Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Programowanie w języku Java:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie w języku Java | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kraska <Krzysztof.Kraska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Kraska <Krzysztof.Kraska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy informatyki. |
W-2 | Podstawy programowania. |
W-3 | Programowanie obiektowe. |
W-4 | Systemy operacyjne I. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie uczestników do kreatywnej realizacji zadań projektowo-implementacyjnych w ramach zespołów projektowych wytwarzających samodzielne,wykonywane na komputerach oprogramowanie wykorzystujące technologie Java. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instruktaż wprowadzający. | 1 |
T-L-2 | Zapoznanie z implementacją oprogramowania Java przy użyciu zintegrowanego środowiska wytwórczego Eclipse. | 2 |
T-L-3 | Zapoznanie z dynamiczną analizą i identyfikacją błędów implementacyjnych przy użyciu narzędzia Eclipse. | 2 |
T-L-4 | JavaSE - Przykłady i zagadnienia problemowe: Obiektowe projektowanie aplikacji. Cykl życia obiektów. Sterowanie wykonaniem. | 7 |
T-L-5 | JavaSE - Przykłady i zagadnienia problemowe: Filary programowania obiektowego. Kontenery. | 8 |
T-L-6 | JavaSE - Przykłady i zagadnienia problemowe: Wątki. | 4 |
T-L-7 | JavaSE - Przykłady i zagadnienia problemowe: Metody natywne. | 2 |
T-L-8 | JavaSE - Przykłady i zagadnienia problemowe: Graficzny interfejs użytkownika. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technologia obiektowa. | 1 |
T-W-2 | Platforma Java. | 1 |
T-W-3 | JavaSE: Typy danych i obiekty. | 2 |
T-W-4 | JavaSE: Operatory. | 1 |
T-W-5 | JavaSE: Sterowanie kolejnością wykonania. | 1 |
T-W-6 | JavaSE: Pakiety. | 1 |
T-W-7 | JavaSE: Wyjątki. | 1 |
T-W-8 | JavaSE: Hermetyzacja. | 1 |
T-W-9 | JavaSE: Dziedziczenie. | 1 |
T-W-10 | JavaSE: Polimorfizm. | 1 |
T-W-11 | JavaSE: Typy sparametryzowane. | 1 |
T-W-12 | JavaSE: Przechowywanie obiektów. | 2 |
T-W-13 | JavaSE: Operacje wejścia–wyjścia. | 1 |
T-W-14 | JavaSE: Wątki. | 1 |
T-W-15 | JavaSE: Metody natywne. | 2 |
T-W-16 | JavaSE: AWT i Swing. Obsuga zdarzeń. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Opracowanie wyników (programów) z laboratorium rozwiązujących postawione problemy | 55 |
A-L-4 | Konsultacje w zakresie prac laboratoryjnych | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
104 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjno-konwersatoryjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny (w tym pytania problemowe) lub egzamin ustny (łącznie 3 pytania, w tym pytania problemowe). |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: okresowe sprawdzanie sprawozdań oraz rozwiązań (programów) dla postawionych zadań problemowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z przedmiotu: 0,4 * ocena z wykładu + 0,6 * ocena z laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/02_W01 zna składnię i konstrukcje obiektowego języka programowania Java. | I_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_1A_O1/02_W02 zna w stopniu podstawowym zintegrowane środowisko wytwórcze Eclipse w zakresie implementacji programów, ich wykonywania oraz dynamicznej analizy umożliwiającej identyfikację błędów. | I_1A_W06 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
