Wydział Informatyki - Informatyka (S3)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia rozpoznawania wzorców - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia rozpoznawania wzorców - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka na poziomie wyższych studiów technicznych |
W-2 | Programowanie w srodowisku Matlab Programowanie w języku C++ lub Java |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie doktorantów z podstawowymi metodami i algorytmami rozpoznawania wzorców dla ich późniejszego stosowania w rozwiazywaniu rozmaitych problemów badawczych. Dodatkowym efektem kontaktu z tym przedmiotem jest inspiracja słuchaczy nowymi technikami i algorytmami obliczeniowymi, do tej pory nie branymi przez nich pod uwagę. |
C-2 | Dodatkowym efektem kontaktu z tym przedmiotem jest inspiracja słuchaczy nowymi technikami i algorytmami obliczeniowymi, do tej pory nie branymi przez nich pod uwagę. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Konkurs na rozwiązanie zadania z rozpoznawania wzorców | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje w obszarze rozpoznawania wzorców, cele, zastosowania. | 2 |
T-W-2 | Metody klasyfikacji – drzewa decyzyjne, SVM, klasyfikacja bayesowska,. Przykłady skryptów rozwiązujących zadania klasyfikacji | 5 |
T-W-3 | Perceptron jako klasyfikator. Przykład skryptu w matlabie. | 2 |
T-W-4 | Metody regresji w zadaniach klasyfikacji. Przykłady. Metoda GMDH. | 3 |
T-W-5 | Klusteryzacja w zadaniach rozpoznawania wzorców. Przykłady skryptów. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Badania własne | 34 |
A-L-2 | Konsultacje | 5 |
A-L-3 | Udział w zajęciach | 5 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zajęcia audytoryjne | 15 |
A-W-2 | Konkurs programistyczny | 5 |
A-W-3 | Badania własne | 20 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny klasyczna metoda problemowa serminarium z prezentacją własnego oprogramowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Doktorant oceniany jest za aktywne uczestnictwo w zajęciach, proponowane przypadki stosowaania metod, osiaganie efektów w zakresie wiedzy, umiejetnosci programistycznych i postawe rozpoznawania w rzeczywistości problemów wymagajacych rozwiązania za pomocą omawianych metod. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/02/03_W01 Doktorant zna podstawowe pojęcia, metody i algorytmy rozpoznawania wzorców w tym metody klasyfikacji, regresji i klasteryzacji. | I_3A_W01, I_3A_W02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/02/03_U01 Doktorant umie napisać skrypt w dowolnym jezyku i środowisku programistycznym rozwiązujący problem z zakresu rozpoznawania wzorców | I_3A_U03, I_3A_U04, I_3A_U05 | — | C-1 | T-L-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/02/03_K01 Doktorant umie rozpoznać w otaczającym go świecie problemy, które można sklasyfikować jako należące do kategorii rozpoznawania wzorców. Ma świadomość, ze tych problemów jest wiele i nie bariery mentalnej przed podjęciem próby ich rozwiazywania. Ma przy tym świadomość konieczności ciągłego uczenia się i wie gdzie tej wiedzy szukać. | I_3A_K01, I_3A_K02, I_3A_K03 | — | C-2 | T-L-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/02/03_W01 Doktorant zna podstawowe pojęcia, metody i algorytmy rozpoznawania wzorców w tym metody klasyfikacji, regresji i klasteryzacji. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant w zadowalającym stopniu opanował tematykę wykładu, zna główne definicje i twierdzenia, słabo programuje własne skrypty. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Doktorant opanował w pełni tematykę . Doskonale dopiero algorytmy do problemów, Bardzo dobrze programuje. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/02/03_U01 Doktorant umie napisać skrypt w dowolnym jezyku i środowisku programistycznym rozwiązujący problem z zakresu rozpoznawania wzorców | 2,0 | |
3,0 | Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie implementować podstawowe algorytmy w stopniu zadowalającym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz umie implementować algorytmy jest świadomy ograniczeń teoretycznych algorytmów oraz dobrze rozumie związki teorii z praktyką |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/02/03_K01 Doktorant umie rozpoznać w otaczającym go świecie problemy, które można sklasyfikować jako należące do kategorii rozpoznawania wzorców. Ma świadomość, ze tych problemów jest wiele i nie bariery mentalnej przed podjęciem próby ich rozwiazywania. Ma przy tym świadomość konieczności ciągłego uczenia się i wie gdzie tej wiedzy szukać. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretyczne j dla rozwiazywania praktycznych problemów. Słabo identyfikuje te problemy w otaczającej go rzeczywistości. Docenia znaczenie pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Dodatkowo w sposób pomysłowy umie przedyskutować różne rozwiązania I przekonywać do nich Umie wyszukać i zrozumieć dodatkowe informacje na temat najnowszych algorytmów z dziedziny aproksymacji, potrafi skutecznie bronić własnych propozycji oraz rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Bishop Ch.M., Pattern Recognition and Machine Learning, Springer, Berlin 2006, Springer, Berlin, 2006
- Koutroumbas K., Theodoridis S., Pattern Recognition, Academic Press, Boston, 2008
Literatura dodatkowa
- Schuermann J., Pattern Classification: An Unified View of Statistical and Neural Approach, Wiley, New York 1990, New York, 1990