Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Interfejs mózg-komputer - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Interfejs mózg-komputer - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | grafika komputerowa i systemy multimedialne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z charakterystycznymi cechami danych elektroencefalograficznych, sprzętem służących do ich pobierania oraz metodami służącymi do przekształcenia ich w sygnały sterujące pracą urządzeń. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania interfejsów sterujących pracą urządzeń za pośrednictwem fal mózgowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z oprogramowaniem do analizy danych elektroencefalograficznych | 4 |
T-L-2 | Zapoznanie się z zasadami działania elektroencefalografu | 4 |
T-L-3 | Stworzenie projektu interfejsu BCI, korzystającego z danych elektroencefalograficznych, przeznaczonego dla konkretnego zadania sterowania. | 14 |
T-L-4 | Przygotowanie eksperymentu badawczego wykorzystującego zaprojektowany interfejs. | 2 |
T-L-5 | Przeprowadzenie zaplanowanego eksperymentu badawczego. | 4 |
T-L-6 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Interfejs mózg-komputer (BCI) – podstawowe paradygmaty | 2 |
T-W-2 | Ogólna budowa i działanie mózgu. Metody pomiaru aktywności mózgu | 2 |
T-W-3 | Elektroencefalografia (budowa elektroencefalografu, elektrody, artefakty) | 2 |
T-W-4 | Budowa interfejsu BCI | 4 |
T-W-5 | Sterowanie za pomocą interfejsu BCI | 3 |
T-W-6 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach dydaktycznych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta - studia literaturowe i przygotowanie się studenta do zaliczenia wykladu | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie prezentacji wykonanego projektu interfejsu BCI oraz przeprowadzonego eksperymentu badawczego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu w formie ustnej lub w formie pisemnego testu złożonego z pytań otwartych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O4/2-4_W01 W wyniku przeprowadzonych wykładów student będzie potrafił: zdefiniować pojęcie interfejsu mózg-komputer; opisać podstawowe metody neuroobrazowania; scharakteryzować podstawowe problemy elektroencefalografii; opisać budowę oraz zasadę działania elektroencefalografu; wskazać różnice między poszczególnymi paradygmatami stosowanymi przy budowie interfejsów BCI; opisać obecne i potencjalne zastosowania tego rodzaju interfejsów w procesie sterowania urządzeniami. | I_2A_W05, I_2A_W10 | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O4/2-4_U01 Po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił stworzyć projekt interfejsu służącego do sterowania urządzeniami w oparciu o fale mózgowe dostosowany do postawionego zadania sterowania. | I_2A_U05, I_2A_U08, I_2A_U14 | — | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O4/2-4_W01 W wyniku przeprowadzonych wykładów student będzie potrafił: zdefiniować pojęcie interfejsu mózg-komputer; opisać podstawowe metody neuroobrazowania; scharakteryzować podstawowe problemy elektroencefalografii; opisać budowę oraz zasadę działania elektroencefalografu; wskazać różnice między poszczególnymi paradygmatami stosowanymi przy budowie interfejsów BCI; opisać obecne i potencjalne zastosowania tego rodzaju interfejsów w procesie sterowania urządzeniami. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z dziedziny BCI |
3,0 | Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia z dziedziny BCI | |
3,5 | Student jest w stanie opisać podstawowe podejścia stosowane przy budowie BCI | |
4,0 | Student jest w stanie zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, czyli jest w stanie rozwiązać postawiony problem dotyczący zasad działania BCI | |
4,5 | Student jest w stanie dokonać analizy porównawczej różnych podejść wykorzystywanych w procesie budowy interfejsów BCI | |
5,0 | Student jest w stanie przeprowadzić krytyczną analizę różnych rodzajów interfejsów BCI, oceniając je z różnych punktów widzenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O4/2-4_U01 Po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił stworzyć projekt interfejsu służącego do sterowania urządzeniami w oparciu o fale mózgowe dostosowany do postawionego zadania sterowania. | 2,0 | Student nie jest w stanie wykonać ani ogólnego ani szczegółowego projektu interfejsu BSI |
3,0 | Student jest w stanie wykonać ogólny projekt interfejs BCI | |
3,5 | Student jest w stanie wykonać szczegółowy projekt interfejs BCI | |
4,0 | Student jest w stanie zaimplementować interfejs BCI | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować eksperyment badawczy adekwatny do stworzonego przez siebie interfejsu BCI | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić zaplanowany eksperyment badawczy z wykorzystaniem stworzonego interfejsu BCI oraz dokonać analizy uzyskanych wyników |
Literatura podstawowa
- Augustyniak Piotr, Przetwarzanie sygnałów elektrodiagnostycznych, AGH - Uczelniane Wydawnictwo Naukowo- Dydaktyczne, Kraków, 2001