Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wychowanie fizyczne II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Grenda <Agata.Grenda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Józef Lemke <Jozef.Lemke@zut.edu.pl>, Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych |
W-2 | Studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C1-Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej C2-Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń fizycznych jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów ruchowego,oddechowego.krwionośnego,nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. C3-Podnoszenie cech motorycznych: siły szybkości wytrzymałości zwinności zręczności, mocy. C4-Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej ,organizacji imprez sportowych,turystycznych oraz przepisów podstawowch dyscyplin sportowych. C5-Przeciwstawienie się patologiom społecznym(alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictw a w szeroko pojętej aktywności fizycznej |
C-2 | Rozbudzenie dbalości o wlasne zdrowie poprzez stosowanie cwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów : ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych,rekreacyjnych i turystycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | T1)Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. -studen wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. T-2) Wykłady dla studentów ze zwolnieniami semestralnymi i rocznymi -Zdrowtne efekty aktywności fizycznej -Aktywność fizyczna a uzależnienia -Miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujacych zdrowie -Wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno,ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała,odporność) -Kontrola masy ciała -Historia igrzysk olimpijskich -Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | 1) Ćwiczenia w grupach,treningi sportowe,uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych 2) Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniem lekarskim semestralnymi i całorocznymi. | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody nauczania zadań ruchowych:syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna-pokaz metoda aktywizujaca- dyskusja dydaktyczna,zadaniowa,bezpośredniej celowości ruchu metoda odtwórcza: zadaniowo ścisła metoda obwodowo stacyjna metoda treningowa |
M-2 | Wykład konwersatoryjny,prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów ,zangażowania ,systematycznego uczestnictw i aktywności na zajęciacha także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany ,testy) |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium,test z wiedzy o kulturze fizycznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_A/02/01/2_K01 Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem . Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia ,wieku, płci i ją promować. | I_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
I_1A_A/02/01/2_K02 Nabyte umiejętności ruchowe ,techniczne i taktyczne potrafi zastosować w poszczegónych dyscyplinach sportowch i dzialalności turystyczno -rekreacyjnej.Potrafi pracować i wspódziałać w grupie według zasad " fair -play"zarówno na boisku jak i w życiu codziennym. | I_1A_K03, I_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
I_1A_A/02/01/2_K03 Posiadając wiedzę w zakresie kultury fizycznej ,historii sportu, przepisów dyscyplin sportowych.Potrafi zorganizowac i współorganizowac imprezy sportowo-rekreacj i turystyczne . Jest czynnym uczestnikiem życia sportowego na Uczelni oraz w swoim środowisku Promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu.Pielęgnuje własne upodobania z zakresu kultury fizycznej. | I_1A_K06, I_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_A/02/01/2_K01 Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem . Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia ,wieku, płci i ją promować. | 2,0 | Student nie uczęszcza na zajęcia |
3,0 | -Zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia -Nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce | |
3,5 | zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia | |
4,0 | -potrafi właczyć się w prozdrowotny styl życia -potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia | |
4,5 | - Aktywność ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia i wieku -Włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia, -Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych | |
5,0 | - potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb,wieku ,płci i stanu zdrowia -indywidualnie rozwija swoje uzdolnienienia -mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych | |
I_1A_A/02/01/2_K02 Nabyte umiejętności ruchowe ,techniczne i taktyczne potrafi zastosować w poszczegónych dyscyplinach sportowch i dzialalności turystyczno -rekreacyjnej.Potrafi pracować i wspódziałać w grupie według zasad " fair -play"zarówno na boisku jak i w życiu codziennym. | 2,0 | Student nie uczęszcza na zajęcia |
3,0 | -Przejawia pewne braki w zakresie postawy społecznej -Ćwiczenia wykonuje z dużymi błędami technicznymi,wykazuje małe postępy w opanowaniu prostych elementów technicznych | |
3,5 | -Przejawia pewne braki w zakresie postawy społecznej i nie potrafi integrować się z grupą -Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące wybranych dyscyplin sportowych i różnych form aktywności fizycznej | |
4,0 | Potrafi wspódziałać w grupie stosujac zasadę "fair play" -Posiada wysoką sprawność fizyczną, małymi błędami opanował przepisy gier | |
4,5 | -Potrafi pracowac ,wspódziałać i rywalizowac w grupie stosując zasadę "fair play" -Indywidualnie rozwija swoje zainteresowania -Posiada wysoką sprawność fizyczną -Potrafi wybrać odpowiednią aktywność ruchowa w zależności od potrzeb -Dobrze opanował technikę i założenia taktyczne oraz przepisy wybranych dyscypli sportowych | |
5,0 | -Potrafi wspódziałać i rywalizować w grupie stosujac zasadę "fair play" -Indywidualnie rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia sportowe -Posiada bardzo wysoką sprawność motoryczną -Brdzo dobrze opanował technikę , zna założenia taktyczna oraz przepisy dyscyplin sportowych -Posiada praktyczną umiejętność sędziowania wybranych dyscyplin sportowych. | |
I_1A_A/02/01/2_K03 Posiadając wiedzę w zakresie kultury fizycznej ,historii sportu, przepisów dyscyplin sportowych.Potrafi zorganizowac i współorganizowac imprezy sportowo-rekreacj i turystyczne . Jest czynnym uczestnikiem życia sportowego na Uczelni oraz w swoim środowisku Promuje społeczne i kulturowe znaczenie sportu.Pielęgnuje własne upodobania z zakresu kultury fizycznej. | 2,0 | Student nie uczęszcza na zajęcia -ma lekceważący stosunek do przedmiotu -nie posiada wiedzy o kulturze fizycznej |
3,0 | -nie włącza się w życie sportowe Uczelni -nie przejawia zainteresowania różnymi formamiu aktywność fizycznej -posiada minimalny zasób pojęć i wiadomości z zakresu kultury fizycznej | |
3,5 | -Przejawia braki w postawie społecznej ,stosunek do zajęć jest obojętny - nie bierze udziału w życiu sportowym uczelni, nie włącza sie i nie pomaga w organizacji imprez -nie potrafi samodzielnie i praktycznie zastosować wiadomości dotyczących kultury fizycznej | |
4,0 | - sporadycznie bierze udział w życiu sportowym uczelni -pomaga w organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych -posiadane wiadomości z kultury fizycznej potrafi (przy pomocy nauczyciela) ,zastosować w praktyce. | |
4,5 | -włącza się w organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych -jest aktywnym uczestnikiem życia sportowego Uczelni -prowadzi higieniczny i zdrowy tryb życia -rozwija swoje zainteresowania sportowe poza zajęciami programowymi -Zdobytą wiedzę z zakresu kultury fizycznej stosuje w praktycznym działaniu | |
5,0 | -Potrafi podejmować różnorodne działania sportowo-rekreacyjne na rzecz społeczności akademickiej -Indywidualnie rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia sportowe -propaguje i prowadzi sportowy, zdrowy tryb życia -posiada dużą wiedzę o kulturze fizycznej i umiejętnie stosuje ją w praktycznym działaniu |
Literatura dodatkowa
- R.Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995, II
- S.Owczarek, Atklas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
- R.Trzśniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
- J. Sobotta, Atlas anatomi człowieka, Urban i partner, Wrocław, 1994
- G.Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich zwiazek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1998
- Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, 1998
- J.Grabowski,J.Szpa(przekład), Europejski test sprawności, AWF Kraków, Kraków, 1989
- K.Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- J.Mazurek, Podstawowy test sprawności fizycznej, WSiT, Warszawawa, 1980
- J.Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
- J.Bahrynowicz-Fic, Własciwości ćwiczeń fizycznych ,ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1995
- J.Talaga, Sprowność fizyczna ogólna, testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004