Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe

Sylabus przedmiotu Reinżyniering systemów informacyjnych i organizacji - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reinżyniering systemów informacyjnych i organizacji - Przedmiot obieralny I
Specjalność projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,50,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotów: Podstawy zarządzania, Modelowanie obiektowe, Projektowanie systemów informacyjnych, Inżynieria oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z pakietem ADONIS i MS Project4
T-L-2Analiza działalności firmy, wykrywanie problemów, identyfikacja biznes-procesów firmy, ustalenie priorytetów, formułowanie nowej strategii6
T-L-3Identyfikacja biznes-procesów firmy i modelowanie wybranego procesu w języku UML (współpraca w zespole)8
T-L-4Modelowanie systemu informacyjnego (O-model, P-model)8
T-L-5Modelowanie biznes-procesu w UML: praca indywidualna4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Istota reengineeringu. Podstawowe pojęcia i definicje2
T-W-2Zintegrowane SI i ich rola w zarządzaniu procesowym2
T-W-3Rola reengineeringu w zapewnieniu adaptacyjności firmy2
T-W-4Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: znaczenie mapy biznes-procesów firmy w zarządzaniu. Model "as is", model "as will be"2
T-W-5Aspekty metodologiczne modelowania biznes- procesów: trzy grupy metod projektowania złożonych systemów (wg Sommerville)2
T-W-6Zastosowanie języka UML w modelowaniu biznes-procesów i systemów informacyjnych2
T-W-7Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: O-modelowanie2
T-W-8Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: P-modelowanie2
T-W-9Modelowanie systemów informacyjnych: O-modelowanie2
T-W-10Modelowanie systemów informacyjnych: P-modelowanie2
T-W-11Modelowanie systemów informacyjnych: logistyka informacyjna, programowanie informacyjne (data -driven design)2
T-W-12Rola wymogów do systemu informacyjnego, wymagania funkcjonalne i pozafunkcjonalne2
T-W-13Dokument Software Requirement Specyfication - tworzenie we współpracy z użytkownikami SI2
T-W-14Technologie informatyczne wspierające reengineering biznes-procesów - ogólna charakterystyka (ADONIS)2
T-W-15Technologie informatyczne wspierające reengineering biznes-procesów - ogólna charakterystyka (ARIS)2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie projektów indywidualnych i przygotowanie prezentacji5
A-L-3Przygotowanie raportów końcowych z projektów zespołowych przy zastosowaniu MS Project4
A-L-4Udzał w zaliczeniu i konsultacjach2
41
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Udzial w zaliczeniu2
A-W-5Przygotowanie projektu18
67

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera i metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach i ćwiczeniach (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering i planowanie reengineeringu projekt zespołowy projekt indywidualny zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O3/1-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
I_2A_W02C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-2M-1, M-2S-1
I_2A_D16/O3/1-1_W02
student powinien być w stanie wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
I_2A_W09C-2, C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-10, T-W-6M-1, M-2S-1
I_2A_D16/O3/1-1_W03
student powinien być w stanie dobierać metody i technologie informatyczne wspomagające reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych
I_2A_W06C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-15, T-W-13, T-W-14, T-W-6, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O3/1-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować procesy gospodarcze i analizować je oraz decydować o niezbędności ich przeprojektowania i niezbędności odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej
I_2A_U02, I_2A_U06C-2, C-1T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-L-5M-1, M-2S-1
I_2A_D16/O3/1-1_U02
umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS)
I_2A_U10, I_2A_U12C-2, C-1T-W-15, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-W-9, T-W-6, T-L-5, T-L-4, T-L-1M-1, M-2S-1
I_2A_D16/O3/1-1_U03
Umie korzystać z oprogramowania wspomagającego planowanie projektu związanego zreengineeringiem procesów gospodarczych i systemów informacyjnych (MS Project)
I_2A_U10C-2, C-1T-W-14, T-L-1M-1, M-2S-1
I_2A_D16/O3/1-1_U04
potrafi wykonywać projekty indywidualne oraz efektywnie funkcjonować i komunikować się w zespołach międzyfunkcjonalnych
I_2A_U03

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O3/1-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajć student nabędzie następujace postawy: kreatywność w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
I_2A_K06C-2, C-1T-W-3, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1
I_2A_D16/O3/1-1_K02
postepować zgodnie z zasadami metodologicznymi i etycznymi w projektach reengineeringu
I_2A_K04, I_2A_K05C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O3/1-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
2,0Student nie jest w stanie zdefiniować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
3,0Student jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
3,5Student był pasywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
4,0Student był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
4,5Student był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. Zna klasyfikację problemów wg Simona i Newella
5,0Student był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. Zna klasyfikację problemów wg Simona i Newella. Zna klasy metod rozwiazywania problemów o różnym stopniu strukturyzacji