I_1A_O1/02_W03 ma podstawową wiedzę o technologicznych aspektach funkcjonowania oprogramowania Java oraz aktualnych trendach rozwojowych w tym obszarze technologii. | I_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-11, T-W-16 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/02_U01 umie na poziomie podstawowym implementować i analizować kody źródłowe Java wykorzystując w tym celu również zintegrowane narzędzie wytwórcze Eclipse. | I_1A_U01, I_1A_U14, I_1A_U15, I_1A_U19, I_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_1A_O1/02_U02 potrafi na podstawie zadanej specyfikacji wymagań zaprojektować i wykonać uruchamiane na komputerach i korzystające z lokalnych ich zasobów samodzielne oprogramowanie Java przeznaczone do zastosowań dziedzinowych | I_1A_U01, I_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7 | M-2 | S-2 |
I_1A_O1/02_U03 potrafi samodzielnie pozyskiwać i przyswajać brakujące informacje niezbędne do opracowania i analizy rozwiązań programowych opartych na technologiach Java. | I_1A_U17, I_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O1/02_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny wykonując powierzone zadania w ramach rozwoju i utrzymania systemów oprogramowania Java. | I_1A_K01, I_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
I_1A_O1/02_K02 rozumie potrzebę i jest otwarty do dalszego rozwoju kwalifikacji zawodowych w zakresie technologii Java. | I_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/02_W01 zna składnię i konstrukcje obiektowego języka programowania Java. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | zna edycje platformy Java oraz typy danych, operatory i instrukcje sterowania. | |
3,5 | zna konstrukcje języka realizujące filary programowania obiektowego: hermetyzacja, dziedziczenie, polimorfizm | |
4,0 | zna interfejs programowy kontenerów oraz konstrukcje dla typów sparametryzowanych | |
4,5 | zna interfejs programowy wejścia-wyjścia w zakresie podsystemu plików (w tym kompresji/dekompresji) oraz serializacji obiektów. Zna interfejs programowy wątków | |
5,0 | zna podstawowe elementy graficznego interfejsu uytkownika (w tym obsługę zdarzeń) oraz podstawowy interfejs programowy technologii JNI | |
I_1A_O1/02_W02 zna w stopniu podstawowym zintegrowane środowisko wytwórcze Eclipse w zakresie implementacji programów, ich wykonywania oraz dynamicznej analizy umożliwiającej identyfikację błędów. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | zna możliwości edycji kodów źródłowych oraz korzystania z istniejących projektów | |
3,5 | wie jak samodzielnie utworzyć projekt projekt, edytować kompilować i uruchamiać programy Java | |
4,0 | wie w jaki sposób konfigurować środowisko projektowe Eclipse | |
4,5 | wie w jaki sposób dynamicznie analizować programy Java w Eclipse | |
5,0 | zna złożone możliwości środowiska Eclipse, takie jak refaktoryzacja | |
I_1A_O1/02_W03 ma podstawową wiedzę o technologicznych aspektach funkcjonowania oprogramowania Java oraz aktualnych trendach rozwojowych w tym obszarze technologii. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | zna przeznaczenie i ogólne trendy rozwojowe poszczególnych edycji platformy Java | |
3,5 | zna przykłady funkcjonujących rozwiązań wykorzystujących oprogramowanie Java i potrafi umiejscowić w nich technologię Java | |
4,0 | zna ogólne trendy rozwojowe składni i konstrukcji języka | |
4,5 | zna najistotniejsze różnice w składni poszczególnych wersji JavaSE | |
5,0 | zna przeznaczenie i ogólne trendy rozwojowe omawianych technologii Java, w tym graficznego interfejsu użytkownika oraz JNI |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/02_U01 umie na poziomie podstawowym implementować i analizować kody źródłowe Java wykorzystując w tym celu również zintegrowane narzędzie wytwórcze Eclipse. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | potrafi implementować i analizować kody źródłowe najprostszego oprogramowania przetwarzającego dane z prostym interfejsem wejścia-wyjścia | |
3,5 | potrafi implementować i analizować kody źródłowe oprogramowania z podziałem na moduły, obsługą błędów, stosującego hermetyzację oraz dziedziczenie | |
