Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Protokoły w sieciach komputerowych i telekomunikacyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Protokoły w sieciach komputerowych i telekomunikacyjnych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sieci komputerowe na poziomie podstawowym |
W-2 | Systemy operacyjne na poziomie podstawowym |
W-3 | Podstawy programowania na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność tworzenia nowych protokołów komunikacyjnych oraz zasad ich powstawania. |
C-2 | Podstawowa umiejętność wdrażania istniejących protokołów. |
C-3 | Bezpieczne wykorzystanie protokołów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratoria mają na celu przygotowanie do wdrożenia w czynnym ma bazie protokołów komunikacyjnych warstwy 3 i 4 własnego protokołu z grupy aplikacyjnej. Początkowo zajęcia wprowadzać będą w samo przygotowanie do stworzenia własnego protokołu (ustalenie ramki przesyłanego protokołu, forma wymiany informacji, itp.). Następnie studenci przystąpią do samego oprogramowania stworzonego protokołu przy pomocy dowolnego kompilatora. • Wprowadzenie do zagadnienia – opis podstawowych założeń do programu oraz możliwości programowych. Przedstawienie zasad tworzenia struktury protokołu. | 2 |
T-L-2 | • Przygotowanie własnego protokołu w grupach 2 lub 3 osobowych. | 2 |
T-L-3 | • Zatwierdzenie wykonanego protokołu i przystąpienie do tworzenia oprogramowanie | 2 |
T-L-4 | • Realizacja założeń programowych | 7 |
T-L-5 | • Zaliczenie przedmiotu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapoznanie z istniejącymi i będącymi z trakcie powstawania protokołami komunikacyjnymi oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania. Z gamy protokołów wybrane zostały te, które dają możliwość przedstawienia zależności i niezbędności w ich wykorzystaniu oraz są możliwe w zobrazowaniu w procesie nauczania i zaprezentowania w działaniu. • Wprowadzenie do zagadnienia ( opisanie protokołów w modelu OSI) | 2 |
T-W-2 | • Przeprowadzenie analizy zależności przejścia pomiędzy poszczególnymi warstwami OSI protokołów komunikacyjnych | 2 |
T-W-3 | • Prezentacja poszczególnych protokołów: SNAP (Sub-Network Access Protocol) TCP (Transmission Control Protocol) IP (Internet Protocol) PPP (Point-to-Point Protocol) SLIP (Serial Line Internet Protocol) SPX (Sequenced Packet Exchange) IPX (Internet Packet Exchange) Protokoły grupy X.25 SIP (SMDS Interface Protocol) ICMP (Internet Control Protocol) UDP (User Datagram Protocol) SNMP (Simple Network Management Protocol) SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) TELNET FTP (File Transfer Protocol) Ipv6 CATNIP (Common Architecture for Next-Generation Protocol) CLNP (ISO Connection Network Layer Protocol) RIP (Routing Information Protocol) ERROR (Error Protocol) ECHO (Echo Protocol) SPP (Sequenced Packet Protocol) PEP (Packet Exchanged Protocol) Protokoły Apple Talk RTP (Routing Update Protocol) ARP (Address Resolution Protocol) IPC (Inter-process Communications Protocol) SMB (Server Message Block) PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) HDSL Xmodem, Ymodem, Zmodem DHCP | 10 |
T-W-4 | Podsumowanie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | Praca w zespole projektowym | 14 |
A-L-3 | Konsultacje do projektu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z tematyką prowadzoną na zajęciach | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie informacji do zajęć dotyczących konkretnie wskazanego protokołu przez prowadzącego | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia / egzaminu z przedmiotu | 3 |
A-W-5 | Konsultacje do zajęć | 1 |
A-W-6 | Egzamin | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przez studentem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów; |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działającego rozwiązania autorskiego; |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/02_W01 Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej. | I_1A_W07, I_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/02_U01 Samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać zasady komunikacji w teleinformatyce. | I_1A_U07, I_1A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/02_K01 Student potrafi współpracować w grupie i uzyskiwać określone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostępnych już rozwiązań | I_1A_K03 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-W-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/02_W01 Zasady fukcjonowania i projektowania protokołów. Przygotowanie do projektowania własnych modeli protokołów. Przygotowanie do pracy w grupie projektowej. | 2,0 | Brak możliwości określenia podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu |
3,0 | Znajomość nazw i teorii działa podstawowych protokołów | |
3,5 | Potrafi odróżnić możliwości poszczególnych składowych protokołu oraz wskazać właściwe do użycia w danej dziedzinie | |
4,0 | W sposób dobry potrafi opisać wszystkie zależności | |
4,5 | Wykazuje się zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny | |
5,0 | Potrafi samodzielnie wnioskować oraz bęzbłędnie opisywać zależności informatyczne w tej dziedzinie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/02_U01 Samodzielnie potrafi zaprojektować i wykonać zasady komunikacji w teleinformatyce. | 2,0 | Nie wykonał powierzonego zadania |
3,0 | Wykonał zadanie w sposób właściwy z wykorzystaniem podstawowych założeń do problemu | |
3,5 | Opracował dodatkowe zagadnienia do problemu (powyżej oceny 3) jednak nie działały one właściwie | |
4,0 | Opracował conajmniej jeden dodatkowy aspekt i działał on poprawnie z stosunku do oceny dostatecznej | |
4,5 | Opracował minimum dwa dodatkowe zagadnienia w stosunku do oceny 3 jednak jeden z nich nie działał w sposób pełny i właściwy | |
5,0 | Opracował conajmniej 2 dodatki w stosunku do oceny 3 i wszystkie działały właściwie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/02_K01 Student potrafi współpracować w grupie i uzyskiwać określone cele przy udziała innych osób wraz z wykorzystaniem dostępnych już rozwiązań | 2,0 | Nie jest w stanie pracować w grupie |
3,0 | W sposób dostateczny współpracuje z innymi | |
3,5 | Wykazuje się inicjatywą jednak nie przejawia wybitnych osiągnięć w tym zakresie | |
4,0 | Jest osobą wiodącą w grupie | |
4,5 | Potrafi współpracować z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiązywać | |
5,0 | Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywować innych do działania (łącznie z innymi grupami) |
Literatura podstawowa
- Marek Sportack, Sieci komputerowe księga eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
- Peter Rybaczyk, Podręcznik Inżynierii Internetu, Novell Press, 1999, ISBN 83-7101-413-9
- Frank J. Derfler, Poznaj sieci, Mikom, 1999, ISBN 83-7158-179-3
- Mark A. Miller, Sieci – Internetworking, Wydawnictwo RM, 1996, ISBN 83-87216-82-8
- Praca zbiorowa, NetWorld – Sieci komputerowe i telekomunikacja, IDG Poland S.A., 1999
- Lesze Dziczkowski Maria Dziczkowska, Obsługa i budowa modemu, Helion, 1997, ISBN 83-86718-42-0
- Praca zbiorowa, Studia Informatica, IX Konferencja Sieci Komputerowe, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002, ISSN 0208-7286
- J.Casad, B. Willsey, TCP/IP – Świat Internetu, MIKOM, 1999, ISBN 83-7158-189-0