I_2A_D16/O3/1-1_W02
student powinien być w stanie wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
2,0Student nie brał udzału w wykładach, nie jest w stanie przedstawić typy i wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
3,0Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
3,5Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, mało uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie przedstawić niektóre z typów modeli, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
4,0Student brał udzał we większości z wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modelów, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
4,5Student brał udzał we wszystkich wykładach, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modelów, wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
5,0Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić wszystkie typy modelów, wyjaśnić znaczenie wszystkich modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
I_2A_D16/O3/1-1_W03
student powinien być w stanie dobierać metody i technologie informatyczne wspomagające reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych
2,0Student nie brał udziału w wykładach, nie jest w stanie wymienić, scharakteryzować i dobrać metody i narzędzia wspomagające reengineering
3,0Student brał udziału w mniejszości wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z metod i narzędzi wspomagających reengineering,
3,5Student brał udzał w większości wykładów, ale nie był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać część z nich, ale nie jest w stanie scharakteryzować
4,0Student brał udzał w większościwykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić większość z przedstawionych na wykładach metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać główną część z nich, ale robi nieiwlkie błędy przy ich scharakteryzowaniu
4,5Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić główne z pzredstawionych na wykładach metody i narzędzia wspomagające reengineering, jest w stanie prawidłowo je dobrać oraz jest w stanie dokładnie je scharakteryzować
5,0Student brał udzał we wszstkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach metody i narzędzia wspomagające reengineering, jest w stanie prawidłowo je dobrać i dokładnie je scharakteryzować

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O3/1-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować procesy gospodarcze i analizować je oraz decydować o niezbędności ich przeprojektowania i niezbędności odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej
2,0Student nie posiada umiejętności modelowania biznes-procesów w UML, ich analizowania, decydowania o niezbędności ich preprojektowania i wprowadzenia odpowiednich zmiany do SI, nie złożył projektu indywidualnego
3,0Student posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania oraz podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów
3,5Student posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy
4,0Student posiada dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UMLi i analizowania modeli, podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędów
I_2A_D16/O3/1-1_U02
umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS)
2,0Student nie posiada umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS )wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, nie złożyłł projektu indywidualnego
3,0Student posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagajacych reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów
3,5Student posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes- procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy
4,0Student posiada dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering przy modelowaniu biznes-procesów i SI, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędw
I_2A_D16/O3/1-1_U03
Umie korzystać z oprogramowania wspomagającego planowanie projektu związanego zreengineeringiem procesów gospodarczych i systemów informacyjnych (MS Project)
2,0Student nie posiada umiejętności korzystania z oprogramowania MS Project
3,0Student umie korzystać z mnieszej części funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta.Udział w sporządzeniu dokumentacji projektowej w MS Project jest mały
3,5Student umie korzystać z większej części funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta. Udział w sporządzeniu dokumentacji projektowej w MS Project jest średni
4,0Student umie korzystać ze wszystkich funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta i struktury zasobów. Udział w sporządzeniu dokumentacji projektowej w MS Project jest znaczny
4,5Student umie korzystać ze wszystkich funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, struktury zasobów i kosztów. Udział w sporządzeniu dokumentacji projektowej w MS Project jest znaczny
5,0Student umie korzystać ze wszystkich funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, struktury zasobów i kosztów, sporządzeniu budżetu. Przy sporządzeniu dokumentacji projektowej w MS Project występował jako lider projektu
I_2A_D16/O3/1-1_U04
potrafi wykonywać projekty indywidualne oraz efektywnie funkcjonować i komunikować się w zespołach międzyfunkcjonalnych
2,0
3,0Student potrafi wykonywać projekty indywidualne oraz efektywnie funkcjonować i komunikować się w zespołach międzyfunkcjonalnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O3/1-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajć student nabędzie następujace postawy: kreatywność w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