4,0 | potrafi implementować i analizować kody źródłowe oprogramowania stosującego poprawnie kontenery, typy sparametryzowane oraz wykorzystującego mechanizm polimorfizmu | |
4,5 | potrafi implementować i analizować kody źródłowe oprogramowania wielowątkowego realizującego operacje wejścia-wyjścia | |
5,0 | potrafi implementować i analizować kody źródłowe zawierające podstawowy graficzny interfejs użytkownika z obsługą zdarzeń ekranowych oraz metody natywne | |
I_1A_O1/02_U02 potrafi na podstawie zadanej specyfikacji wymagań zaprojektować i wykonać uruchamiane na komputerach i korzystające z lokalnych ich zasobów samodzielne oprogramowanie Java przeznaczone do zastosowań dziedzinowych | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | potrafi samodzielnie wykonać najprostsze oprogramowanie przetwarzające dane z prostym interfejsem wejścia-wyjścia | |
3,5 | potrafi samodzielnie wykonać oprogramowanie z podziałem na moduły, obsługą błędów, stosując hermetyzację oraz dziedziczenie | |
4,0 | potrafi samodzielnie wykonać oprogramowanie stosując poprawnie kontenery, typy sparametryzowane oraz wykorzystując mechanizm polimorfizmu | |
4,5 | potrafi samodzielnie wykonać oprogramowanie wielowątkowe realizujące operacje wejścia-wyjścia | |
5,0 | potrafi samodzielnie wykonać oprogramowanie zawierające podstawowy graficzny interfejs użytkownika z obsługą zdarzeń ekranowych oraz metody natywne | |
I_1A_O1/02_U03 potrafi samodzielnie pozyskiwać i przyswajać brakujące informacje niezbędne do opracowania i analizy rozwiązań programowych opartych na technologiach Java. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | potrafi określić ograniczenia posiadanej wiedzy dla wykonania rozwiązania | |
3,5 | potrafi wskazać potencjalne źródła niezbędnych informacji | |
4,0 | potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do opracowania rozwiązania programowego | |
4,5 | potrafi analizować pozyskane informacje dla potrzeb opracowywanego rozwiązania | |
5,0 | potrafi adaptować pozyskane informacje na potrzeby własnego rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O1/02_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny wykonując powierzone zadania w ramach rozwoju i utrzymania systemów oprogramowania Java. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | potrafi kreatywnie rozwijać i utrzymywać proste składniki apliacji przetwarzające dane z ewentualnym prostym interfejsem wejścia-wyjścia | |
3,5 | potrafi kreatywnie rozwijać i utrzymywać składniki aplikacji z podziałem na moduły, obsługą błędów, stosując hermetyzację oraz dziedziczenie | |
4,0 | potrafi kreatywnie rozwijać i utrzymywać składniki aplikacji wymagające zastosowania kontenerów, typów sparametryzowanych oraz wykorzystujących mechanizm polimorfizmu | |
4,5 | potrafi kreatywnie rozwijać i utrzymywać składniki aplikacji wielowątkowe i realizujące operacje wejścia-wyjścia | |
5,0 | potrafi kreatywnie rozwijać i utrzymywać składniki aplikacji zawierające podstawowy graficzny interfejs użytkownika z obsługą zdarzeń ekranowych oraz metody natywne | |
I_1A_O1/02_K02 rozumie potrzebę i jest otwarty do dalszego rozwoju kwalifikacji zawodowych w zakresie technologii Java. | 2,0 | nie spełnia kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | jest świadomy ograniczeń aktualnych kwalifikacji i potrzeby dalszego rozwoju | |
3,5 | aktywnie współdziała w grupie wymieniając doświadczenia | |
4,0 | formułuje otwarte pytania w zakresie skomplikowanych treści zajęć | |
4,5 | wyraża zainteresowanie i orientację powiązanymi obszarami Java | |
5,0 | samodzielnie pozyskuje wiedzę i dzieli się z grupą |
Literatura podstawowa
- Bruce Eckel, Thinking in Java. Edycja polska. Wydanie IV, Helion, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Cay Horstmann, Gary Cornell, Java 2. Podstawy, Helion, Gliwice, 2003