Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Sieci komórkowe i satelitarne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sieci komórkowe i satelitarne | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów: Techniki transmisyjne, Radiokomunikacja, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów Fizyka |
W-2 | Student powinien znać środowisko do obliczeń naukowych Matlab |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami projektowania sieci komórkowych |
C-2 | Zapoznanie z architekturą sieci komórkowych |
C-3 | Zapoznanie z architekturą telekomunikayjnych systemów satelitarnych |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z wykorzystania modeli propagacyjnych do planowania sieci bezprzewodowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczania tłumienia sygnału w wolnej przestrzeni | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie poziomu sygnału na podstawie modeli propagacyjnych | 4 |
T-L-3 | Projektowanie pokrycia danego obszaru przez system komórkowy | 2 |
T-L-4 | Obliczanie pozycji na podstawie danych z systemu GPS | 4 |
T-L-5 | Budżet łącza satelitarnego | 2 |
T-L-6 | Zajęcia organizacyjne. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie systemów komórkowych, generacje systemów komórkowych, ogólna charakterystyka systemów komórkowych | 2 |
T-W-2 | Architektura systemu GSM i UMTS, sposoby przydziału kanałów, propagacja sygnału, modele propagacyjne, numeracja w systemie GSM Dostęp do medium, techniki wielodostępu, techniki modulacji stosowane w systemach komórkowych | 4 |
T-W-3 | Zabezpieczenia w systemie GSM i UMTS, karta SIM, karta USIM, algorytmy szyfrowania, ataki na algorytmy | 2 |
T-W-4 | Usługi w systemach komórkowych, etapy przetwarzania sygnałów, kodeki mowy Wpływ telefonii komórkowej na zdrowie człowieka | 2 |
T-W-5 | Systemy satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów satelitarnych Systemy nawigacji satelitarnej – architektura i zasada działania, urządzenia do określania pozycji, zasady wyznaczenia pozycji | 4 |
T-W-6 | Systemy transmisji danych w sieciach komórkowych i satelitarnych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 15 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań | 12 |
A-L-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 12 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów |
M-3 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę sieci komórkowych oraz architekturę systemów satelitarnych | I_1A_W09, I_1A_W21, I_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
I_1A_O3/09_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować podstawowe problemy dotyczące funkcjonowania sieci komórkowych | I_1A_W09 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/09_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykorzystać modele matematyczne do symulacji teoretycznego zasięgu sieci komórkowych, potrafi obliczyć podstawowe zadania z teorii ruchu telekomunikacyjnego | I_1A_U15 | — | — | C-4 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O3/09_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów komórkowych i satelitarnych będą wnosiły nowe rozwiązania. | I_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien scharakteryzować architekturę sieci komórkowych oraz architekturę systemów satelitarnych | 2,0 | nie ma wiedzy na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi określić kluczowe elementy architektury systemów komórkowych | |
3,5 | to co na ocenę dostateczną oraz potrafi określić kluczowe elementy systemów satelitarnych | |
4,0 | to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi określić znaczenie poszczególnych elementów systemu komórkowych lub satelitarnych | |
4,5 | to co na ocenę dobrą oraz potrafi wymienić metody wielodostępu stosowane w systemach | |
5,0 | to co na ocenę dobry plus oraz potrafi szczegółowo omówić własności poszczególnych sposobów wielodostępu wraz z przykładami | |
I_1A_O3/09_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zdefiniować podstawowe problemy dotyczące funkcjonowania sieci komórkowych | 2,0 | nie ma wiedzy na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe problemy w zapewnieniu dostępności sieci komórkowej | |
3,5 | to co na ocenę dostateczną oraz potrafi wskazać sposoby zwiększenia pojemności systemów komórkowych | |
4,0 | to co na ocenę dostateczną plus oraz potrafi scharakteryzować własności kanałów radiowych | |
4,5 | to co na ocenę dobry oraz potrafi określić modele propagacyjne służące do modelowania zasięgu sieci | |
5,0 | to co na ocenę dobry plus oraz potrafi scharakteryzować zabezpieczenia w sieciach komórkowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/09_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wykorzystać modele matematyczne do symulacji teoretycznego zasięgu sieci komórkowych, potrafi obliczyć podstawowe zadania z teorii ruchu telekomunikacyjnego | 2,0 | Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną. |
3,0 | Potrafi wymienić podstawowe zagadnienia związane z teoria ruchu telekomunikacyjnego oraz modelami propagacyjnymi | |
3,5 | Student potrafi zbudować kody źródłowe dla wybranych modeli matematycznych | |
4,0 | Student potrafi zbudować kody źródłowe dla wybranych modeli matematycznych i odpowiednio je zwizualizować | |
4,5 | Student na podstawie własnych wyników obliczeń potrafi dokonać analizy wyników | |
5,0 | Student umie proponować i uzasadniać użycie konkretnych modeli matematycznych w zależności od oczekiwań, dostosowując je do wymaganych sytuacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O3/09_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student świadomie rozumie konieczność dokształcania się, ponieważ kolejne generacje systemów komórkowych i satelitarnych będą wnosiły nowe rozwiązania. | 2,0 | Brak spełnienia warunków na ocenę dostateczną. |
3,0 | Student ma podstawową wiedze na temat nowych rozwiązań | |
3,5 | To co na 3 oraz, Student potrafi określić różnicę pomiedzy nowym roziwązaniem a poprzednim | |
4,0 | To co na 3,5 oraz, Student potrafi potrafi określić słabe i mocne strony nowych rozwiązań | |
4,5 | To co na 4 oraz Student potrafi wykazać potencjalne zastosowania nowej technologii | |
5,0 | To co na 5 oraz potradi określić ewentualny kierunek rozwoju nowej technologii |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Wesołowski, Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, WKŁ, 2003
- S. Kula, Systemy teletransmisyjne, WKŁ, 2004
- Krzysztof Wesołowski, Systemy radiokomunikacji ruchomej, WKŁ, Warszawa, 1998
- H. Bogucka, Projektowanie i obliczenia w radiokomunikacji, WPP, Poznań, 2005
- J. Januszewski, System GPS i inne systemy satelitarne w nawigacji morskiej, WSM, 2004
Literatura dodatkowa
- V.Jeyasri Arokiamary, Cellular and Mobile Communications, Technical Publications, 2009