2,0Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy doskonaleniu biznes-procesów i systemów informacyjnych
3,0jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje mniejszą części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
3,5jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje większą części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
4,0jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje zdobyte wiedzę i umiejętności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
4,5Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w biznes-procesach i ligistyki informacyjnej
5,0Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w biznes-procesach i logistyki informacyjnej w SI
I_2A_D16/O3/1-1_K02
postepować zgodnie z zasadami metodologicznymi i etycznymi w projektach reengineeringu
2,0student nie potrafi postepować zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami metodologicznymi i etycznymi w projektach reengineeringu
3,0student potrafi postepować zgodnie z wybranymi przedstawionymi na wykładach zasadami metodologicznymi, ale nie uwzględnia zasad etycznych w projektach reengineeringu
3,5student potrafi postepować zgodnie z wybranymi przedstawionymi na wykładach zasadami metodologicznymi, zasady etyczne wykorzystuje w projektach reengineeringu w sposób ograniczony
4,0student potrafi postepować w projektach reengineeringu zgodnie z większoszcią przedstawionych na wykładach zasad metodologicznych i zgodnie z zasadami etycznymi
4,5student potrafi postepować w projektach reengineeringu zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami metodologicznymi i zgodnie z zasadami etycznymi
5,0student w projektach reengineeringu postępuje jako lider projektu, zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami metodologicznymi i zgodnie z zasadami etycznymi

Literatura podstawowa

  1. Hammer M, Champy j., Reengineering the corporation. A manifesto for business revolution., Harper Business, Warszawa, 1997
  2. Peppard J., Rowland Ph., Reengineering, Gebethner&Ska, Warszawa, 2007
  3. Manganelly R., Klein M., Reengineering - metoda usprawniania organizacji, PWE, Warszawa, 2008
  4. Phleger Sh.L., Atlee J.M., Software engineering. Theory and practice, Prentice Hall, 2006
  5. Stevens P., UML. Inżynieria oprogramowania. Wyd. II, Helion, 2007
  6. Wrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K., Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informacyjnych, Helion, 2006
  7. Booch G., Rumbaugh J., Jakobson I., UML - Przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Pod red Kasprzaka T., Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu., Difin, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z pakietem ADONIS i MS Project4
T-L-2Analiza działalności firmy, wykrywanie problemów, identyfikacja biznes-procesów firmy, ustalenie priorytetów, formułowanie nowej strategii6
T-L-3Identyfikacja biznes-procesów firmy i modelowanie wybranego procesu w języku UML (współpraca w zespole)8
T-L-4Modelowanie systemu informacyjnego (O-model, P-model)8
T-L-5Modelowanie biznes-procesu w UML: praca indywidualna4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Istota reengineeringu. Podstawowe pojęcia i definicje2
T-W-2Zintegrowane SI i ich rola w zarządzaniu procesowym2
T-W-3Rola reengineeringu w zapewnieniu adaptacyjności firmy2
T-W-4Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: znaczenie mapy biznes-procesów firmy w zarządzaniu. Model "as is", model "as will be"2
T-W-5Aspekty metodologiczne modelowania biznes- procesów: trzy grupy metod projektowania złożonych systemów (wg Sommerville)2
T-W-6Zastosowanie języka UML w modelowaniu biznes-procesów i systemów informacyjnych2
T-W-7Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: O-modelowanie2
T-W-8Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: P-modelowanie2
T-W-9Modelowanie systemów informacyjnych: O-modelowanie2
T-W-10Modelowanie systemów informacyjnych: P-modelowanie2
T-W-11Modelowanie systemów informacyjnych: logistyka informacyjna, programowanie informacyjne (data -driven design)2
T-W-12Rola wymogów do systemu informacyjnego, wymagania funkcjonalne i pozafunkcjonalne2
T-W-13Dokument Software Requirement Specyfication - tworzenie we współpracy z użytkownikami SI2
T-W-14Technologie informatyczne wspierające reengineering biznes-procesów - ogólna charakterystyka (ADONIS)2
T-W-15Technologie informatyczne wspierające reengineering biznes-procesów - ogólna charakterystyka (ARIS)2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie projektów indywidualnych i przygotowanie prezentacji5
A-L-3Przygotowanie raportów końcowych z projektów zespołowych przy zastosowaniu MS Project4
A-L-4Udzał w zaliczeniu i konsultacjach2
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Udzial w zaliczeniu2
A-W-5Przygotowanie projektu18
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
Treści programoweT-W-3Rola reengineeringu w zapewnieniu adaptacyjności firmy
T-W-4Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: znaczenie mapy biznes-procesów firmy w zarządzaniu. Model "as is", model "as will be"
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Istota reengineeringu. Podstawowe pojęcia i definicje
T-L-2Analiza działalności firmy, wykrywanie problemów, identyfikacja biznes-procesów firmy, ustalenie priorytetów, formułowanie nowej strategii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach i ćwiczeniach (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering i planowanie reengineeringu projekt zespołowy projekt indywidualny zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie zdefiniować ważniejsze pojęcia z reengineeringu i wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
