Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie programowania systemów internetowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie programowania systemów internetowych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Czapiewski <Piotr.Czapiewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie obiektowe |
W-2 | Podstawy baz danych (SQL) |
W-3 | Infrastruktura Internetu (serwery WWW, protokół HTTP), podstawy tworzenia stron internetowych (HTML, CSS) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z architekturą aplikacji internetowych oraz dostępnymi technologiami ich tworzenia |
C-2 | Przygotowanie studentów do samodzielnego tworzenia aplikacji internetowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do PHP. Obsługa formularzy, sesji, dostęp do bazy danych MySql za pomocą PDO. | 2 |
T-L-2 | Wprowadzenie do Zend Framework. Struktura projektu, tworzenie kontrolerów, obsługa żądań, tworzenie szablonów strony i widoków. Tworzenie modeli, obsługa bazy danych. | 4 |
T-L-3 | Realizacja aplikacji internetowej z użyciem Zend Framework. | 6 |
T-L-4 | Podstawy AJAX i jQuery. | 2 |
T-L-5 | Wprowadzenie do aplikacji webowych na platformie JavaEE. Servlety, JSP. | 2 |
T-L-6 | Tworzenie aplikacji webowych z użyciem Spring Web MVC. | 4 |
T-L-7 | Samodzielna realizacja projektu: budowa aplikacji internetowej w oparciu o wybrane technologie (przykład: sklep internetowy lub system zarządzania treścią) | 8 |
T-L-8 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do technologii programowania systemów internetowych (przegląd dostępnych platform, architektura systemów) | 1 |
T-W-2 | Programowanie aplikacji internetowych w języku PHP (wprowadzenie, obsługa formularzy, sesji, autoryzacji, dostęp do baz danych, przegląd szkieletów aplikacji i technologii pomocniczych) | 3 |
T-W-3 | Wzorce projektowe w aplikacjach internetowych (MVC, Front Controller, Template View, Composite View) | 1 |
T-W-4 | Tworzenie aplikacji internetowych według wzorca MVC z użyciem Zend Framework | 4 |
T-W-5 | Wprowadzenie do AJAX i RIA. Tworzenie aplikacji z użyciem bibliotek jQuery, jQuery UI oraz technologii GWT. | 2 |
T-W-6 | Wprowadzenie do platformy JavaEE. Podstawy tworzenia aplikacji internetowych (Java Servlets, Java Server Pages, JavaServer Faces, Spring Framework, Spring MVC). | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Samodzielna praca nad projektem aplikacji internetowej | 16 |
A-L-4 | Konsultacje dotyczące projektu | 2 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu + egzamin (3 godz.) | 10 |
A-W-3 | Konsultacje dotyczące wykładów | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady oparte na prezentacjach multimedialnych |
M-2 | Pokazy praktyczne - demonstracje użycia narzędzi programistycznych |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów |
M-4 | Projekt indywidualny - tworzenie aplikacji internetowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadań zrealizowanych w ramach danego ćwiczenia laboratoryjnego (na koniec każdych zajęć) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie zrealizowanego projektu aplikacji internetowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Całościowa ocena umiejętności praktycznych zdobytych w toku ćwiczeń laboratoryjnych i projektu: na bazie ocen cząstkowych 1 i 2. