Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy internetowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy internetowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umięjętność programowania w dowolnym języku proceduralnym. |
W-2 | Znajomość języka HTML w stopniu podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami budowy stron internetowych. |
C-2 | Uświadomienie studentom olbrzymiego znaczenia intuicyjności działania aplikacji internetowej dla jej rangi w Internecie. |
C-3 | Uświadomienie studentom wpływu jaki niesie za sobą udostępnianie treści w Internecie na społeczeństwo. |
C-4 | Ukształtowanie rozumienia podstawowych pojęć związanych ze środowiskiem WWW. |
C-5 | Ukształtowanie umięjętności budowy prostych aplikacji internetowych, z położeniem głównego nacisku na wysoki poziom interaktywności aplikacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie pracy - wybór tematu, serwera, edytora, założenie strony na serwerze, zgromadzenie informacji itp. Przygotowanie projektu witryny internetowej. | 2 |
T-L-2 | Utworzenie zestawu arkuszy stylów dla tworzonej witryny, wraz z arkuszami przeznaczonymi dla menu stron (CSS). Utworzenie zestawu stron powiązanych systemem linków dostępnych z co najmniej dwóch systemów menu (HTML+PHP). | 3 |
T-L-3 | Utworzenie formularza rejestracyjnego wraz z jego walidacją po stronie klienta (HTML+JavaScript). Odbiór i przetworzenie danych z formularza po stronie serwera (MySQL+PHP). | 2 |
T-L-4 | Oprogramowania mechanizmu logowania do witryny (wg poziomów dostępu). | 2 |
T-L-5 | Utworzenie zestawu procedur pozwalających na wyświetlanie i modyfikację danych pochodzących z bazy danych. Przygotowanie zestawu widoków pozwalających użytkownikowi na edycję i usunięcie wybranych danych. Budowa wyszukiwarki internetowej (HTML+CSS+PHP+MySQL+JavaScript). | 4 |
T-L-6 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia i ewolucja Internetu. Ogólna architektura Internetu. Architektura WWW - klient HTTP, serwer HTTP, protokół HTTP. Rozszerzona architektura WWW, aplikacje WWW i środowiska komponentowe. | 2 |
T-W-2 | Zasady tworzenia stron internetowych. Formatowanie stron WWW za pomocą kaskadowych arkuszy stylów. | 2 |
T-W-3 | Obiektowy model dokumentu i jego obsługa za pomocą języka JavaScript | 3 |
T-W-4 | Podstawy języka skryptowego PHP. Oprogramowanie podstawowych mechanizmów sieciowych za pomocą PHP - mechanizm logowania, rejestracji; obsługa sesji. | 4 |
T-W-5 | Budowa i obsługa baz danych - MySQL | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 3 |
A-L-3 | Praca własna nad tworzoną witryną internetową. | 9 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach do laboratorium | 2 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu | 1 |
A-W-4 | Analiza i wykonanie we własnym zakresie przykładów prezentowanych na wykładzie. | 7 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-6 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola poprawności realizacji zadania zdefiniowanego na poprzedzających laboratoriach - 5 ocen. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu w formie ustnej lub w formie pisemnego testu złożonego z pytań otwartych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratoriów - w formie prezentacji witryny internetowej przygotowanej przez dwuosobowe zespoły projektowe (zaliczenie obejmuje również kody przygotowanych skryptów). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien być w stanie scharakteryzować sposób działania architektury klient - serwer w środowisku internetowym, opisać działanie podstawowych protokołów sieciowych, scharakteryzować podstawowe technologie internetowe, opisać podstawowe mechanizmy sieciowe, odróżnić mechanizmy działające po stronie serwera i klienta, wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z tworzeniem stron internetowych, opisać model DOM. | I_1A_W06, I_1A_W23 | — | — | C-1, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/11_U01 Po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił zbudować prostą witrynę internetową pozwalającą na prezentację wybranych treści w Internecie, z położeniem głównego nacisku na intuicyjność obsługi witryny przez użytkownika. | I_1A_U09, I_1A_U01, I_1A_U19, I_1A_U03 | — | — | C-2, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C/11_K01 Po uczestnictwie w zajęciach student będzie świadomy wpływu wywieranego na społeczeństwo poprzez udostępnianie treści w Internecie. | I_1A_K07 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien być w stanie scharakteryzować sposób działania architektury klient - serwer w środowisku internetowym, opisać działanie podstawowych protokołów sieciowych, scharakteryzować podstawowe technologie internetowe, opisać podstawowe mechanizmy sieciowe, odróżnić mechanizmy działające po stronie serwera i klienta, wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z tworzeniem stron internetowych, opisać model DOM. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z dziedziny Systemów Internetowych |
3,0 | Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny Systemów Internetowych | |
3,5 | Student jest w stanie opisać podstawowe etapy budowy stron internetowych | |
4,0 | Student jest w stanie zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, czyli jest w stanie rozwiązać postawione przed nim zadanie za pomocą wskazanej technologii internetowej | |
4,5 | Student jest w stanie dokonać analizy porównawczej różnych mechanizmów sieciowych wykorzystywanych w procesie budowy stron internetowych | |
5,0 | Student jest w stanie dokonać oceny wskazanych technologii internetowych i mechanizmów sieciowych pod kątem ich adekwatności do postawionego przed nim zadania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/11_U01 Po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił zbudować prostą witrynę internetową pozwalającą na prezentację wybranych treści w Internecie, z położeniem głównego nacisku na intuicyjność obsługi witryny przez użytkownika. | 2,0 | Student nie jest w stanie stworzyć prostej witryny internetowej obsługiwanej przez skrypty PHP |
3,0 | Student jest w stanie stworzyć prostą witrynę internetową obsługiwaną przez skrypty PHP | |
3,5 | Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową obsługiwaną przez skrypty PHP, współpracującą z bazą danych MySQL | |
4,0 | Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową obsługiwaną przez skrypty PHP, współpracującą z bazą danych MySQL oraz wyposażoną w mechanizm logowania i rejestracji | |
4,5 | Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową obsługiwaną przez skrypty PHP, współpracującą z bazą danych MySQL, wyposażoną w mechanizm logowania i rejestracji, korzystającą z języka JavaScript do przeprowadzenia walidacji danych po stronie klienta | |
5,0 | Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową obsługiwaną przez skrypty PHP, współpracującą z bazą danych MySQL, wyposażoną w mechanizm logowania i rejestracji, korzystającą z języka JavaScript do: przeprowadzenia walidacji danych po stronie klienta, uatrakcyjnienia witryny pod względem wizualnym oraz zwiększenia intuicyjności obsługi witryny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C/11_K01 Po uczestnictwie w zajęciach student będzie świadomy wpływu wywieranego na społeczeństwo poprzez udostępnianie treści w Internecie. | 2,0 | Nie ma świadomości tego, że udostępnianie treści w Internecie wywiera wpływ na społeczeństwo |
3,0 | Ma świadomość tego, że udostępnianie treści w Internecie wywiera wpływ na społeczeństwo | |
3,5 | Spełnia kryteria na ocenę 3 oraz dba o umieszczanie w tworzonej witrynie jedynie takich treści, które są prawnie i etycznie dopuszczalne | |
4,0 | Spełnia kryteria na ocenę 3,5 oraz dba o językową poprawność treści, które zamieszcza w tworzonej witrynie | |
4,5 | Spełnia kryteria na ocenę 4 oraz potrafi świadomie zastosować techniki zwiększające wizualną atrakcyjność tworzonej witryny, zwiększając tym samym wpływ wywierany na społeczeństwo poprzez prezentowane treści | |
5,0 | Spełnia kryteria na ocenę 4,5 oraz potrafi świadomie zastosować techniki zwiększające popularność tworzonej witryny |
Literatura podstawowa
- Kevin Yank, , PHP i MySQL., PHP i MySQL. Witryna WWW oparta na bazie danych, Helion, 2010
- Maria Sokół, Radosław Sokół, XHTML, CSS i JavaScript. Pierwsza pomoc, Helion, 2009
- Julie C. Meloni, PHP, MySQL i Apache. Intensywny trening, Helion, 2009
- Michael Moncur, JavaScript dla każdego, Helion, 2007