3,0Student jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
3,5Student był pasywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować tylko niekltóre z ważniejszych pojęć z reengineeringu i nie jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
4,0Student był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego
4,5Student był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. Zna klasyfikację problemów wg Simona i Newella
5,0Student był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie zdefiniować ważniejsze z pojęć z reengineeringu i jest w stanie wyjaśnić znaczenie wszystkich parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiązanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. Zna klasyfikację problemów wg Simona i Newella. Zna klasy metod rozwiazywania problemów o różnym stopniu strukturyzacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-1_W02student powinien być w stanie wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
Treści programoweT-W-5Aspekty metodologiczne modelowania biznes- procesów: trzy grupy metod projektowania złożonych systemów (wg Sommerville)
T-W-7Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: O-modelowanie
T-W-8Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: P-modelowanie
T-W-4Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: znaczenie mapy biznes-procesów firmy w zarządzaniu. Model "as is", model "as will be"
T-W-10Modelowanie systemów informacyjnych: P-modelowanie
T-W-6Zastosowanie języka UML w modelowaniu biznes-procesów i systemów informacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach i ćwiczeniach (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering i planowanie reengineeringu projekt zespołowy projekt indywidualny zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie brał udzału w wykładach, nie jest w stanie przedstawić typy i wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
3,0Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
3,5Student brał udzał w mniejszej ilości wykładów, mało uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie przedstawić niektóre z typów modeli, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
4,0Student brał udzał we większości z wykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modelów, wyjaśnić znaczenie niektórych z modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
4,5Student brał udzał we wszystkich wykładach, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić główne typy modelów, wyjaśnić znaczenie modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
5,0Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie przedstawić wszystkie typy modelów, wyjaśnić znaczenie wszystkich modeli tworzonych podczas przeprowadzenia reengineeringu retrospektywnego i prostego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-1_W03student powinien być w stanie dobierać metody i technologie informatyczne wspomagające reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
Treści programoweT-W-2Zintegrowane SI i ich rola w zarządzaniu procesowym
T-W-3Rola reengineeringu w zapewnieniu adaptacyjności firmy
T-W-12Rola wymogów do systemu informacyjnego, wymagania funkcjonalne i pozafunkcjonalne
T-W-15Technologie informatyczne wspierające reengineering biznes-procesów - ogólna charakterystyka (ARIS)
T-W-13Dokument Software Requirement Specyfication - tworzenie we współpracy z użytkownikami SI
T-W-14Technologie informatyczne wspierające reengineering biznes-procesów - ogólna charakterystyka (ADONIS)
T-W-6Zastosowanie języka UML w modelowaniu biznes-procesów i systemów informacyjnych
T-L-1Zapoznanie z pakietem ADONIS i MS Project
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach i ćwiczeniach (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering i planowanie reengineeringu projekt zespołowy projekt indywidualny zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie brał udziału w wykładach, nie jest w stanie wymienić, scharakteryzować i dobrać metody i narzędzia wspomagające reengineering
3,0Student brał udziału w mniejszości wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z metod i narzędzi wspomagających reengineering,
3,5Student brał udzał w większości wykładów, ale nie był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić tylko niektóre z metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać część z nich, ale nie jest w stanie scharakteryzować
4,0Student brał udzał w większościwykładów, był aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić większość z przedstawionych na wykładach metod i narzędzi wspomagających reengineering, jest w stanie dobrać główną część z nich, ale robi nieiwlkie błędy przy ich scharakteryzowaniu
4,5Student brał udzał we wszystkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić główne z pzredstawionych na wykładach metody i narzędzia wspomagające reengineering, jest w stanie prawidłowo je dobrać oraz jest w stanie dokładnie je scharakteryzować
5,0Student brał udzał we wszstkich wykładach, był bardzo aktywnym w dyskusjach, jest w stanie wymienić wszystkie przedstawione na wykładach metody i narzędzia wspomagające reengineering, jest w stanie prawidłowo je dobrać i dokładnie je scharakteryzować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć modelować procesy gospodarcze i analizować je oraz decydować o niezbędności ich przeprojektowania i niezbędności odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U06Ma umiejętność wykrywania związków i zależności zachodzących w systemach rzeczywistych i potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić proces modelowania
