Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: grafika komputerowa i systemy multimedialne
Sylabus przedmiotu Praca dyplomowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praca dyplomowa | ||
Specjalność | inteligentne aplikacje komputerowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 20,0 | ECTS (formy) | 20,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone poprzednie semestry studiów magisterskich. |
W-2 | Udział w prowadzeniu badań naukowych w dyscyplinie Informatyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności samodzielnej realizacji bardziej złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych. |
C-2 | Realizacja badań związanych z tematem pracy dyplomowej i opracowanie tekstowe ich wyników. |
C-3 | Obrona pracy dyplomowej przed komisją wydziałową. |
C-4 | Ukształtowanie umiejetności z zakresu samodzielnej realizacji złożonych prac i projektów techniczno-informatycznych. |
C-5 | Realizacja badań związanych z tematem pracy magisterskiej i opracowanie tekstowe wyników badań. |
C-6 | Przygotowanie do egzaminu dyplomowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praca dyplomowa | ||
T-PD-1 | PRACA DYPLOMOWA MAGISTERSKA jest kompletnym pod względem merytorycznym opracowaniem postawionego zadania, wykazujące umiejętność samodzielnego rozwiązania problemu badawczego; zadanie to może mieć charakter projektu, ale wymagane jest nowatorskie podejście do propozycji rozwiązania lub do użytych narzędzi projektowania (np. ich udoskonalenie). Student realizuje pod opieką opiekuna pracy wybrany temat pracy dyplomowej i przygotowuje jego opis w formie pracy dyplomowej magisterskiej - opracowuje przegląd literatury, dokonuje wyboru pozycji literatury niezbędnej do prezentacji problemów podjętych w pracy; definiuje obiektywnie istotny i aktualny problem badawczy podjęty w pracy, cel i hipotezy; prezentuje uzasadnienie ważności i aktualności podjętego problemu; określa szczegółowo jej zakresu i zawartość treści; dokonuje wyboru metody osiągniecia celu pracy; tworzy środowiska do realizacji celu pracy; realizuje cel i dowodzi hipotez; przedstawia wyniki z realizacji pracy w formie wniosków. Wskazuje kierunki dalszych prac; praca dyplomowa magisterska powinna być poprawna pod względem formalnym, powinna świadczyć o dobrym poziomie wiedzy studenta i znajomości literatury przedmiotu oraz o umiejętności naukowego rozumowania oraz prowadzenia uporządkowanego wywodu naukowego. | 0 |
T-PD-2 | Wybór oprogramowania koniecznego do realizacji badań wymaganych przez temat pracy i wynikajacych z jej celu. Zapoznanie sie ze specyfika oprogramowania. | 0 |
T-PD-3 | Przeprowadzenie badań zwiazanych z realizacja celu pracy magisterskiej i z wykazaniem postawionej w niej hipotezy. Opracowanie wyników badań. Opracowanie tekstu pracy dyplomowej. | 0 |
T-PD-4 | Zdefiniowanie problemu podjętego w pracy dyplomowej. | 0 |
T-PD-5 | Określenie zakresu i celu pracy magisterskiej. | 0 |
T-PD-6 | Wybór metod osiągnięcia celu pracy. | 0 |
T-PD-7 | Utworzenie środowiska do realizacji celu pracy magisterskiej. | 0 |
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praca dyplomowa | ||
A-PD-1 | Udział w konsultacjach z opiekunem pracy | 30 |
A-PD-2 | Przygotowanie pracy magisterskiej. | 475 |
A-PD-3 | Przygotowanie prezentacji tematu i zakresu pracy. | 10 |
A-PD-4 | Przygotowanie niezbędnych dokumentów w procesie dyplomowania. | 5 |
A-PD-5 | Przygotowanie się do egzaminu dyplomowego. | 25 |
545 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Samodzielna praca studenta nad realizacją celów pracy dyplomowej. |
M-2 | Konsultacje wyników etapów pracy dyplomowej z opiekunem naukowym. |
M-3 | Konsultacje dotyczące struktury i treści końcowego opisu wyników pracy dyplomowej. |
M-4 | Metoda podająca - objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-5 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna. |
M-6 | Metoda praktyczna - metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca wykonaną pracę dyplomową w sensie jakości jej realizacji, terminowości jej wykonania oraz jakość przedstawienia wyników. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena terminowości realizacji kolejnych etapów wykonywania pracy magisterskiej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena opanowania techniki pisania pracy magisterskiej. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena umiejętności opracowania literatury i innych źródeł danych na zadany temat. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji tematu i zakresu pracy magisterskiej na egzaminie dyplomowym. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/11_W01 Absolwent ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy, o sposobie odbioru i podstawowych wymaganiach stawianych większym zadaniom informatycznym, ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy magisterskiej, która może być praca o charakterze projektowym,badawczym lub przegladowym. Absolwent ma także wiedzę o zasadach procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. | I_2A_W02, I_2A_W03, I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W10 | — | C-1, C-2, C-5, C-4 | T-PD-2, T-PD-3, T-PD-7, T-PD-6, T-PD-5, T-PD-4, T-PD-1 | M-3, M-1, M-2, M-6, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-2, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/11_U01 Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach, umiejętność prezentowania wyników prac informatycznych wykonanych przez siebie i współpracowników, umiejętność odbioru prac informatycznych, umiejetność korzystania i posługiwania się literaturą oraz innymi żródłami danych, umiejętność wyciagania i opracowywania wniosków z większych prac informatycznych. | I_2A_U11, I_2A_U10, I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U07, I_2A_U08 | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4, C-6 | T-PD-2, T-PD-3, T-PD-7, T-PD-6, T-PD-5, T-PD-4, T-PD-1 | M-3, M-1, M-2, M-6, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-2, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/11_K01 Absolwent ma świadomość znaczenia informatyki dla rozwoju gospodarki kraju i wpływu własnej pracy oraz pracy zespołu na podniesienie jej poziomu. | I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K03, I_2A_K05 | — | C-4 | T-PD-6 | M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/11_W01 Absolwent ma wiedzę i doświadczenie w realizacji wiekszych zadań informatycznych umożliwiającą realizację w firmie informatycznej zadań o podobnym rozmiarze, złożoności i nakładzie pracy, o sposobie odbioru i podstawowych wymaganiach stawianych większym zadaniom informatycznym, ma wiedzę zgodną z celem i zakresem pracy magisterskiej, która może być praca o charakterze projektowym,badawczym lub przegladowym. Absolwent ma także wiedzę o zasadach procesu dyplomowania na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę i doświadczenie w realizacji większych zadań informatycznych umożliwiajacych mu realizację podobnie złożonych zadań w firmie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/11_U01 Posiada umiejętność rozwiązywania bardziej złożonych problemów informatycznych o niemałej złożoności, czasochłonności i pracochłonności podobnych pod tym względem do problemów realizowanych w firmach, umiejętność prezentowania wyników prac informatycznych wykonanych przez siebie i współpracowników, umiejętność odbioru prac informatycznych, umiejetność korzystania i posługiwania się literaturą oraz innymi żródłami danych, umiejętność wyciagania i opracowywania wniosków z większych prac informatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczna umiejętność realizacji inżynierskich zadań informatycznych o złożoności podobnej do złożoności pracy dyplomowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/11_K01 Absolwent ma świadomość znaczenia informatyki dla rozwoju gospodarki kraju i wpływu własnej pracy oraz pracy zespołu na podniesienie jej poziomu. | 2,0 | . |
3,0 | Absolwent ma dostateczna świadomość znaczenia informatyki i własnej pracy dla rozwoju gospodarki kraju. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009, 1
- Sołdek Jerzy, Metodyka realizacji pracy dyplomowej z zakresu informatyki., Instytut Informatyki PS, Szczecin, 1998
- Dawidziuk S., Pisanie pracy dyplomowej: licencjackiej, inżynierskiej i magisterskiej: Poradnik, Oficyna Wydawnicza WSM, Wyższa Szkoła Menedzerska, Warszawa, 2007, 1
- Kolman Romuald, Zdobywanie wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji (magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdansk, 2004, 1
- Hindle T., Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie, Warszawa, 2000, 1
Literatura dodatkowa
- Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty., Helion, Gliwice, 2005, 1
- Boć Jan, konsultacja filologiczna Jan Miodek, Jak pisać pracę magisterską?, Kolonia Limited, Wrocław, 2009, 7