Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów wieloagentowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie systemów wieloagentowych | ||
Specjalność | inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studenci powinne mieć wiedzę z podstaw struktur danych i algorytmów, jednego z języków programowania obiektowego, języków tworzenia ontologii i sztucznej inteligencji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest opanowanie studentami zasad tworzenia systemów wieloagentowych w środowiskach programowych, w tym w systemie JADE, technik planowania funkcji agentów, koordynacji ich dzieje w składzie systemu i organizacji współdziałania agentów w trakcie rozwiązania konkretnych zagadnień. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie. Zapoznanie ze środowiskiem JADE. | 2 |
T-L-2 | Konfiguracja i uruchamianie przykładowych agentów w środowisku JADE. | 2 |
T-L-3 | Implementacja konfiguracja i uruchamianie prostych agentów (producent konsument) | 2 |
T-L-4 | Implementacja algorytmu mnożenia macierzy z użyciem agentów | 4 |
T-L-5 | Implementacja algorytmu mnożenia macierzy odporna na awarie agentów | 2 |
T-L-6 | Implementacja Problemu Pięciu Filozofów w oparciu o agentów | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy systemów złożonych, w tym systemów wieloagentowych | 2 |
T-W-2 | Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i własciwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA | 2 |
T-W-3 | Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych | 2 |
T-W-4 | Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii | 2 |
T-W-5 | Techniki komunikacj między agentamii | 2 |
T-W-6 | Środowiska wieloagentowe | 2 |
T-W-7 | Techniki współdziałania agentów i koordynacji dzieje agentów w systemach wieloagentowych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 5 |
22 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w egzaminie i konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Znajomość ze żródłami literackimi z pewnych tematów proponowanych przez wykładowcę | 14 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda naucznia obejmuje wykłady, dyskusje na wykładach, realizację zadań laboratoryjnych, znajomość proponowanej literatury oraz konsultacje. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedzi po wykonaniu zadań laboratoryjnych i na egzaminie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/12_W01 Podstawy budowy architektury systemu wieloagentowego, planowania funkcjonalności agentów, organizacja współdziałania miedzy agentami i koordynacji ich dzieje w składzie systemu wieloagentowego. | I_2A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/12_U01 Posługiwanie się platformami programowymi przeznaczonymi do implementacji systemów wieloagentowych w celu tworzenia wyspecjalizowanych systemów wieloagentowych. | I_2A_U12 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D14/12_K01 Student wykazuje właściwe kompetencje do tworzenia i posługiwania się projektami systemów wieloagentowych w zespole programistów. | I_2A_K05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/12_W01 Podstawy budowy architektury systemu wieloagentowego, planowania funkcjonalności agentów, organizacja współdziałania miedzy agentami i koordynacji ich dzieje w składzie systemu wieloagentowego. | 2,0 | Student nie wykazuje właściwej wiedzy z podstaw teoretycznych i umiejętności praktycznych do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi. |
3,0 | Student wykazuje minimalną wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych i umiejętności praktycznych niezbędznych do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi i może realizować proste projekty wspomnianych systemów. | |
3,5 | Student wykazuje pewną wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie, może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania z wykorzystaniem systemu wieloagentowego, może stworzyć prosty projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii i technik komunikacji między agentami. | |
4,0 | Student wykazuje wystarczającą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie, może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie: może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów, jak również wykorzystanie pewnej platformy programowej do realizacji projektu systemu wieloagentowego. | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie: może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów, jak również wykorzystanie pewnej platformy programowej do realizacji projektu systemu wieloagentowego. Ponadto, student jesty zdolny do myślenia kreatywnego, czyli może nie tylko uzasadnić wybór tych czy innych metod tworzenia systemów wieloagentowych, ale również może wybrać alternatywne rozwiązania, i udowodnić ich optymalność. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/12_U01 Posługiwanie się platformami programowymi przeznaczonymi do implementacji systemów wieloagentowych w celu tworzenia wyspecjalizowanych systemów wieloagentowych. | 2,0 | Student nie wykazuje umiejętności praktycznych do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi. |
3,0 | Student wykazuje właściwe umiejętności praktyczne do tworzenia i posługiwania się prostymi systemami wieloagentowymi. | |
3,5 | Student wykazuje pewne umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego, może stworzyć i wykorzystać prosty system w celu rozwiązania sformułowanego problemu i może ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego. | |
4,0 | Student wykazuje dobre umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego. | |
4,5 | Student wykazuje dobre umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego , może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobre umiejętności do oceny ostawionego przed nimproblemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego p, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. Ponadto, student wykazuje bardzo dobre umiejętności do analizy różnych podejść do realizacji systemu wieloagentowego i udowodnienia optymalności proponowanych przez niego rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D14/12_K01 Student wykazuje właściwe kompetencje do tworzenia i posługiwania się projektami systemów wieloagentowych w zespole programistów. | 2,0 | Student nie wykazuje kompetencje do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego. |
3,0 | Student wykazuje pewne kompetencje do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego. | |
3,5 | Student wykazuje pewne kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. Pracując w składzie zespołu programistów, może dyskutować i udowodniać swoją wersję rozwiązania sformułowanego problemu. | |
5,0 | Student wykazuje bardzo dobre kompetencje do pracy zespołowej podczas realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. Pracując w składzie zespołu programistów, może dyskutować i udowodniać swoją wersję rozwiązania sformułowanego problemu, wykazując umiejętności do analizy różnych wersji rozwiązań danego zadania proponowanych przez innych uczestników projektu. je bardzo dobre umiejętności do oceny ostawionego przed nimproblemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego p, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. Ponadto, student wykazuje bardzo dobre umiejętności do analizy różnych podejść do realizacji systemu wieloagentowego i udowodnienia optymalności proponowanych przez niego rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Walery Rogoza, Metody i środki projektowania obiektów interoperabilnych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2006
- Valeriy Rogoza, Materiały dydarktyczne do przedmiotów "Zaawansowane technologie oprogramiowania" i "Przetwarzanie równoległe i rozproszone", Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2007
- Mariusz Żytniewski, Metodyki budowy hybrydowych systemów wieloagentowych. Systemy Wspomagania Organizacji SWO'2008, AE, Katowice, 2008
- Michael Wooldridge, An Introduction to MultiAgent Systems, John Wiley & Sons, New York, 2009
Literatura dodatkowa
- Stuart Russell, Peter J.Norvig, Artificial Intelligence: A Modern Approach (2nd ed.), Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2003
- Yoav Shoham, Kevin Leyton-Brown, Multiagent Systems: Algorithmic, Game-Theoretic, and Logical Foundations, Cambridge University Press, USA, 2008