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
Treści programoweT-W-5Aspekty metodologiczne modelowania biznes- procesów: trzy grupy metod projektowania złożonych systemów (wg Sommerville)
T-W-7Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: O-modelowanie
T-W-8Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: P-modelowanie
T-W-4Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: znaczenie mapy biznes-procesów firmy w zarządzaniu. Model "as is", model "as will be"
T-W-11Modelowanie systemów informacyjnych: logistyka informacyjna, programowanie informacyjne (data -driven design)
T-W-9Modelowanie systemów informacyjnych: O-modelowanie
T-W-10Modelowanie systemów informacyjnych: P-modelowanie
T-W-6Zastosowanie języka UML w modelowaniu biznes-procesów i systemów informacyjnych
T-L-5Modelowanie biznes-procesu w UML: praca indywidualna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach i ćwiczeniach (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering i planowanie reengineeringu projekt zespołowy projekt indywidualny zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności modelowania biznes-procesów w UML, ich analizowania, decydowania o niezbędności ich preprojektowania i wprowadzenia odpowiednich zmiany do SI, nie złożył projektu indywidualnego
3,0Student posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania oraz podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów
3,5Student posiada słabe umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy
4,0Student posiada dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada umiejętności analizowania i podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności modelowania procesów gospodarczych w UMLi i analizowania modeli, podejmowania decyzji o i ich przeprojektowania oraz wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-1_U02umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U10Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów
I_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
Treści programoweT-W-15Technologie informatyczne wspierające reengineering biznes-procesów - ogólna charakterystyka (ARIS)
T-W-13Dokument Software Requirement Specyfication - tworzenie we współpracy z użytkownikami SI
T-W-11Modelowanie systemów informacyjnych: logistyka informacyjna, programowanie informacyjne (data -driven design)
T-W-14Technologie informatyczne wspierające reengineering biznes-procesów - ogólna charakterystyka (ADONIS)
T-W-9Modelowanie systemów informacyjnych: O-modelowanie
T-W-6Zastosowanie języka UML w modelowaniu biznes-procesów i systemów informacyjnych
T-L-5Modelowanie biznes-procesu w UML: praca indywidualna
T-L-4Modelowanie systemu informacyjnego (O-model, P-model)
T-L-1Zapoznanie z pakietem ADONIS i MS Project
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach i ćwiczeniach (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering i planowanie reengineeringu projekt zespołowy projekt indywidualny zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS )wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, nie złożyłł projektu indywidualnego
3,0Student posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagajacych reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błędów
3,5Student posiada słabe umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes- procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest mały, projekt indywidualny zawiera błędy
4,0Student posiada dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest zauważalny , projekt indywidualny zawiera drobne błędy
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering przy modelowaniu biznes-procesów i SI, rola w projektcie zespołowym jest aktywna, projekt indywidualny nie zawiera błędów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, był liderem w projektcie zespołowym, projekt indywidualny nie zawiera błędw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-1_U03Umie korzystać z oprogramowania wspomagającego planowanie projektu związanego zreengineeringiem procesów gospodarczych i systemów informacyjnych (MS Project)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U10Potrafi wykorzystywać oprogramowanie wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
Treści programoweT-W-14Technologie informatyczne wspierające reengineering biznes-procesów - ogólna charakterystyka (ADONIS)
T-L-1Zapoznanie z pakietem ADONIS i MS Project
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach i ćwiczeniach (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering i planowanie reengineeringu projekt zespołowy projekt indywidualny zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności korzystania z oprogramowania MS Project
3,0Student umie korzystać z mnieszej części funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta.Udział w sporządzeniu dokumentacji projektowej w MS Project jest mały
3,5Student umie korzystać z większej części funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta. Udział w sporządzeniu dokumentacji projektowej w MS Project jest średni
4,0Student umie korzystać ze wszystkich funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta i struktury zasobów. Udział w sporządzeniu dokumentacji projektowej w MS Project jest znaczny
4,5Student umie korzystać ze wszystkich funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, struktury zasobów i kosztów. Udział w sporządzeniu dokumentacji projektowej w MS Project jest znaczny
5,0Student umie korzystać ze wszystkich funkcji MS Project przy tworzeniu wykresu Gantta, struktury zasobów i kosztów, sporządzeniu budżetu. Przy sporządzeniu dokumentacji projektowej w MS Project występował jako lider projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-1_U04potrafi wykonywać projekty indywidualne oraz efektywnie funkcjonować i komunikować się w zespołach międzyfunkcjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonywać projekty indywidualne oraz efektywnie funkcjonować i komunikować się w zespołach międzyfunkcjonalnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajć student nabędzie następujace postawy: kreatywność w zakresie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
Treści programoweT-W-3Rola reengineeringu w zapewnieniu adaptacyjności firmy
T-W-5Aspekty metodologiczne modelowania biznes- procesów: trzy grupy metod projektowania złożonych systemów (wg Sommerville)
T-W-12Rola wymogów do systemu informacyjnego, wymagania funkcjonalne i pozafunkcjonalne
T-W-7Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: O-modelowanie
T-W-8Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: P-modelowanie
T-W-4Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: znaczenie mapy biznes-procesów firmy w zarządzaniu. Model "as is", model "as will be"
T-W-11Modelowanie systemów informacyjnych: logistyka informacyjna, programowanie informacyjne (data -driven design)
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Istota reengineeringu. Podstawowe pojęcia i definicje
T-W-9Modelowanie systemów informacyjnych: O-modelowanie
T-W-10Modelowanie systemów informacyjnych: P-modelowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach i ćwiczeniach (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering i planowanie reengineeringu projekt zespołowy projekt indywidualny zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny przy doskonaleniu biznes-procesów i systemów informacyjnych
3,0jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje mniejszą części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
3,5jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje większą części zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
4,0jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje zdobyte wiedzę i umiejętności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych
4,5Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w biznes-procesach i ligistyki informacyjnej
5,0Jest zdolny do wykorzystywania zdobytych wiedzy i umiejętności w sposób kreatywny oraz do syntezy i wyrażania wiedzy, jest zdolny do postrzegania problemu i wnioskowania rozwiązania i generowania nowych idei odnośnie rozwiązań reengineeringowych i wykorzystania odmiennego sposobu organizowania działalności w biznes-procesach i logistyki informacyjnej w SI
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-1_K02postepować zgodnie z zasadami metodologicznymi i etycznymi w projektach reengineeringu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K04Świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i przestrzega zasad etyki zawodowej
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomocą języku UML i pakietu oprogramowania ADONIS
C-1Zapoznanie studentów z metodologią reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
Treści programoweT-W-2Zintegrowane SI i ich rola w zarządzaniu procesowym
T-W-3Rola reengineeringu w zapewnieniu adaptacyjności firmy
T-W-5Aspekty metodologiczne modelowania biznes- procesów: trzy grupy metod projektowania złożonych systemów (wg Sommerville)
T-W-12Rola wymogów do systemu informacyjnego, wymagania funkcjonalne i pozafunkcjonalne
T-W-7Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: O-modelowanie
T-W-8Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: P-modelowanie
T-W-4Aspekty metodologiczne modelowania biznes procesów: znaczenie mapy biznes-procesów firmy w zarządzaniu. Model "as is", model "as will be"
T-W-11Modelowanie systemów informacyjnych: logistyka informacyjna, programowanie informacyjne (data -driven design)
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Istota reengineeringu. Podstawowe pojęcia i definicje
T-W-9Modelowanie systemów informacyjnych: O-modelowanie
T-W-10Modelowanie systemów informacyjnych: P-modelowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji komputerowej
M-2metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena średnia z ocen za: aktywność na wykładach i ćwiczeniach (obecność i udział w dyskusjach) umiejętność korzystania z oprogramowania wspomagajacego reengineering i planowanie reengineeringu projekt zespołowy projekt indywidualny zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi postepować zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami metodologicznymi i etycznymi w projektach reengineeringu
3,0student potrafi postepować zgodnie z wybranymi przedstawionymi na wykładach zasadami metodologicznymi, ale nie uwzględnia zasad etycznych w projektach reengineeringu
3,5student potrafi postepować zgodnie z wybranymi przedstawionymi na wykładach zasadami metodologicznymi, zasady etyczne wykorzystuje w projektach reengineeringu w sposób ograniczony
4,0student potrafi postepować w projektach reengineeringu zgodnie z większoszcią przedstawionych na wykładach zasad metodologicznych i zgodnie z zasadami etycznymi
4,5student potrafi postepować w projektach reengineeringu zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami metodologicznymi i zgodnie z zasadami etycznymi
5,0student w projektach reengineeringu postępuje jako lider projektu, zgodnie z przedstawionymi na wykładach zasadami metodologicznymi i zgodnie z zasadami etycznymi