, harmonogram i sposób realizacji pracy
3,0Student zaprezentował sposób realizacji tematu pracy w stopniu minimalnym - poprawnym ale typowym, opracował realny plan i harmonogram realizacji pracy
3,5Student zaprezentował sposób realizacji tematu pracy w stopniu poprawnym ale typowym, opracował realny plan i harmonogram realizacji pracy
4,0Student zaprezentował sposób realizacji tematu pracy w stopniu poprawnym, wskazał na właściwe źródła bibliograficzne, poprawnie oszacował harmonogram realizacji pracy , wykazał się twórczym sposobem jej realizacji
4,5Student zaprezentował sposób realizacji tematu pracy w stopniu nietypowym, wskazał na właściwe źródła bibliograficzne, poprawnie oszacował harmonogram realizacji pracy , wykazał się twórczym sposobem jej realizacji
5,0Student zaprezentował twórcze rozwiązanie problemu podjętego w pracy dyplomowej, poprawnie określił harmonogram jej realizacji w szczególach, ma zgromadzony materiał bibliograficzny do realizacji tej pracy dyplomowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/11_W02zna zasady pisania pracy dyplomowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zasadami pisania pracy inżynierskiej i procesem dyplomowania
Treści programoweT-P-1Przedstawienie i referowanie przez studentów postępu w realizacji indywidualnych prac dyplomowych: uwagi metodyczne do realizacji pracy dyplomowej, uszczegółowienie postawienia problemu badawczego, celu i metod badawczych zastosowanych w realizacji tematu pracy dyplomowej, ocena struktury pracy dyplomowej. Zasady i techniki pisania pracy dyplomowej wraz z przykładami. Ocena przykładowych układów prac dyplomowych. Zasady przygotowania prezentacji pracy na egzamin dyplomowy. Opracowanie i przedstawienie indywidualnych prezentacji studentów z realizacji pracy dyplomowej. Przykładowy przebieg obrony pracy dyplomowej. Ocena pracy własnej studenta w kontekście przyszłej recenzji pracy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja, dyskusja, burza mózgów, analiza.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena terminowości wykonania praca dyplomowej oraz ocena przygotowania do prezentacji tematu i zakresu pracy na egzaminie dyplomowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad procesu dyplomowania
3,0zna zasady dyplomowania w WIZUT, zna ólne ogzasady pisania pracy inzynierskiej w zarysie
3,5zna zasady dyplomowania w WIZUT, zna zasady pisania pracy inżynierskiej w zarysie
4,0zna zasady dyplomowania w WIZUT, zna zasady pisania pracy inzynierskiej w stopniu dobrym, potrafi wskazać przykład poprawnego ich zastosowania
4,5na wszystkie zasady dyplomowania w WIZUT, zna wszystkie zasady pisania pracy inżynierskiej, potrafi wskazać błedy w ich zastosowaniu
5,0zna wszystkie zasady dyplomowania w WIZUT, zna wszystkie zasady pisania pracy inżynierskiej, potrafi je zastosować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_D/11_U01Umiejętność opracowania przeglądu literatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zasadami pisania pracy inżynierskiej i procesem dyplomowania
Treści programoweT-P-1Przedstawienie i referowanie przez studentów postępu w realizacji indywidualnych prac dyplomowych: uwagi metodyczne do realizacji pracy dyplomowej, uszczegółowienie postawienia problemu badawczego, celu i metod badawczych zastosowanych w realizacji tematu pracy dyplomowej, ocena struktury pracy dyplomowej. Zasady i techniki pisania pracy dyplomowej wraz z przykładami. Ocena przykładowych układów prac dyplomowych. Zasady przygotowania prezentacji pracy na egzamin dyplomowy. Opracowanie i przedstawienie indywidualnych prezentacji studentów z realizacji pracy dyplomowej. Przykładowy przebieg obrony pracy dyplomowej. Ocena pracy własnej studenta w kontekście przyszłej recenzji pracy.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja, dyskusja, burza mózgów, analiza.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena terminowości wykonania praca dyplomowej oraz ocena przygotowania do prezentacji tematu i zakresu pracy na egzaminie dyplomowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi opracować spisu literatury podstawowej do napisania pracy dyplomowej a także nie potrafi odnależć właściwych żródeł
3,0potrafi opracować spisu literatury podstawowej do napisania pracy dyplomowej a także potrafi ją wykorzystać w typowy sposób (cytaty i odwołania)
3,5potrafi opracować spisu literatury podstawowej i uzupełniającej (łącznie minimum 20 pozycji) do napisania pracy dyplomowej a także potrafi ją wykorzystać w typowy sposób (cytaty i odwołania)
4,0potrafi opracować spisu literatury podstawowej i uzupełniającej (łącznie minimum 20 pozycji) do napisania pracy dyplomowej, potrafi ją wykorzystać w typowy sposób (cytaty i odwołania) oraz potrafi również przeprowadzić dla potrzeb pracy krytyczną analizę wskazanej literatury
4,5potrafi opracować bogaty spisu literatury podstawowej i uzupełniającej (kilkadziesiąt pozycji książkowych, czasopiśmiennictwa i stron internetowych) do napisania pracy dyplomowej, potrafi ją wykorzystać we właściwy sposób (cytaty, odwołania, odwołania do wielu różnych żródeł jednocześnie), potrafi również przeprowadzić dla potrzeb pracy krytyczną analizę wskazanej literatury
5,0potrafi opracować bogaty spisu literatury podstawowej i uzupełniającej (kilkadziesiąt pozycji książkowych, czasopiśmiennictwa i stron internetowych) do napisania pracy dyplomowej, potrafi ją wykorzystać we właściwy sposób (cytaty, odwołania, odwołania do wielu różnych żródeł jednocześnie), potrafi przeprowadzić dla potrzeb pracy krytyczną analizę wskazanej użytej literatury zgodnie z obowiązującymi normami