Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy symulacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy symulacyjne
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 2,00,40zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu metod numerycznych oraz modelowania i symulacji systemów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności tworzenia prostych komputerowych systemów symulacyjnych.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia komputerowych systemów symulacyjnych różnego typu.
C-3Ukształtowanie umiejętności wyboru własciwej metody tworzenia modeli matematycznych w zależności od typu systemu symulacyjnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, określenie zasad zaliczania i oceny.1
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do tworzenia systemów symulacyjnych.2
T-L-3Realizacja prostych analogowych systemów symulacyjnych. Badanie wpływu użytych algorytmów numerycznych na jakość symulacji6
T-L-4Realizacja prostych dyskretnych systemów symulacyjnych2
T-L-5Realizacja dyskretnych systemów symulacyjnych z wykorzystaniem agentów.4
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Model fizyczny, model matematyczny, modelowanie, etapy tworzenia modeli systemów.2
T-W-3Symulacja komputerowa oraz model komputerowy. Cele, zalety i wady systemów symulacyjnych. Rodzaje symulacji komputerowych.2
T-W-4Symulacja analogowa: modele, przykłady realizacji. Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych.3
T-W-5Symulacja dyskretna: definicje, przykłady.2
T-W-6Symulacja dyskretna z wykorzystaniem agentów: definicje, przykłdy.2
T-W-7Funkcjonujące na rynku systemy symulacyjne. Matlab/Simulink jako środowisko do tworzenia systemów symulacyjnych.2
T-W-8Zaliczenie wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta)20
A-L-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach.2
A-L-4Dokończenie realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta)22
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia14
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzelna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O6/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie dokanać podziału i opisać poszczególne etapy tworzenia komputerowych systemów symulacyjnych.
I_1A_W18C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O6/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć komputerowe systemy symulacyjne.
I_1A_U16, I_1A_U17C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2
I_1A_O6/11_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać wybrane środowisko programistyczne lub przykładowy pakiet symulacyny w celu opracowania prostego systemu symulacyjnego.
I_1A_U15, I_1A_U17C-3T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O6/11_K01
W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
I_1A_K01C-1, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O6/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie dokanać podziału i opisać poszczególne etapy tworzenia komputerowych systemów symulacyjnych.
2,0Student nie zna poszczególnych etapów tworzenia systemów symulacyjnych i nie potrafi dokonać podziału systemów symulacyjnych.
3,0Student potrafi dokonać podziału systemów symulacyjnych.
3,5Student potrafi ogólnie opisać wybrane etapy tworzenia systemów symulacyjnych jednego typu.
4,0Student potrafi ogólnie opisać wybrane etapy tworzenia systemów symulacyjnych różnego typu.
4,5Student potrafi szczegółowo opisać wybrane etapy tworzenia systemów symulacyjnych.
5,0Student potrafi szczegółowo opisać wszystkie etapy tworzenia systemów symulacyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O6/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć komputerowe systemy symulacyjne.
2,0Student nie potrafi tworzyć komputerowych systemów symulacyjnych.
3,0Student potrafi stworzyć prosty system symulacyjny jednego typu.
3,5Student potrafi stworzyć prosty system symulacyjny wybranego typu.
4,0Student potrafi stworzyć złożony system symulacyjny jednego typu.
4,5Student potrafi stworzyć złożony system symulacyjny dowolnego typu.
5,0Student potrafi stworzyć złożony system symulacyjny wraz z wizualizacją działania systemu.
I_1A_O6/11_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać wybrane środowisko programistyczne lub przykładowy pakiet symulacyny w celu opracowania prostego systemu symulacyjnego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnego oprogramowania w celu opracowania systemu symulacyjnego.
3,0Student potrafi w minimalnym stopniu wykorzystać wybrane środowisko programistyczne w celu opracowania systemu symulacyjnego jednego typu.
3,5Student potrafi w minimalnym stopniu wykorzystać wybrane środowisko programistyczne w celu opracowania systemu symulacyjnego różnego typu.
4,0Student potrafi wykorzystać wybrane środowisko programistyczne w celu opracowania prostego systemu symulacyjnego jednego typu.
4,5Student potrafi wykorzystać wybrane środowisko programistyczne w celu opracowania prostego systemu symulacyjnego różnego typu.
5,0Student potrafi wykorzystać wybrane środowisko programistyczne w celu opracowania złożonego systemu symulacyjnego wraz z wizualizacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O6/11_K01
W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
2,0Student nie jest przygotowany do zajęć.
3,0Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu.
3,5Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy.
4,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy.
4,5Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje.

Literatura podstawowa

  1. Guntenbaum J., Modelowanie matematyczne systemów, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2003, III
  2. Matyka M., Symulacje komputerowe w fizyce, Helion, Gliwice, 2002, I
  3. Klempka R., Stankiewicz A., Modelowanie i symulacja układów dynamicznych, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2004, I

