Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium dyplomowe | ||
Specjalność | inteligentne aplikacje komputerowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Jaszczak <Slawomir.Jaszczak@zut.edu.pl>, Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Joanna Kołodziejczyk <Joanna.Kolodziejczyk@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do samodzielnego określenia ogólnej tematyki swojej pracy dyplomowej. |
C-2 | Zapoznanie studenta z problematyką świadomych bądż nieświadomych plagiatów prac technicznych. |
C-3 | Trening studenta w prezentowaniu wyników swoich prac. |
C-4 | Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej. |
C-5 | Udział w prowadzeniu badań naukowych w dyscyplinie informatyka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Przedstawienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na Wydziale Informatyki ZUT. Przedstawienie celów seminarium dyplomowego. Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych prowadzonych przez Katedrę Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej. Przedstawienie różnych wcześniej wykonanych prac imagisterskich pod opieką pracowników Katedry. Omówienie struktury pracy magisterskiej i znaczenia jej głównych rozdziałów. Omówienie problemu plagiatowości prac, sposobu badania plagiatowości pracy i wymagań stawianych przez Wydział Informatyki pod tym względem. Omówienie czynności przygotowawczych dyplomanta przed wyborem tematu pracy dyplomowej magisterskiej. Problem wyboru zakresu tematyki pracy. Przygotowanie i przedstawienie własnej prezentacji omawiającej temat związany z ogólnym zakresem tematycznym przyszłej pracy dyplomowej studenta. Ocena sposobu przeprowadzenia prezentacji przez każdego studenta, jej wad i zalet. Dyskusja o możliwości merytorycznej poprawy treści prezentacji oraz sposobu jej prowadzenia. | 8 |
T-S-2 | Omówienie procedury dyplomowania. Przedstawienie profilu katedry, głównych kierunków badań, pracowników (potencjalnych promotorów). Prezentacja potencjalnych tematów prac, ich zakresu. Przedstawienie pozytywnych i negatywnych przykładów. Opracowanie karty tematu pracy dyplomowej. W trakcie zajęć prowadzone są rozważania dotyczące zagadnień związanych z realizowaną specjalnością. Ich celem jest znalezienie przez studentów tematu pracy oraz promotora. | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach z potencjalnymi opiekunami pracy | 5 |
A-S-2 | Udział w seminarium | 15 |
A-S-3 | Przygotowanie na podstawie indywidualnego kontaktu z przyszłym promotorem karty tematu pracy dyplomowej. | 7 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Referowanie wybranych tematów połączone z prezentacją materiałów pomocniczych. |
M-2 | Samodzielne referowanie przez studentów wybranych przez nich tematów połączone z prezentacją. |
M-3 | Prezentacja. Studium przypadków. Dyskusja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca wystawiona studentowi na podstawie jakości przedstawionej prezentacji problemu z ogólnego zakresu tematyki związanej z przyszłą pracą dyplomową uwzględniająca ogólną aktywność studenta na wszystkich seminariach, uczestnictwo w dyskusjach, analizach zagadnień i wyciąganiu wniosków. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Osoba odpowiedzialna za kurs wystawia ocenę studentowi dopiero w momencie otrzymania od niego tematu i zakresu pracy dyplomowej. Zagadnienia te muszą zostać ustalone przy współpracy z przyszłym promotorem. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/09_W01 Posiada wiedzę i rozumie prawną odpowiedzielność twórcy projektów technicznych za nawet nieświadome złamanie praw autorskich innych tworców technicznych przez stosowanie w swym projekcie rozwiązań, których autorami są inni twórcy i uświadamia sobie konieczność analizy światowego dorobku technicznego i naukowego w zakresie realizowanego projektu, oraz wiedzę o podstawowych dziedzinach nauk informatycznych, ktore moga być użyte do rozwiązania postawionego problemu, ma podstawowa wiedzę o efektywnych metodach prezentacji problemów techniczno-informatycznych w sposób przyjazny i zrozumiały dla odbiorców, ma wiedzę niezbędną do przygotowania tematu, celu, hipotezy i zakresu pracy dyplomowej na swojej specjalności studiów. | I_2A_W02, I_2A_W05, I_2A_W10 | — | C-1, C-2 | T-S-1, T-S-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/09_U01 Posiada umiejętność doboru tych dziedzin nauk informatycznych, ktore sa mu potrzebne do rozwiązania postawionego zadania, umiejetność oceny czy w procesie realizacji zadania zawodowego nie przekroczył dozwolonych norm plagiatyzmu, umiejętność prezentowania wyników zrealizowanych przez siebie zadan, umiejetność sformułowania tematu, celu, hipotezy i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej. | I_2A_U02, I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U08, I_2A_U15 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-S-1, T-S-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/09_K01 Posiada świadomość wielkiego znaczenia profesjonalnego podejscia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań związanych z procesem studiów. | I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K04 | — | C-1, C-2 | T-S-1, T-S-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/09_W01 Posiada wiedzę i rozumie prawną odpowiedzielność twórcy projektów technicznych za nawet nieświadome złamanie praw autorskich innych tworców technicznych przez stosowanie w swym projekcie rozwiązań, których autorami są inni twórcy i uświadamia sobie konieczność analizy światowego dorobku technicznego i naukowego w zakresie realizowanego projektu, oraz wiedzę o podstawowych dziedzinach nauk informatycznych, ktore moga być użyte do rozwiązania postawionego problemu, ma podstawowa wiedzę o efektywnych metodach prezentacji problemów techniczno-informatycznych w sposób przyjazny i zrozumiały dla odbiorców, ma wiedzę niezbędną do przygotowania tematu, celu, hipotezy i zakresu pracy dyplomowej na swojej specjalności studiów. | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczna wiedzę najważniejszych aspektach realizacji większych zadań informatycznych o złożoności podobnej do złozoności pracy dyplomowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/09_U01 Posiada umiejętność doboru tych dziedzin nauk informatycznych, ktore sa mu potrzebne do rozwiązania postawionego zadania, umiejetność oceny czy w procesie realizacji zadania zawodowego nie przekroczył dozwolonych norm plagiatyzmu, umiejętność prezentowania wyników zrealizowanych przez siebie zadan, umiejetność sformułowania tematu, celu, hipotezy i zakresu pracy dyplomowej magisterskiej. | 2,0 | |
3,0 | Posiada w dostatecznym stopniu umiejętność odpowiedniego, zgodnego z wymaganiami sformułowania tematu, celu, tezy i zakresu pracy dyplomowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/09_K01 Posiada świadomość wielkiego znaczenia profesjonalnego podejscia do realizacji postawionych przed nim większych i bardziej złożonych zadań związanych z procesem studiów. | 2,0 | |
3,0 | Posiada w dostatecznym stopniu świadomość wagi profesjonalnego podejścia do większych i mpoważniejszych zadań związanych z procesem kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kolman Romuald, Zdobywanie Wiedzy. Poradnik podnoszenia kwalifikacji(magisteria, doktoraty, habilitacje), Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Gdańsk, 2004, 1
- Żenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu, Warszawa, 2009, 1
- Dawidziuk S., Pisanie pracy dyplomowej: licencjackiej, inżynierskiej, magisterskiej:Poradnik., Oficyna Wydawnicza WSM, Wyższa Szkoła Menedzerska, Warszawa, 2007
- Hindle T., Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Negrino T., PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty., Helion, Gliwice, 2005, 1