Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie aplikacji internetowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie aplikacji internetowych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy inżynierii oprogramowania, podstawy tworzenia serwisów WWW |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodykami projektowania aplikacji internetowych |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności wykonania projektu aplikacji internetowej zgodnie z przyjętą metodyką |
C-3 | Zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności wykonania prototypu aplikacji w oparciu o opracowany projekt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie środowiska realizacji prototypu aplikacji internetowej | 2 |
T-L-2 | Opracowanie skryptów dostępu do bazy danych | 4 |
T-L-3 | Realizacja formularzy prototypu aplikacji | 4 |
T-L-4 | Implementacja podstawowej funkcjonalności prototypu aplikacji | 4 |
T-L-5 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wybór tematów projektów zespołowych | 2 |
T-P-2 | Definiowanie celu, zakresu projektu oraz użytkowników | 2 |
T-P-3 | Określenie wymagań funkcjonalnych, diagram przypadków użycia | 2 |
T-P-4 | Opracowanie modelu danych | 2 |
T-P-5 | Opracowanie modelu hipertekstu | 4 |
T-P-6 | Opracowanie modelu prezentacji, zarządzania danymi i dostępem | 2 |
T-P-7 | Zaliczenie zajęć projektowych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Standardy i technologie wytwarzania aplikacji internetowych | 2 |
T-W-2 | Projektowanie aplikacji sterowane modelami | 2 |
T-W-3 | Metodyki projektowania aplikacji internetowych | 2 |
T-W-4 | Metodyka WebML, narzędzie modelowania WebML (WebRatio) | 2 |
T-W-5 | Proces tworzenia modelu danych | 2 |
T-W-6 | Proces tworzenia modelu hipertekstu | 2 |
T-W-7 | Model prezentacji, zarządzania danymi i dostępem | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta) | 5 |
A-L-3 | Implementacja elementów prototypu aplikacji internetowej (praca własna studenta) | 15 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
37 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć projektowych (praca własna studenta) | 5 |
A-P-3 | Opracowanie projektu aplikacji internetowej (praca własna studenta) | 25 |
A-P-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu projektu | 2 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta) | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta) | 15 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena bieżąca wykonanych elementów prototypu aplikacji internetowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena etapów realizacji projektu aplikacji internetowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/09_W01 Student potrafi wymienić i omówić metodyki projektowania aplikacji internetowych oraz znać podstawy teoretyczne tworzenia modeli w ramach tych metodyk | I_1A_W06, I_1A_W23 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/09_U01 Student potrafi wykonać projekt aplikacji internetowej w oparciu o przyjętą metodykę | I_1A_U09, I_1A_U01 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-3 | S-2 |
I_1A_O2/09_U02 Student potrafi wykonać prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt | I_1A_U09, I_1A_U01 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/09_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu aplikacji internetowej w kontekście zespołowego tworzenia złożonych aplikacji internetowych | I_1A_K03 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/09_W01 Student potrafi wymienić i omówić metodyki projektowania aplikacji internetowych oraz znać podstawy teoretyczne tworzenia modeli w ramach tych metodyk | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu projektowania aplikacji internetowych oraz nie zna głównych metodyk projektowania aplikacji internetowych |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania aplikacji internetowych, potrafi wymienić główne metodyki projektowania aplikacji internetowych | |
3,5 | Zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania aplikacji internetowych, potrafi wymienić główne metodyki projektowania aplikacji internetowych oraz ogólnie scharakteryzować ich etapy | |
4,0 | Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania aplikacji internetowych, potrafi wymienić główne metodyki projektowania aplikacji internetowych oraz dokładnie scharakteryzować ich etapy, w tym głównie metodykę WebML | |
4,5 | Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania aplikacji internetowych, potrafi wymienić główne metodyki projektowania aplikacji internetowych oraz dokładnie scharakteryzować ich etapy, w tym głównie metodykę WebML, omówić proces tworzenia modeli WebML | |
5,0 | Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania aplikacji internetowych, potrafi wymienić główne metodyki projektowania aplikacji internetowych oraz dokładnie scharakteryzować ich etapy, w tym głównie metodykę WebML, omówić proces tworzenia modeli WebML, zna komponenty za pomocą których są tworzone modele |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/09_U01 Student potrafi wykonać projekt aplikacji internetowej w oparciu o przyjętą metodykę | 2,0 | Student nie wykona projektu aplikacji internetowej, obejmującego wszystkie wymagane etapy (części) |
3,0 | Student wykona ogólny projekt, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części) | |
3,5 | Student wykona ogólny projekt, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty (składowe poszczególnych etapów) projektu zostaną uwzględnione w opracowanym projekcie | |
4,0 | Student wykona szczegółowy projekt, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne | |
4,5 | Student wykona szczegółowy projekt, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika) | |
5,0 | Student wykona szczegółowy projekt, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika), student potrafi merytorycznie uzasadnić, wyjaśnić przyjęte rozwiązania w projekcie (zgodnie z obraną metodyką) | |
I_1A_O2/09_U02 Student potrafi wykonać prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt | 2,0 | Student nie wykonał prototypu aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt |
3,0 | Student wykona prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt | |
3,5 | Student wykona prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt, uwzględnione w projekcie modele będą odzwierciedlone w prototypie | |
4,0 | Student wykona prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt, uwzględnione w projekcie modele będą odzwierciedlone w prototypie, zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne | |
4,5 | Student wykona prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt, uwzględnione w projekcie modele będą odzwierciedlone w prototypie, zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne, zostaną opracowane ważniejsze funkcje aplikacji operujące na danych | |
5,0 | Student wykona prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt, uwzględnione w projekcie modele będą odzwierciedlone w prototypie, zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne, zostaną opracowane ważniejsze funkcje aplikacji operujące na danych, zostanie zmodyfikowany (dopracowany) interfejs graficzny aplikacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/09_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu aplikacji internetowej w kontekście zespołowego tworzenia złożonych aplikacji internetowych | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej |
3,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej, ale na bardzo dużym poziomie ogólności | |
3,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania | |
4,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania | |
4,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi projektowych, tworzonych modeli | |
5,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi projektowych, tworzonych modeli, ma świadomość potrzeb monitorowania postępów prac projektowych, wypracowania zasad komunikacji w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej |
Literatura podstawowa
- Stefano Ceri, Piero Fraternali, Aldo Bongio, Marco Brambilla, Sara Comai, Maristella Matera, Designing Data-Intensive Web Applications, Morgan Kaufmann, USA, 2002
- Bernd Bruegge, Allen H. Dutoit, Inżynieria oprogramowania w ujęciu obiektowym. UML, wzorce projektowe i Java, Helion, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- Webratio, Webratio User Guide, Webratio, http://www.webratio.com, 2009