Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Internetowe systemy wspomagania zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Internetowe systemy wspomagania zarządzania | ||
Specjalność | internet w zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Wątróbski <Jaroslaw.Watrobski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu baz danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie odkrywania wiedzy, wykorzystania systemów baz danych dla potrzeb wspomagania decyzji z użyciem technik eksploracji danych i tekstu Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi technik odkrywania wiedzy w środowisku Internet |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tworzenie reguł klasyfikujących na podstawie przykładowych baz danych. | 2 |
T-L-2 | Wykorzsytanie technik klastrowania (analiza skupień) w przykladowych bazach danych | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie analizy regresji w przykladowych bazach danych | 2 |
T-L-4 | Zastosowanie metod wstępnej eksploracji w poszukiwaniu wzorców i prawidłowości w danych - metody graficznej eksploracji danych, techniki analityczne (algorytmy apriori i uogólnione reguły indukcyjne), algorytm analizy sekwencji | 3 |
T-L-5 | Tworzenie reguł asocjacyjnych z transakcyjnej bazy danych | 2 |
T-L-6 | Ćwiczenia w zakresie analizy możliwości wykorzystania wybranych metod odkrywania wiedzy w środowisku internetowym (ocena serwisu, segmentacja serwisów segmentacja klientów). | 2 |
T-L-7 | Wykorzystanie praktyczne technik eksploracji baz tekstowych na przykładowych zbiorach danych | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Studenci wykonuję na zaliczenie projekty zgodnie z metodyką (przykładem) realizowaną na ćwiczeniach laboratoryjnych. Projekt realizowany jest w parach z użyciem oprogramowania udostępnionego studentom na ich komputerach osobistych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody wstępnej eksploracji w poszukiwaniu wzorców i prawidłowości w danych - metody graficznej eksploracji danych, techniki analityczne (algorytmy apriori i uogólnione reguły indukcyjne), algorytm analizy sekwencji. | 4 |
T-W-2 | Wiedza uzupełniająca w eksploracji baz danych. Przykładowe zastosowania: wykrywanie oszustw finansowych, profile klienta, analiza danych marketingowych. | 4 |
T-W-3 | Komercyjne systemy eksploracji danych. | 2 |
T-W-4 | Wstęp do eksploracji baz tekstowych | 2 |
T-W-5 | Eksploracja baz tekstowych: numeryczna reprezentacja tekstów (reprezentacja oparta na wektorach liczebności słów , określanie podobieństwa pomiędzy dokumentami tekstowymi oraz pomiędzy słowami, metody redukcji wymiaru), analiza skupień (klasyfikacja bezwzorcowa, grupowanie) dokumentów, klasyfikacja dokumentów za pomocą metody k-średnich, wykorzystanie hierarchicznych metod grupowania w klasyfikacji dokumentów tekstowych, zastosowanie sieci neuronowych w klasyfikacji dokumentów. Klasyfikacja wzorcowa dokumentów (neuronowe metody klasyfikacji , klasyfikacja bayerowska, wykorzystanie drzew klasyfikacyjnych w analizie dokumentów tekstowych). Metody pozyskiwania wiedzy z dokumentów tekstowych. Zagadnienie automatycznego generowania streszczeń. Wyszukiwanie informacji w tekstowych bazach danych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w laboratoriach | 15 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie się do laboratoriów i sporządzenie sprawozdań | 4 |
21 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajeciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Studiowanie wskazanej literatury (praca własna studenta). | 4 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta, powtórzenie zakresu materiału z części wykładowej). | 3 |
A-P-4 | udział w konsultacjach | 1 |
23 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 21 |
A-W-3 | egzamin | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami |
M-2 | Ćwiczenia laboratyjne i realizacja zadań praktycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 10 pytań; |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratorium : Ogólna ocena na podstawie sprawozdań i obecności |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/07_W01 Posiada wiedzę w zakresie metod esploracji danych w bazach i hurtowniach danych | I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W08, I_2A_W10 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizować i rozwiązywac problemy w zakresie odkrywania wiedzy z baz i hurtowni danych. Student umie samodzielnie formułować odpowiednią postać zadań eksploracji danych oraz dobierać odpowiednie metody ich rozwiązania. | I_2A_U11, I_2A_U09, I_2A_U02 | — | C-1 | T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D15/07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartość na twórcze rozwiązywanie problemów w zakresie pozyskiwania wiedzy z baz i hurtowni danych Student nabędzie zdolność samodzielnego formułowania i rozwiązywania problemów dotyczących ekstrakcji wiedzy z danych z użyciem właściwych metod i narządzi. | I_2A_K01, I_2A_K02 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/07_W01 Posiada wiedzę w zakresie metod esploracji danych w bazach i hurtowniach danych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie podstawowych metod estrakcji wiedzy dla potrzeb zarządzania |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod estrakcji wiedzy dla potrzeb zarządzania w stopniu zadowalającym | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod estrakcji wiedzy dla potrzeb zarządzania | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie metod estrakcji wiedzy dla potrzeb zarządzania i możliwości ich praktycznego wykorzystania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie metod estrakcji wiedzy dla potrzeb zarządzania i możliwości ich praktycznego wykorzystania, posiada wiedzę w zakresie samodzielnej budowy modeli | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie metod estrakcji wiedzy dla potrzeb zarządzania i możliwości ich praktycznego wykorzystania, posiada wiedzę w zakresie samodzielnej budowy modeli i samodzielnego rozwiązywania zadań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizować i rozwiązywac problemy w zakresie odkrywania wiedzy z baz i hurtowni danych. Student umie samodzielnie formułować odpowiednią postać zadań eksploracji danych oraz dobierać odpowiednie metody ich rozwiązania. | 2,0 | Student nie posiada wystarczających umiejętności rozwiązywania wybranych problemów odkrywania wiedzy z baz i hurtowni danych dla potrzeb zarządzania |
3,0 | Student umie rozwiązywać wybrane problemy odkrywania wiedzy z baz i hurtowni danych dla potrzeb zarządzania w stopniu wystarczającym | |
3,5 | Student umie rozwiązywać wybrane problemy odkrywania wiedzy z baz i hurtowni danych dla potrzeb zarządzania | |
4,0 | Student umie rozwiązywać wybrane problemy odkrywania wiedzy z baz i hurtowni danych dla potrzeb zarządzania | |
4,5 | Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy odkrywania wiedzy z baz i hurtowni danych dla potrzeb zarządzania | |
5,0 | Student umie samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy odkrywania wiedzy z baz i hurtowni danych dla potrzeb zarządzania, umie dobrać odpowiednią metodę do roważanego problemu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D15/07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie otwartość na twórcze rozwiązywanie problemów w zakresie pozyskiwania wiedzy z baz i hurtowni danych Student nabędzie zdolność samodzielnego formułowania i rozwiązywania problemów dotyczących ekstrakcji wiedzy z danych z użyciem właściwych metod i narządzi. | 2,0 | Student nie opanował w stopniu wystarczającym materiału |
3,0 | Student opanował materiał w stopniu zadowalającym | |
3,5 | Student opanował materiał przedmiotu | |
4,0 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu dobrym i samodzielnie roszerza wiedzę w tym zakresie | |
5,0 | Student opanował materiał przedmiotu w stopniu bardzo dobrym i samodzielnie roszerza wiedzę w tym zakresie |
Literatura podstawowa
- Larose D.T., Odkrywanie wiedzy z danych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Hand D., Mannila H., Smyth P, Eksploracja danych, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Cichorz P., Systemy uczące się, WNT, Warszawa, 2000
- KlosgenW., Żytkow J.M., Handbook of Data Mining and Knowledge discovery, Oxford University Press, Oxford, 2002