Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia kultury:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia kultury
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Kultury
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 21 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia historii sztuki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Intencją dydaktyczną przedmiotu jest wprowadzenie do programu studiów podstawowych informacji dotyczących szeroko pojętej kultury współczesnej w kontekście kultury w ogóle. Ponadto celem przedmiotu jest wprowadzenie wątku humanistycznego w kształcenie na wydziale nauk technicznych i poszukiwanie paraleli między kulturą techniczną a kulturą humanistyczną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Początek sztuki a odniesienia do wspólczesności Czym jest kultura? Sacrum-profanum Przegląd nurtów wspólczesnej kultury Pojęcie piekna i brzydoty w kulturze Oblicza wojny w sztuce Kolokwium Podsumowanie15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2własna praca studenta - przygotowanie prezentacji na wybrany temat10
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego (przeźrocze, filmy wideo, itp..
M-2Podstawową metodą nauczania przedmiotu jest wykład problemowy i wykład informacyjny. Uzupełniające metody to: film, prezentacja multimedialna, dyskusja panelowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca uzyskana z kolokwium (test końcowy) i wyniku pracy semestralnej wykonanej w domu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_A/06/01_W01
WIEDZA: W efekcie przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: 1. definiować oraz redefiniować w stopniu podstawowym problematykę związaną z przedmiotem; 2. analizować i krytycznie odnosić się do współczesnych nurtów kultury; 3. schrakteryzować i rozróżniać oraz zidentyfikować podstawowe nurty kultury;
I_2A_W02C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_A/06/01_U01
W efekcie prowa Analizować i krytycznie odnosić się do współczesnych nurtów kultury;
I_2A_U16C-1T-W-1M-1, M-2S-1
I_2A_A/06/01_U02
W efekcie przeprowadzonych zajęć student nabywa umiejętności: 1. sprawnego korzystania z poznania intuicyjnego i kreatywnego wytworów kultury współczesnej; 2. analizy wybranej tematyki i jej przedstawienia w sposób zwarty i logiczny w formie prezentacji multimedialnej
T-W-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_A/06/01_K01
W efekcie przeprowadzonych zajęć student nabywa następujące postawy: 1. chętnego uczestnictwa w kulturze współczesnej poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych; 2. świadomego uczestnictwa w kulturze współczesnej poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych; 3. wrażliwego odbioru wytworów kulruty; 4. krytyczną i wyrażania własnych ocen podczas uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych; 5. otwartości na kreację własną zgodnie z własnymi zainteresowaniami;
C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_A/06/01_W01
WIEDZA: W efekcie przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: 1. definiować oraz redefiniować w stopniu podstawowym problematykę związaną z przedmiotem; 2. analizować i krytycznie odnosić się do współczesnych nurtów kultury; 3. schrakteryzować i rozróżniać oraz zidentyfikować podstawowe nurty kultury;
2,0
3,0Student definiuje w stopniu podstawowym problematykę związaną z przedmiotem; umie analizować i krytycznie odnosić się do współczesnych nurtów kultury; umie schrakteryzować, rozróżniać oraz zidentyfikować podstawowe nurty kultury;
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_A/06/01_U01
W efekcie prowa Analizować i krytycznie odnosić się do współczesnych nurtów kultury;
2,0
3,0Stuent krytycznie odnosi się do współczesnych nurtów kultury;
3,5
4,0
4,5
5,0
I_2A_A/06/01_U02
W efekcie przeprowadzonych zajęć student nabywa umiejętności: 1. sprawnego korzystania z poznania intuicyjnego i kreatywnego wytworów kultury współczesnej; 2. analizy wybranej tematyki i jej przedstawienia w sposób zwarty i logiczny w formie prezentacji multimedialnej
2,0
3,0Student potrafi korzystać z poznania intuicyjnego i kreatywnego wytworów kultury współczesnej; umie analizować wybrany dział kultury i przedstawiać w sposób zwarty i logiczny w formie prezentacji multimedialnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_A/06/01_K01
W efekcie przeprowadzonych zajęć student nabywa następujące postawy: 1. chętnego uczestnictwa w kulturze współczesnej poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych; 2. świadomego uczestnictwa w kulturze współczesnej poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych; 3. wrażliwego odbioru wytworów kulruty; 4. krytyczną i wyrażania własnych ocen podczas uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych; 5. otwartości na kreację własną zgodnie z własnymi zainteresowaniami;
2,0
3,0Student chętnego uczestniczy w kulturze współczesnej poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych; świadomie uczestniczy w kulturze współczesnej poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych; krytycznie wyraża własne oceny podczas uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych; w sposób otwarty kreuje własne preferencje i zainteresowania kulturalne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. pod redakcją P.Trzeciaka, Sztuka świata+ 1 – 13, Arkady, Warszawa, 1989

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Początek sztuki a odniesienia do wspólczesności Czym jest kultura? Sacrum-profanum Przegląd nurtów wspólczesnej kultury Pojęcie piekna i brzydoty w kulturze Oblicza wojny w sztuce Kolokwium Podsumowanie15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2własna praca studenta - przygotowanie prezentacji na wybrany temat10
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacje2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_A/06/01_W01WIEDZA: W efekcie przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: 1. definiować oraz redefiniować w stopniu podstawowym problematykę związaną z przedmiotem; 2. analizować i krytycznie odnosić się do współczesnych nurtów kultury; 3. schrakteryzować i rozróżniać oraz zidentyfikować podstawowe nurty kultury;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
Cel przedmiotuC-1Intencją dydaktyczną przedmiotu jest wprowadzenie do programu studiów podstawowych informacji dotyczących szeroko pojętej kultury współczesnej w kontekście kultury w ogóle. Ponadto celem przedmiotu jest wprowadzenie wątku humanistycznego w kształcenie na wydziale nauk technicznych i poszukiwanie paraleli między kulturą techniczną a kulturą humanistyczną.