Literatura dodatkowa

  1. Mrozek B., Mrozek Z., MATLAB i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion, Gliwice, 2010, III
  2. Bourg D., Fizyka dla programistów gier, Helion, Gliwice, 2003, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie - higiena pracy z komputerem, określenie zasad zaliczania i oceny.1
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do tworzenia systemów symulacyjnych.2
T-L-3Realizacja prostych analogowych systemów symulacyjnych. Badanie wpływu użytych algorytmów numerycznych na jakość symulacji6
T-L-4Realizacja prostych dyskretnych systemów symulacyjnych2
T-L-5Realizacja dyskretnych systemów symulacyjnych z wykorzystaniem agentów.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Model fizyczny, model matematyczny, modelowanie, etapy tworzenia modeli systemów.2
T-W-3Symulacja komputerowa oraz model komputerowy. Cele, zalety i wady systemów symulacyjnych. Rodzaje symulacji komputerowych.2
T-W-4Symulacja analogowa: modele, przykłady realizacji. Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych.3
T-W-5Symulacja dyskretna: definicje, przykłady.2
T-W-6Symulacja dyskretna z wykorzystaniem agentów: definicje, przykłdy.2
T-W-7Funkcjonujące na rynku systemy symulacyjne. Matlab/Simulink jako środowisko do tworzenia systemów symulacyjnych.2
T-W-8Zaliczenie wykładu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta)20
A-L-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach.2
A-L-4Dokończenie realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta)22
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia14
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/11_W01W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie dokanać podziału i opisać poszczególne etapy tworzenia komputerowych systemów symulacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia komputerowych systemów symulacyjnych różnego typu.
Treści programoweT-W-2Model fizyczny, model matematyczny, modelowanie, etapy tworzenia modeli systemów.
T-W-3Symulacja komputerowa oraz model komputerowy. Cele, zalety i wady systemów symulacyjnych. Rodzaje symulacji komputerowych.
T-W-5Symulacja dyskretna: definicje, przykłady.
T-W-6Symulacja dyskretna z wykorzystaniem agentów: definicje, przykłdy.
T-W-4Symulacja analogowa: modele, przykłady realizacji. Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna poszczególnych etapów tworzenia systemów symulacyjnych i nie potrafi dokonać podziału systemów symulacyjnych.
3,0Student potrafi dokonać podziału systemów symulacyjnych.
3,5Student potrafi ogólnie opisać wybrane etapy tworzenia systemów symulacyjnych jednego typu.
4,0Student potrafi ogólnie opisać wybrane etapy tworzenia systemów symulacyjnych różnego typu.
4,5Student potrafi szczegółowo opisać wybrane etapy tworzenia systemów symulacyjnych.
5,0Student potrafi szczegółowo opisać wszystkie etapy tworzenia systemów symulacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/11_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć komputerowe systemy symulacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U16ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
I_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności tworzenia prostych komputerowych systemów symulacyjnych.
Treści programoweT-L-3Realizacja prostych analogowych systemów symulacyjnych. Badanie wpływu użytych algorytmów numerycznych na jakość symulacji
T-L-4Realizacja prostych dyskretnych systemów symulacyjnych
T-L-5Realizacja dyskretnych systemów symulacyjnych z wykorzystaniem agentów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzelna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi tworzyć komputerowych systemów symulacyjnych.
3,0Student potrafi stworzyć prosty system symulacyjny jednego typu.
3,5Student potrafi stworzyć prosty system symulacyjny wybranego typu.
4,0Student potrafi stworzyć złożony system symulacyjny jednego typu.
4,5Student potrafi stworzyć złożony system symulacyjny dowolnego typu.
5,0Student potrafi stworzyć złożony system symulacyjny wraz z wizualizacją działania systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/11_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać wybrane środowisko programistyczne lub przykładowy pakiet symulacyny w celu opracowania prostego systemu symulacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
I_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wyboru własciwej metody tworzenia modeli matematycznych w zależności od typu systemu symulacyjnego.
Treści programoweT-L-3Realizacja prostych analogowych systemów symulacyjnych. Badanie wpływu użytych algorytmów numerycznych na jakość symulacji
T-L-2Matlab/Simulink jako środowisko do tworzenia systemów symulacyjnych.
T-L-4Realizacja prostych dyskretnych systemów symulacyjnych
T-L-5Realizacja dyskretnych systemów symulacyjnych z wykorzystaniem agentów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzelna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnego oprogramowania w celu opracowania systemu symulacyjnego.
3,0Student potrafi w minimalnym stopniu wykorzystać wybrane środowisko programistyczne w celu opracowania systemu symulacyjnego jednego typu.
3,5Student potrafi w minimalnym stopniu wykorzystać wybrane środowisko programistyczne w celu opracowania systemu symulacyjnego różnego typu.
4,0Student potrafi wykorzystać wybrane środowisko programistyczne w celu opracowania prostego systemu symulacyjnego jednego typu.
4,5Student potrafi wykorzystać wybrane środowisko programistyczne w celu opracowania prostego systemu symulacyjnego różnego typu.
5,0Student potrafi wykorzystać wybrane środowisko programistyczne w celu opracowania złożonego systemu symulacyjnego wraz z wizualizacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/11_K01W trakcie przeprowadzonych zajęć student będzie reprezentował aktywną postawę w samokształceniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności tworzenia prostych komputerowych systemów symulacyjnych.
C-3Ukształtowanie umiejętności wyboru własciwej metody tworzenia modeli matematycznych w zależności od typu systemu symulacyjnego.
Treści programoweT-L-3Realizacja prostych analogowych systemów symulacyjnych. Badanie wpływu użytych algorytmów numerycznych na jakość symulacji
T-L-4Realizacja prostych dyskretnych systemów symulacyjnych
T-L-5Realizacja dyskretnych systemów symulacyjnych z wykorzystaniem agentów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzelna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest przygotowany do zajęć.
3,0Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu.
3,5Student jest przygotowany do zajęć w minimalnym stopniu i potrafi samodzielnie rozwiązywać proste problemy.
4,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwązywać postawione problemy.
4,5Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
5,0Student jest przygotowany do zajęć i potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione problemy oraz prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje.