Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Sylabus przedmiotu Metody kompresji danych multimedialnych - Przedmiot obieralny III:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody kompresji danych multimedialnych - Przedmiot obieralny III | ||
Specjalność | grafika komputerowa i systemy multimedialne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomośc algebry liniowej |
W-2 | umiejętnośc programowania w języku wysokiego poziomu (typu C/C++) lub w środowisku inżynierskim (Matlab) |
W-3 | ukończony przedmiot Systemy Multimedialne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami kompresji danych multimedialnych, takich jako obraz, dźwięk, video. W ramach wykładu zaprezentowane zostaną algorytmy kompresji bezstratnej oraz stratnej, wykorzystujące zaawansowane modele matematyczne i psychofizyczne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | realizacja wybranych algorytmów kompresji obrazu | 15 |
T-L-2 | realizacja wybranych algorytmów kompresji dźwięku | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | wprowadzenie do tematyki wykładu | 2 |
T-W-2 | metody reprezentacji obrazu i dźwięku cyfrowego | 2 |
T-W-3 | podstawy kompresji bezstratnej i stratnej | 2 |
T-W-4 | kodowanie entropijne | 2 |
T-W-5 | kodowanie źródła | 2 |
T-W-6 | kodowanie hybrydowe | 2 |
T-W-7 | wybrane algorytmy kompresji | 2 |
T-W-8 | zaliczenie wykładu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny przy uzyciu komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wykonania poszczególnych zadań laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy na zakończenie cyklu wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O4/3-3_W01 W ramach przedmiotu studenci powinni być w stanie definiować i odtwarzać kluczowe algorytmy kompresji obrazu, dźwięku i strumieni video, które znajdują zastosowanie fotografii cyfrowej, systemach multimedialnych, obrazowaniu medycznym, satelitarnym i lotniczym. | I_2A_W01, I_2A_W04, I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W08, I_2A_W10 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O4/3-3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć powiązać prezentowane na wykładzie algorytmy z praktycznymi zadaniami wykorzystującymi komputer jako ważny element współczesnych systemów badawczych. Dodatkowo, student powinien umieć tworzyć oprogramowanie wykrozystujące wybrane algorytmy kompresji danych oraz odpowiednio dobierać algorytmy do konkrentych zadań. | I_2A_U10, I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U12, I_2A_U13 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D17/O4/3-3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny. | I_2A_K06, I_2A_K01, I_2A_K02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O4/3-3_W01 W ramach przedmiotu studenci powinni być w stanie definiować i odtwarzać kluczowe algorytmy kompresji obrazu, dźwięku i strumieni video, które znajdują zastosowanie fotografii cyfrowej, systemach multimedialnych, obrazowaniu medycznym, satelitarnym i lotniczym. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | student posiada wiedzę dotyczącą prostych algorytmów kompresji danych multimedialnych | |
3,5 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów kompresji danych multimedialnych | |
4,0 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów kompresji danych multimedialnych i potrafi je syntetycznie porównać | |
4,5 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów kompresji danych multimedialnych i potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach | |
5,0 | student posiada wiedzę dotyczącą zaawansowanych algorytmów kompresji danych multimedialnychi potrafi je syntetycznie porównać oraz dokonać oceny efektywności w typowych przypadkach a także potrafi zaproponować konkretne rozwiązania w zależności od początkowych założeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O4/3-3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć powiązać prezentowane na wykładzie algorytmy z praktycznymi zadaniami wykorzystującymi komputer jako ważny element współczesnych systemów badawczych. Dodatkowo, student powinien umieć tworzyć oprogramowanie wykrozystujące wybrane algorytmy kompresji danych oraz odpowiednio dobierać algorytmy do konkrentych zadań. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | Student potrafi wymienić i zrealizować proste algorytmy kompresji danych multimedialnych | |
3,5 | Student potrafi zrealizować średniozaawansowane algorytmy kompresji danych multimedialnych | |
4,0 | Student potrafi zrealizować zaawansowane algorytmy kompresji danych multimedialnych | |
4,5 | Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmykompresji danych multimedialnych uwzględniając proste warunki początkowe | |
5,0 | Student potrafi krytycznie przeanalizować i zrealziować algorytmy kompresji danych multimedialnych uwzględniając zaawansowane warunki początkowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D17/O4/3-3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi realizowac postawione zadania | |
3,5 | student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie decydować o sposobach realizacji zadania | |
4,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie opracować drogę postępowania oraz samodzielnie zrealizować zadanie | |
4,5 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą a także potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania | |
5,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą i potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania ora w sposób dynamiczny dostosowywać się do zmieniających się uwarunkowań |
Literatura podstawowa
- Richard G. Lyons, Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów, WKŁ, 1999
- Iain E. G. Richardson, H.264 and MPEG-4 Video Compression: Video Coding for Next Generation Multimedia, John Wiley, New York, 2003
- M. Domanski, Zaawansowane techniki kompresji obrazów i sekwencji wizyjnych, WPP, Poznan, 2000
- W. Skarbek, Multimedia. Algorytmy i standardy kompresji, Akad. Oficyna Wyd. PLJ, Warszawa, 1998
- W. Skarbek, Multimedia. Sprzet i oprogramowanie, Akad. Oficyna Wyd. PLJ, Warszawa, 1999