Treści programoweT-W-1Początek sztuki a odniesienia do wspólczesności Czym jest kultura? Sacrum-profanum Przegląd nurtów wspólczesnej kultury Pojęcie piekna i brzydoty w kulturze Oblicza wojny w sztuce Kolokwium Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego (przeźrocze, filmy wideo, itp..
M-2Podstawową metodą nauczania przedmiotu jest wykład problemowy i wykład informacyjny. Uzupełniające metody to: film, prezentacja multimedialna, dyskusja panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca uzyskana z kolokwium (test końcowy) i wyniku pracy semestralnej wykonanej w domu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje w stopniu podstawowym problematykę związaną z przedmiotem; umie analizować i krytycznie odnosić się do współczesnych nurtów kultury; umie schrakteryzować, rozróżniać oraz zidentyfikować podstawowe nurty kultury;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_A/06/01_U01W efekcie prowa Analizować i krytycznie odnosić się do współczesnych nurtów kultury;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U16Potrafi określić kierunek dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Intencją dydaktyczną przedmiotu jest wprowadzenie do programu studiów podstawowych informacji dotyczących szeroko pojętej kultury współczesnej w kontekście kultury w ogóle. Ponadto celem przedmiotu jest wprowadzenie wątku humanistycznego w kształcenie na wydziale nauk technicznych i poszukiwanie paraleli między kulturą techniczną a kulturą humanistyczną.
Treści programoweT-W-1Początek sztuki a odniesienia do wspólczesności Czym jest kultura? Sacrum-profanum Przegląd nurtów wspólczesnej kultury Pojęcie piekna i brzydoty w kulturze Oblicza wojny w sztuce Kolokwium Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego (przeźrocze, filmy wideo, itp..
M-2Podstawową metodą nauczania przedmiotu jest wykład problemowy i wykład informacyjny. Uzupełniające metody to: film, prezentacja multimedialna, dyskusja panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca uzyskana z kolokwium (test końcowy) i wyniku pracy semestralnej wykonanej w domu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Stuent krytycznie odnosi się do współczesnych nurtów kultury;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_A/06/01_U02W efekcie przeprowadzonych zajęć student nabywa umiejętności: 1. sprawnego korzystania z poznania intuicyjnego i kreatywnego wytworów kultury współczesnej; 2. analizy wybranej tematyki i jej przedstawienia w sposób zwarty i logiczny w formie prezentacji multimedialnej
Treści programoweT-W-1Początek sztuki a odniesienia do wspólczesności Czym jest kultura? Sacrum-profanum Przegląd nurtów wspólczesnej kultury Pojęcie piekna i brzydoty w kulturze Oblicza wojny w sztuce Kolokwium Podsumowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać z poznania intuicyjnego i kreatywnego wytworów kultury współczesnej; umie analizować wybrany dział kultury i przedstawiać w sposób zwarty i logiczny w formie prezentacji multimedialnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_A/06/01_K01W efekcie przeprowadzonych zajęć student nabywa następujące postawy: 1. chętnego uczestnictwa w kulturze współczesnej poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych; 2. świadomego uczestnictwa w kulturze współczesnej poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych; 3. wrażliwego odbioru wytworów kulruty; 4. krytyczną i wyrażania własnych ocen podczas uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych; 5. otwartości na kreację własną zgodnie z własnymi zainteresowaniami;
Cel przedmiotuC-1Intencją dydaktyczną przedmiotu jest wprowadzenie do programu studiów podstawowych informacji dotyczących szeroko pojętej kultury współczesnej w kontekście kultury w ogóle. Ponadto celem przedmiotu jest wprowadzenie wątku humanistycznego w kształcenie na wydziale nauk technicznych i poszukiwanie paraleli między kulturą techniczną a kulturą humanistyczną.
Treści programoweT-W-1Początek sztuki a odniesienia do wspólczesności Czym jest kultura? Sacrum-profanum Przegląd nurtów wspólczesnej kultury Pojęcie piekna i brzydoty w kulturze Oblicza wojny w sztuce Kolokwium Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego (przeźrocze, filmy wideo, itp..
M-2Podstawową metodą nauczania przedmiotu jest wykład problemowy i wykład informacyjny. Uzupełniające metody to: film, prezentacja multimedialna, dyskusja panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca uzyskana z kolokwium (test końcowy) i wyniku pracy semestralnej wykonanej w domu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student chętnego uczestniczy w kulturze współczesnej poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych; świadomie uczestniczy w kulturze współczesnej poprzez udział w wydarzeniach kulturalnych; krytycznie wyraża własne oceny podczas uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych; w sposób otwarty kreuje własne preferencje i zainteresowania kulturalne.
3,5
4,0
4,5
5,0