Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: internet w zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów technicznych - Przedmiot obieralny IV:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria systemów technicznych - Przedmiot obieralny IV | ||
Specjalność | systemy komputerowe i technologie mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka: algebra, trygonometria, liczby zespolone, rachunek różniczkowy, całki. |
W-2 | Fizyka: elektryczność statyczna, prąd stały, prąd zmienny, elektromagnetyzm, forma krystaliczna ciała stałego, mechanika kwantowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozróżnienie pojęć: nauka i technika. |
C-2 | Zrozumienie związku nauk technicznychi z informatyką. |
C-3 | Podstawowa wiedza pozwalająca rozpoznać systemy aplikacji przemysłowych w ogóle, a także rozróżnić je między sobą w odniesieniu do specyfiki dziedziny ich implementacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Użycie metod i narzędzi symulacji w odniesieniu do warstwy fizycznej systemu. | 3 |
T-L-2 | Użycie metod i narzędzi symulacji w odniesieniu do konstruowania na poziomie systemu. | 2 |
T-L-3 | Przykład realizacji sterowania przemysłowego wspomagania procesu produkcyjnego. | 2 |
T-L-4 | Realizacja ilustrująca działanie radaru i sonaru. | 2 |
T-L-5 | System techniczny w zastosowaniu do diagnostyki medycznej - realizacja przykładowej aplikacji. | 2 |
T-L-6 | Wizualizacja obrazowa z wykorzystaniem wybranej metody sensorowej. | 2 |
T-L-7 | Przykład aplikacyjy systemu technicznego zaczerpnięte z bezposredniego otoczenia człowieka w życiu codziennym. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warstwa fizyczna systemu. | 3 |
T-W-2 | Metodyka konstruowania systemu technicznego. | 2 |
T-W-3 | Systemy wspomagania produkcji przemysłowej. | 2 |
T-W-4 | Systemy specjalne; zastosowania wojskowe i awionika lotnicza.. | 2 |
T-W-5 | Systemy techniczne w zastosowaniach medycznych. | 2 |
T-W-6 | Wizualizacja na bazie sensorowej. | 2 |
T-W-7 | Systemy techniczne w bezpośrednim, codziennym otoczeniu człowieka. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studia literaturowa w w zakresie tematycznym stosownie do bieżących zajęć laboratoryjnych. | 5 |
A-L-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
22 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Samodzielna analiza problemów omawianych w ramach wykładu. | 16 |
A-W-2 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-3 | Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład. |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W odniesieniu do ćwiczeń laboratoryjnych; ocena formująca: sprawdziany pisemne i ustne wejściowe do ćwiczen, ocena jakości sprawozdań po odbytych ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca - zaliczenie końcowe ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-3_W01 Efekty kształcenia dotyczą ugruntowania świadomości studentów w odniesieniu do projektowania systemu technicznego, jako całości. Chodzi o tzw. holistyczne podejście, uwzględniające wszystkie aspekty projektowania systemu oraz eksploatujące efekty synergii takiego podejścia. Jako przykłady prezentowane są rozwiązania o charakterze mechatronicznym, posiadające wielowymiarowe aspekty projektowania współbieżnego w dziedzinie: sprzętu przetwarzania danych - analogowego i cyfrowego, informatyki, mechaniki, automatyki i elektroniki. | I_2A_W06, I_2A_W10 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-3_U01 W zakresie przedmiotu potrafi wykorzystać w prakktyce przemysłowej zarówno stronę programową, jak i sprzętową w odniesieniu do typowych rozwiązań. | I_2A_U04 | — | C-3 | — | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-3_K01 Mając rozeznaanie w dostepnych środkach technicznych, ich aplikacji w danej dziedzinie, potrafi kreatywnie dokonać właściwego wyboru rozwiązania z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego. | I_2A_K06 | — | C-2 | — | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-3_W01 Efekty kształcenia dotyczą ugruntowania świadomości studentów w odniesieniu do projektowania systemu technicznego, jako całości. Chodzi o tzw. holistyczne podejście, uwzględniające wszystkie aspekty projektowania systemu oraz eksploatujące efekty synergii takiego podejścia. Jako przykłady prezentowane są rozwiązania o charakterze mechatronicznym, posiadające wielowymiarowe aspekty projektowania współbieżnego w dziedzinie: sprzętu przetwarzania danych - analogowego i cyfrowego, informatyki, mechaniki, automatyki i elektroniki. | 2,0 | Brak elementarnej wiedzy przedmiotu. |
3,0 | Elementarna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego. | |
3,5 | Elementarna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego z elementami wnioskowania. | |
4,0 | Podstawowa wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscylinarnego i rozwiązywania podstawowych zadań problemowych. | |
4,5 | Znaczna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia interdyscyplinarnego i rozwiązywania zadań problemowych. | |
5,0 | Kompletna wiedza w zakresie elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego w zakresie wykładanycm, ze zdolnością wnioskowania, kojarzenia problemów, rozwiązywania zadań algorytmicznych, także ze zdolnością dokonywania oceny porównawczej oraz wartościującej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-3_U01 W zakresie przedmiotu potrafi wykorzystać w prakktyce przemysłowej zarówno stronę programową, jak i sprzętową w odniesieniu do typowych rozwiązań. | 2,0 | Nie posiadł jakichkolwiek umiejętności praktycznych. |
3,0 | Posiada minimalne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego. | |
3,5 | Posiada umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. | |
4,0 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać syntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej. | |
4,5 | Posiada pełne umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. | |
5,0 | Posiada biegłe umiejętności związane z konfigurowaniem i programowaniem typowych konfiguracji elementów warstwy fizycznej i poziomu systemu oraz zdolność stosowania podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego wraz z umiejętnością dokonywania odpowiednich testów weryfikujących. Potrafi zasymulować oraz dokonać sysntezy komputerowej poziomu systemu dla systemu aplikacji przemysłowej oraz dokonać oceny jakościowej i ilościowej. Potrafi dokonać wyboru właściwego rozwiązania stosowanie do postawionego zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D18/O5/4-3_K01 Mając rozeznaanie w dostepnych środkach technicznych, ich aplikacji w danej dziedzinie, potrafi kreatywnie dokonać właściwego wyboru rozwiązania z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego. | 2,0 | Nie wykazuje zaangażowania w poszerzaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności w zakresie konfigurowania elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego. |
3,0 | Wykazuje elementarną skłonność do poprawiania swoich kompetencji w zakresie konfigurowania elementów warstwy fizycznej systemu i podejścia systemowego w procesie konstruowania technicznego jedynie z obawy o konsekwencje. | |
3,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób jedynie zapewniający bieżące wykonywanie zadań. | |
4,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, w miarę przewidywanej konieczności. | |
4,5 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. | |
5,0 | Podnosi swój profesjonalizm w sposób aktywny, przewidując z wyprzedzeniem kierunek działań. Dodatkowo, jest aktywny środowiskowo, wymienia doświadczenia w środowisku akademickim. |
Literatura podstawowa
- Horowitz P., Hill W, Sztuka elektroniki, WKŁ, Warszawa 1992, 1999, Warszawa, 1999, ISBN 83-206-1128-8
- Kossiakoff A. Sweet WN, Systems Engineering Principles and Practice, John Wiley & Sons, New Yersey, 2003, ISBN 0-471-23443-5