Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów sterowania cyfrowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria systemów sterowania cyfrowego | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Jaszczak <Slawomir.Jaszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka (poziom szkoły średniej - statyka, kinematyka i dynamika systemów fizycznych) |
W-2 | Matematyka |
W-3 | Informatyka (umiejętność programowania na poziomie podstawowym) |
W-4 | Elektronika (poziom podstawowy) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejetności z zakresu doboru elementów cyfrowych układów sterowania (urządzenie sterujące, urządzenia wykonawczo-nastawcze, urządzenia pomiarowe) |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności z zakresu identyfikacji dynamiki obiektu sterowania na podstawie danych wejście/wyjście. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodyką projektowania i optymalizacji cyfrowych algorytmów sterowania. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności testowania i implementacji zaprojektowanego algorytm na wybranej platformie sprzętowej (metodyka hardware in the loop i rapid prototyping) |
C-5 | Ukształtowanie umiejetności z zakresu optymalizacji działania cyfrowych algorytmów sterowania (dobór czasu próbkowania, algorytmy strojenia) |
C-6 | Zapoznanie studentów z kryteriami oceny stabilności i jakości cyfrowych układów sterowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza działania elementów składowych układu regulacji cyfrowej (układów wykonawczych, pomiarowych). | 2 |
T-L-2 | Identyfikacja ciągłych i dyskretnych modeli obiektów typu „black box” - obliczanie parametrów modeli obiektów na podstawie pomiarów eksperymentalnych | 4 |
T-L-3 | Szybkie prototypowanie algorytmów : dwustanowego, PID, dead-beat, fuzzy PID i testowanie w trybie model i hardware in the loop oraz w czasie rzeczywistym:. | 5 |
T-L-4 | Implementacja algorytmu autostrojenia dla algorytmów PID i PID-podobnych | 5 |
T-L-5 | Zaliczenie koncowe | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura i zasada działania układu sterowania cyfrowego, elementy układu sterowania cyfrowego (przetworniki A/C, C/A, człony podtrzymania sygnału, urządzenia pomiarowe, urządzenia wykonawcze, urządzenia nastawcze), metodyka doboru sensorów i aktorów do procesu. | 2 |
T-W-2 | Praktyczne aspekty ciągłej i dyskretnej identyfikacj oraz opisu matematycznego obiektów sterowania | 2 |
T-W-3 | Podstawowe prawa regulacji (algorytm regulacji dwustawnej i PID)oraz sposoby projektowania i implementacji algorytmów sterowania cyfrowego na wybranych platformach sprzętowych. | 2 |
T-W-4 | Kryteria oceny stabilności i jakości układu sterowania cyfrowego | 2 |
T-W-5 | Metodyka projektowania i implementacji algorytmów sterowania cyfrowego. | 1 |
T-W-6 | Architektura systemów sterowania (systemy tradycyjne- rozproszone, systemy DDC (Direct Digital Control)-scentralizowanie, systemy wielopoziomowe) | 2 |
T-W-7 | Metodyka doboru czasu próbkowania w kontekście czasu rzeczywistego | 1 |
T-W-8 | Procedury model in the loop (symulacja komputerowa), hardware in the loop (symulacja czasu rzeczywistego) i rapid prototyping w projektowaniu cyfrowych ukladow sterowania | 2 |
T-W-9 | Algorytmy strojenia i nadzorujące dla regulatorów klasycznych | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie koncowe | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udzial w zajeciach + zaliczenie | 18 |
A-L-2 | Realizacja zadan domowych | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium | 30 |
A-L-4 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 12 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udzial w zajeciach i zaliczenie | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | Udział w egzaminie i konsultacjach | 10 |
A-W-4 | Realizacja zadan domowych | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacja |
M-2 | Cwiczenia laboratoryjne - samodzielna implementacja oprogramowania sterujacego z wykorzystaniem Automation Studio |
M-3 | Cwiczenia laboratoryjne - samodzielne rozwiazywanie postawionych problemow z wykorzystaniem stanowisk badawczych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Krotkie zaliczenie pisemne lub ustne na poczatku kazdych zajec |
