Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe
Sylabus przedmiotu Podstawy pracy kierowniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy pracy kierowniczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Roszkowski <Maciej.Roszkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zarządzania przedsiębiorstwem. |
W-2 | Znajomość podstaw zarządzania personelem. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie współczesnych uwarunkowań pracy kierowniczej. |
C-2 | Poznanie technik samooceny i doskonalenia stylu kierowania. |
C-3 | Nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami pracy kierowniczej. |
C-4 | Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i społecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Studia przypadków w zakresie: - działalności kierownika w organizacji z uwzględnieniem rodzajów i stylów kierowania, - procesu planowania i podejmowania decyzji, - procesu organizowania i kontrolowania. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka kierownika w organizacji. Pojęcia i rodzaje stylów kierowania. Proces planowania i podejmowania decyzji. Proces organizowania i kontrolowania. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 10 |
A-A-3 | Zaliczenie przedmiotu i udział w konsultacjach | 2 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie przez studentów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_A/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania. | I_2A_W03 | — | C-3 | — | — | S-3 |
I_2A_A/03_W02 Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi | I_2A_W03 | — | C-1, C-2, C-3 | — | — | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_A/03_U01 Student poprawnie analizuje specyfikę sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania | I_2A_U13 | — | C-1, C-4, C-3 | — | — | S-1 |
I_2A_A/03_U02 Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej | I_2A_U07 | — | C-4, C-3 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_A/03_K01 Student doskonali kompetencje w zakresie pracy zespołowej | I_2A_K06, I_2A_K01, I_2A_K02 | — | C-2, C-4 | — | — | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_A/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student opisuje podstawowe charakterystyki stylów kierowania. | 2,0 | Student nie potrafi podać żadnych charakterystyk stylu kierowania. |
3,0 | Student poprawnie opisuje charakterystyki podstawowych stylów kierowania. | |
3,5 | Student potrafi wskazać zalety i wady podstawowych stylów kierowania. | |
4,0 | Student posiada wiedzę o sytuacyjnych uwarunkowaniach stylu kierowania. | |
4,5 | Student potrafi wskazać i poprawnie zinterpretować przykłady stosowania róznych stylów kierowania. | |
5,0 | Student poprawnie opisuje współczesne koncepcje przywództwa. | |
I_2A_A/03_W02 Student proponuje zastosowanie poznanych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów kierowania ludźmi | 2,0 | Ztudent nie potrafi wskazać żadnego zastosowania poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje tylko niektóre techniki pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi. | |
3,5 | Student zna zastosoawnie wszystkich poznanych technik pracy kierowniczej do rozwiązywania problemów kierowania ludźmi. | |
4,0 | Student potrafi w analityczny sposób porówna poznane techniki pracy kierowniczej wskazując na ich wady i zalety. | |
4,5 | Student dobiera odpowiednie techniki pracy kierowniczej do rozwiązywania nietypowych problemów kierowania ludźmi. | |
5,0 | Student potrafi poprowadzić dyskusję nad uzytecznością nowych technik pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemow kierowania ludźmi. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_A/03_U01 Student poprawnie analizuje specyfikę sytuacji kierowniczych i formułuje praktyczne dyrektywy postępowania | 2,0 | Student nie potrafi zaanalizować zadnej sytuacji kierowniczej i sformułować wniosków. |
3,0 | Student poprawnie analizuje tylko proste sytuacje i proponuje praktyczne, proste rozwiązania. | |
3,5 | Student potrafi zanalizowac bardziej złożone sytuacje kierownicze i zaproponować odpowiednie strategie postępowania. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wskazać przykłady nietypowych sytuacji i zapropnować zastosowanie odpowiednich dyrektyw postępowania. | |
4,5 | Student tworzy charakterystyki nowych sytuacji kierowniczych i proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania. | |
5,0 | Student tworzy nowe charakterystyki sytuacji kierowniczych, proponuje odpowiednie dyrektywy postępowania i przekonuje innych do swoich racji. | |
I_2A_A/03_U02 Student stosuje w praktyce techniki pracy kierowniczej | 2,0 | Student nie potrafi stosować żadnych technik pracy kierowniczej. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje tylko kilka technik pracy kierowniczej. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej. | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej oraz potrafi w analityczny sposób je porównać wskazując na ich wady i zalety. | |
4,5 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie poznane techniki pracy kierowniczej, potrafi je porównać oraz przy ich pomocy identyfikować nowe narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu. | |
5,0 | Student potrafi w sposób twórczy stosować techniki pracy kierowniczej i uzasadnić stosowanie wybranych narzędzi do rozwiązywania problemów kierowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_A/03_K01 Student doskonali kompetencje w zakresie pracy zespołowej | 2,0 | Student nie wykazuje chęci i motywacji do działania w grupie. |
3,0 | Student uczestniczy w pracach grupy. Sporadycznie zabiera glos i wyraża wlasne opinie i sądy. | |
3,5 | Student aktywnie uczestniczy w pracach grupy. często zabiera głos i przekonuje innych do swoich racji. | |
4,0 | Student zachęca innych do aktywności nz rzecz realizacji zadania grupowego. częśto przedstawia wyniki pracy grupowej. | |
4,5 | Student wspiera innych w realizacji zadania grupowego. Dba o dobry klimat i atmosferę w zespole. | |
5,0 | Student przyjmuje na siebie rolę lidera. |
Literatura podstawowa
- J. Radomski, Umiejetności kierownicze, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2009
- S. Tokarski, Kierowanie, Difin, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- pr. zbior. red. D. Stewart, Praktyka kierowania, PWE, Warszawa, 2008