Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów wieloagentowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie systemów wieloagentowych
Specjalność inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 0,80,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,20,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenci powinne mieć wiedzę z podstaw struktur danych i algorytmów, jednego z języków programowania obiektowego, języków tworzenia ontologii i sztucznej inteligencji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest opanowanie studentami zasad tworzenia systemów wieloagentowych w środowiskach programowych, w tym w systemie JADE, technik planowania funkcji agentów, koordynacji ich dzieje w składzie systemu i organizacji współdziałania agentów w trakcie rozwiązania konkretnych zagadnień.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Zapoznanie ze środowiskiem JADE.2
T-L-2Konfiguracja i uruchamianie przykładowych agentów w środowisku JADE.2
T-L-3Implementacja konfiguracja i uruchamianie prostych agentów (producent konsument)2
T-L-4Implementacja algorytmu mnożenia macierzy z użyciem agentów4
T-L-5Implementacja algorytmu mnożenia macierzy odporna na awarie agentów2
T-L-6Implementacja Problemu Pięciu Filozofów w oparciu o agentów3
15
wykłady
T-W-1Cechy systemów złożonych, w tym systemów wieloagentowych2
T-W-2Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i własciwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA2
T-W-3Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych2
T-W-4Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii2
T-W-5Techniki komunikacj między agentamii2
T-W-6Środowiska wieloagentowe2
T-W-7Techniki współdziałania agentów i koordynacji dzieje agentów w systemach wieloagentowych3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
22
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w egzaminie i konsultacjach4
A-W-3Znajomość ze żródłami literackimi z pewnych tematów proponowanych przez wykładowcę14
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda naucznia obejmuje wykłady, dyskusje na wykładach, realizację zadań laboratoryjnych, znajomość proponowanej literatury oraz konsultacje.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi po wykonaniu zadań laboratoryjnych i na egzaminie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/12_W01
Podstawy budowy architektury systemu wieloagentowego, planowania funkcjonalności agentów, organizacja współdziałania miedzy agentami i koordynacji ich dzieje w składzie systemu wieloagentowego.
I_2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/12_U01
Posługiwanie się platformami programowymi przeznaczonymi do implementacji systemów wieloagentowych w celu tworzenia wyspecjalizowanych systemów wieloagentowych.
I_2A_U12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D14/12_K01
Student wykazuje właściwe kompetencje do tworzenia i posługiwania się projektami systemów wieloagentowych w zespole programistów.
I_2A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/12_W01
Podstawy budowy architektury systemu wieloagentowego, planowania funkcjonalności agentów, organizacja współdziałania miedzy agentami i koordynacji ich dzieje w składzie systemu wieloagentowego.
2,0Student nie wykazuje właściwej wiedzy z podstaw teoretycznych i umiejętności praktycznych do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi.
3,0Student wykazuje minimalną wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych i umiejętności praktycznych niezbędznych do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi i może realizować proste projekty wspomnianych systemów.
3,5Student wykazuje pewną wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie, może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania z wykorzystaniem systemu wieloagentowego, może stworzyć prosty projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii i technik komunikacji między agentami.
4,0Student wykazuje wystarczającą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie, może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie: może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów, jak również wykorzystanie pewnej platformy programowej do realizacji projektu systemu wieloagentowego.
5,0Student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie: może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów, jak również wykorzystanie pewnej platformy programowej do realizacji projektu systemu wieloagentowego. Ponadto, student jesty zdolny do myślenia kreatywnego, czyli może nie tylko uzasadnić wybór tych czy innych metod tworzenia systemów wieloagentowych, ale również może wybrać alternatywne rozwiązania, i udowodnić ich optymalność.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/12_U01
Posługiwanie się platformami programowymi przeznaczonymi do implementacji systemów wieloagentowych w celu tworzenia wyspecjalizowanych systemów wieloagentowych.
2,0Student nie wykazuje umiejętności praktycznych do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi.
3,0Student wykazuje właściwe umiejętności praktyczne do tworzenia i posługiwania się prostymi systemami wieloagentowymi.
3,5Student wykazuje pewne umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego, może stworzyć i wykorzystać prosty system w celu rozwiązania sformułowanego problemu i może ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego.
4,0Student wykazuje dobre umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego , może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów.
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności do oceny ostawionego przed nimproblemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego p, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. Ponadto, student wykazuje bardzo dobre umiejętności do analizy różnych podejść do realizacji systemu wieloagentowego i udowodnienia optymalności proponowanych przez niego rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D14/12_K01
Student wykazuje właściwe kompetencje do tworzenia i posługiwania się projektami systemów wieloagentowych w zespole programistów.
2,0Student nie wykazuje kompetencje do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego.
3,0Student wykazuje pewne kompetencje do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego.
3,5Student wykazuje pewne kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania.
4,0Student wykazuje kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu.
4,5Student wykazuje kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. Pracując w składzie zespołu programistów, może dyskutować i udowodniać swoją wersję rozwiązania sformułowanego problemu.
5,0Student wykazuje bardzo dobre kompetencje do pracy zespołowej podczas realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. Pracując w składzie zespołu programistów, może dyskutować i udowodniać swoją wersję rozwiązania sformułowanego problemu, wykazując umiejętności do analizy różnych wersji rozwiązań danego zadania proponowanych przez innych uczestników projektu. je bardzo dobre umiejętności do oceny ostawionego przed nimproblemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego p, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. Ponadto, student wykazuje bardzo dobre umiejętności do analizy różnych podejść do realizacji systemu wieloagentowego i udowodnienia optymalności proponowanych przez niego rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Walery Rogoza, Metody i środki projektowania obiektów interoperabilnych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2006
  2. Valeriy Rogoza, Materiały dydarktyczne do przedmiotów "Zaawansowane technologie oprogramiowania" i "Przetwarzanie równoległe i rozproszone", Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2007
  3. Mariusz Żytniewski, Metodyki budowy hybrydowych systemów wieloagentowych. Systemy Wspomagania Organizacji SWO'2008, AE, Katowice, 2008
  4. Michael Wooldridge, An Introduction to MultiAgent Systems, John Wiley & Sons, New York, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Stuart Russell, Peter J.Norvig, Artificial Intelligence: A Modern Approach (2nd ed.), Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2003
  2. Yoav Shoham, Kevin Leyton-Brown, Multiagent Systems: Algorithmic, Game-Theoretic, and Logical Foundations, Cambridge University Press, USA, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Zapoznanie ze środowiskiem JADE.2
T-L-2Konfiguracja i uruchamianie przykładowych agentów w środowisku JADE.2
T-L-3Implementacja konfiguracja i uruchamianie prostych agentów (producent konsument)2
T-L-4Implementacja algorytmu mnożenia macierzy z użyciem agentów4
T-L-5Implementacja algorytmu mnożenia macierzy odporna na awarie agentów2
T-L-6Implementacja Problemu Pięciu Filozofów w oparciu o agentów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy systemów złożonych, w tym systemów wieloagentowych2
T-W-2Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i własciwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA2
T-W-3Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych2
T-W-4Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii2
T-W-5Techniki komunikacj między agentamii2
T-W-6Środowiska wieloagentowe2
T-W-7Techniki współdziałania agentów i koordynacji dzieje agentów w systemach wieloagentowych3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w egzaminie i konsultacjach4
A-W-3Znajomość ze żródłami literackimi z pewnych tematów proponowanych przez wykładowcę14
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/12_W01Podstawy budowy architektury systemu wieloagentowego, planowania funkcjonalności agentów, organizacja współdziałania miedzy agentami i koordynacji ich dzieje w składzie systemu wieloagentowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie studentami zasad tworzenia systemów wieloagentowych w środowiskach programowych, w tym w systemie JADE, technik planowania funkcji agentów, koordynacji ich dzieje w składzie systemu i organizacji współdziałania agentów w trakcie rozwiązania konkretnych zagadnień.
Treści programoweT-W-1Cechy systemów złożonych, w tym systemów wieloagentowych
T-W-2Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i własciwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA
T-W-4Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii
T-W-5Techniki komunikacj między agentamii
T-W-6Środowiska wieloagentowe
T-W-7Techniki współdziałania agentów i koordynacji dzieje agentów w systemach wieloagentowych
T-W-3Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych
Metody nauczaniaM-1Metoda naucznia obejmuje wykłady, dyskusje na wykładach, realizację zadań laboratoryjnych, znajomość proponowanej literatury oraz konsultacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi po wykonaniu zadań laboratoryjnych i na egzaminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje właściwej wiedzy z podstaw teoretycznych i umiejętności praktycznych do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi.
3,0Student wykazuje minimalną wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych i umiejętności praktycznych niezbędznych do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi i może realizować proste projekty wspomnianych systemów.
3,5Student wykazuje pewną wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie, może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania z wykorzystaniem systemu wieloagentowego, może stworzyć prosty projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii i technik komunikacji między agentami.
4,0Student wykazuje wystarczającą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie, może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów.
4,5Student wykazuje dobrą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie: może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów, jak również wykorzystanie pewnej platformy programowej do realizacji projektu systemu wieloagentowego.