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej dotyczącej architektury aplikacji internetowych, technologii programowania oraz wzorców projektowych (test pisemny i egzamin ustny) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/04_W01 Rozumie architekturę i zasady funkcjonowania systemów i aplikacji internetowych. Zna podstawowe technologie programowania, używane przy tworzeniu systemów internetowych. Umie scharakteryzować wzorce projektowe stosowane w aplikacjach internetowych. | I_1A_W06, I_1A_W23 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O2/04_U01 Potrafi samodzielnie zaprojektować i zaimplementować aplikację internetową. Potrafi zastosować w praktyce technologie i języki: PHP, jQuery, Zend Framework, Java Servlets, JSP. Potrafi zidentyfikować potrzebę użycia i zaimplementować w praktyce wybrane wzorce projektowe. | I_1A_U09, I_1A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/04_W01 Rozumie architekturę i zasady funkcjonowania systemów i aplikacji internetowych. Zna podstawowe technologie programowania, używane przy tworzeniu systemów internetowych. Umie scharakteryzować wzorce projektowe stosowane w aplikacjach internetowych. | 2,0 | Nie potrafi omówić podstawowych technologii internetowych. |
3,0 | Potrafi wymienić główne technologie internetowe oraz omówić ich najważniejsze cechy. | |
3,5 | Potrafi opisać mechanizmy funkcjonowania aplikacji internetowych oraz wzorce projektowe. | |
4,0 | Potrafi opisać architekturę aplikacji internetowych oraz powiązanie jej elementów z konkretnymi technologiami oraz wzorcami projektowymi. Potrafi zastosować technologie i wzorce projektowe w tworzeniu aplikacji internetowych. | |
4,5 | Potrafi dobrać mechanizmy i technologie do wymagań aplikacji, objaśnić ich działanie, a także uzasadnić wybór. | |
5,0 | Potrafi przedstawić wady i zalety wybranych technologii internetowych. Potrafi krytycznie przeanalizować stosowane wzorce projektowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O2/04_U01 Potrafi samodzielnie zaprojektować i zaimplementować aplikację internetową. Potrafi zastosować w praktyce technologie i języki: PHP, jQuery, Zend Framework, Java Servlets, JSP. Potrafi zidentyfikować potrzebę użycia i zaimplementować w praktyce wybrane wzorce projektowe. | 2,0 | Nie potrafi stosować w praktyce żadnych technologii programowania systemów internetowych. |
3,0 | Potrafi zaimplementować prostą aplikację internetową z użyciem podstawowych elementów zadanej z góry technologii. | |
3,5 | Potrafi zaimplementować typową aplikację internetową z użyciem zadanej z góry technologii. | |
4,0 | Potrafi w praktyce zastosować kilka technologii internetowych. Potrafi zaimplementować złożoną aplikację internetową, wykorzystując znajomość wzorców projektowych i zaawansowanych technologii programowania. | |
4,5 | Potrafi zastosować zaawansowane techniki programistyczne, wymagające dogłębnego zrozumienia mechanizmów działania oraz architektury aplikacji internetowych. | |
5,0 | Potrafi zaprojektować aplikację internetową z uwzględnieniem wyboru właściwych technologii i wzorców projektowych. |
Literatura podstawowa
- Lynn Beighley, Michael Morrison, Head First PHP & MySQL. Edycja polska, Helion, 2010
- W. Jason Gilmore, PHP i MySQL. Od podstaw. Wydanie IV, Helion, 2011
- Włodzimierz Gajda, Zend Framework od podstaw. Wykorzystaj gotowe rozwiązania PHP do tworzenia zaawansowanych aplikacji internetowych, Helion, 2011
- Rebecca Riordan, Head First Ajax. Edycja polska, Helion, 2010
- Bryan Basham, Kathy Sierra, Bert Bates, Head First Servlets & JSP. Edycja polska, Helion, 2005
- Krzysztof Rychlicki-Kicior, Java EE 6. Programowanie aplikacji WWW, Helion, 2010
Literatura dodatkowa
- Tomasz Skaraczyński, Andrzej Zoła, PHP5. Programowanie z wykorzystaniem Symfony, CakePHP, Zend Framework, Helion, 2009
- David Flanagan, jQuery. Leksykon kieszonkowy, Helion, 2011
- David Geary, Cay S. Horstmann, JavaServer Faces. Wydanie III, Helion, 2011
- Martin Fowler, Architektura systemów zarządzania przedsiębiorstwem. Wzorce projektowe, Helion, 2005