5,0Student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z podstaw teoretycznych tworzenia systemów wieloagentowych, a manowicie: może ocenić problem z punktu widzenia ewentualnego jego rozwiązania w środowisku wieloagentowym, może stworzyć projekt owego systemu, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów, jak również wykorzystanie pewnej platformy programowej do realizacji projektu systemu wieloagentowego. Ponadto, student jesty zdolny do myślenia kreatywnego, czyli może nie tylko uzasadnić wybór tych czy innych metod tworzenia systemów wieloagentowych, ale również może wybrać alternatywne rozwiązania, i udowodnić ich optymalność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/12_U01Posługiwanie się platformami programowymi przeznaczonymi do implementacji systemów wieloagentowych w celu tworzenia wyspecjalizowanych systemów wieloagentowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie studentami zasad tworzenia systemów wieloagentowych w środowiskach programowych, w tym w systemie JADE, technik planowania funkcji agentów, koordynacji ich dzieje w składzie systemu i organizacji współdziałania agentów w trakcie rozwiązania konkretnych zagadnień.
Treści programoweT-W-1Cechy systemów złożonych, w tym systemów wieloagentowych
T-W-2Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i własciwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA
T-W-4Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii
T-W-5Techniki komunikacj między agentamii
T-W-6Środowiska wieloagentowe
T-W-7Techniki współdziałania agentów i koordynacji dzieje agentów w systemach wieloagentowych
T-W-3Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych
Metody nauczaniaM-1Metoda naucznia obejmuje wykłady, dyskusje na wykładach, realizację zadań laboratoryjnych, znajomość proponowanej literatury oraz konsultacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi po wykonaniu zadań laboratoryjnych i na egzaminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności praktycznych do tworzenia i posługiwania się technologiami agentowymi.
3,0Student wykazuje właściwe umiejętności praktyczne do tworzenia i posługiwania się prostymi systemami wieloagentowymi.
3,5Student wykazuje pewne umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego, może stworzyć i wykorzystać prosty system w celu rozwiązania sformułowanego problemu i może ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego.
4,0Student wykazuje dobre umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego.
4,5Student wykazuje dobre umiejętności do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego , może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów.
5,0Student wykazuje bardzo dobre umiejętności do oceny ostawionego przed nimproblemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego p, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. Ponadto, student wykazuje bardzo dobre umiejętności do analizy różnych podejść do realizacji systemu wieloagentowego i udowodnienia optymalności proponowanych przez niego rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D14/12_K01Student wykazuje właściwe kompetencje do tworzenia i posługiwania się projektami systemów wieloagentowych w zespole programistów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest opanowanie studentami zasad tworzenia systemów wieloagentowych w środowiskach programowych, w tym w systemie JADE, technik planowania funkcji agentów, koordynacji ich dzieje w składzie systemu i organizacji współdziałania agentów w trakcie rozwiązania konkretnych zagadnień.
Treści programoweT-W-1Cechy systemów złożonych, w tym systemów wieloagentowych
T-W-2Adaptacyjne systemy informatyczne, definicje i własciwości systemów wieloagentowych określone przez FIPA
T-W-4Wzajemne porozumienie agentów w systemach wieloagentowych z wykorzystaniem ontologii
T-W-5Techniki komunikacj między agentamii
T-W-6Środowiska wieloagentowe
T-W-7Techniki współdziałania agentów i koordynacji dzieje agentów w systemach wieloagentowych
T-W-3Zasady budowy architektury i funkcji składników systemów wieloagentowych
Metody nauczaniaM-1Metoda naucznia obejmuje wykłady, dyskusje na wykładach, realizację zadań laboratoryjnych, znajomość proponowanej literatury oraz konsultacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi po wykonaniu zadań laboratoryjnych i na egzaminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kompetencje do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego.
3,0Student wykazuje pewne kompetencje do oceny postawionego przed nim problemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego.
3,5Student wykazuje pewne kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania.
4,0Student wykazuje kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu.
4,5Student wykazuje kompetencje do pracy zespołowej w trakcie realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. Pracując w składzie zespołu programistów, może dyskutować i udowodniać swoją wersję rozwiązania sformułowanego problemu.
5,0Student wykazuje bardzo dobre kompetencje do pracy zespołowej podczas realizacji projektu systemu wieloagentowego i jego wykorzystania do rozwiązania sformułowanego przed zespołem zadania, jak również kompetencje podczas wykorzystać tego systemu w celu rozwiązania sformułowanego problemu. Pracując w składzie zespołu programistów, może dyskutować i udowodniać swoją wersję rozwiązania sformułowanego problemu, wykazując umiejętności do analizy różnych wersji rozwiązań danego zadania proponowanych przez innych uczestników projektu. je bardzo dobre umiejętności do oceny ostawionego przed nimproblemu tworzenia i wykorzystania systemu wieloagentowego p, może stworzyć i wykorzystać ten system w celu rozwiązania sformułowanego problemu, jest w stanie ocenić i wybrać odpowiednie środowisko programowe najbardziej przydatne do wykorzystania systemu wielioagentowego, w którym przewidywane jest zastosowanie języków ontologii, technik komunikacji między agentami oraz koordynację dzieje agentów. Ponadto, student wykazuje bardzo dobre umiejętności do analizy różnych podejść do realizacji systemu wieloagentowego i udowodnienia optymalności proponowanych przez niego rozwiązań.