S-2 | Ocena formująca: Dokumentacja powykonawcza do stanowisk badawczych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie koncowe w formie ustnej i pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie scharakteryzować podstawowe elementy cyfrowych układów sterowania i standardy sygnałów wykorzystywanych w praktyce przemysłowej, metodykę projektowania cyfrowych algorytmów sterowania, języki programowania przemysłowych urządzeń sterujących, podstawowe algorytmy sterowania cyfrowego wykorzystywane w praktyce. | IC_1A_W15 | — | — | C-3 | T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać elementy cyfrowych układów sterowania (urządzenie sterujące, urządzenia wykonawczo-nastawcze, urządzenia pomiarowe), zidentyfikować dynamikę obiektu sterowania na podstawie danych wejście/wyjście, zaprojektować i zaimplementować cyfrowy algorytm sterowania, określić optymalny czas próbkowania, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o założone kryterium jakości, przeprowadzić teoretyczną analizę stabilności układu sterowania, dobrać platformę wykonawczą dla algorymów cyfrowych (PC + karta DAQ, PLC, PAC itp), urządzenie wykonawczo-nastawcze, urządzenie pomiarowe, sporządzić dokumentację wykonawczą | IC_1A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-5 | T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IC_1A_O3/01_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : połączyć obiekt sterowania z standardowymi wejściami i wyjściami ze sterownikiem, przeprowadzić praktyczną analizę stabilności i jakości działania układu regulacji i przeprowadzić proces strojenia algorymów sterowania w oparciu o znane algorytmy i wnioski, wynikające z analizy jakości. | IC_1A_U16 | — | — | C-4, C-5 | T-L-4, T-L-3 | M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IC_1A_O3/01_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: zaprojektować i zaimplementować algorytmy fuzzy PID, określić optymalny czas próbkowania, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o założone kryterium jakości. | IC_1A_U24 | — | — | C-4 | T-L-4, T-L-3 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien umieć w sposob klarowny sporzadzac dokumentacje techniczna i wyjasniac w sposob ogolnie zrozumialy dzialanie skomplikowanych systemow technicznych i zaimplementowanyh algorytmow. | IC_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-5 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie scharakteryzować podstawowe elementy cyfrowych układów sterowania i standardy sygnałów wykorzystywanych w praktyce przemysłowej, metodykę projektowania cyfrowych algorytmów sterowania, języki programowania przemysłowych urządzeń sterujących, podstawowe algorytmy sterowania cyfrowego wykorzystywane w praktyce. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować w elementarny sposób podstawowe elementy cyfrowych układów sterowania i standardy sygnałów wykorzystywanych w praktyce przemysłowej, metodykę projektowania cyfrowych algorytmów sterowania, języki programowania przemysłowych urządzeń sterujących. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować na elementarnym poziomie podstawowe elementy cyfrowych układów sterowania i standardy sygnałów wykorzystywanych w praktyce przemysłowej, metodykę projektowania cyfrowych algorytmów sterowania, języki programowania przemysłowych urządzeń sterujących. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować i analizować podstawowe elementy cyfrowych układów sterowania i standardy sygnałów wykorzystywanych w praktyce przemysłowej, metodykę projektowania cyfrowych algorytmów sterowania, języki programowania przemysłowych urządzeń sterujących. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować wnikliwie podstawowe elementy cyfrowych układów sterowania i standardy sygnałów wykorzystywanych w praktyce przemysłowej, metodykę projektowania cyfrowych algorytmów sterowania, języki programowania przemysłowych urządzeń sterujących. Student potrafi przedstawić przykłady praktyczne bez wnikliwej analizy. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować wnikliwie podstawowe elementy cyfrowych układów sterowania i standardy sygnałów wykorzystywanych w praktyce przemysłowej, metodykę projektowania cyfrowych algorytmów sterowania, języki programowania przemysłowych urządzeń sterujących. Student potrafi przedstawić przykłady praktyczne z wnikliwą analizą. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować wnikliwie podstawowe elementy cyfrowych układów sterowania i standardy sygnałów wykorzystywanych w praktyce przemysłowej, metodykę projektowania cyfrowych algorytmów sterowania, języki programowania przemysłowych urządzeń sterujących. Student potrafi przedstawić przykłady praktyczne z wnikliwą analizą i sposobami rozwiązywania problemów rzeczywistych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać elementy cyfrowych układów sterowania (urządzenie sterujące, urządzenia wykonawczo-nastawcze, urządzenia pomiarowe), zidentyfikować dynamikę obiektu sterowania na podstawie danych wejście/wyjście, zaprojektować i zaimplementować cyfrowy algorytm sterowania, określić optymalny czas próbkowania, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o założone kryterium jakości, przeprowadzić teoretyczną analizę stabilności układu sterowania, dobrać platformę wykonawczą dla algorymów cyfrowych (PC + karta DAQ, PLC, PAC itp), urządzenie wykonawczo-nastawcze, urządzenie pomiarowe, sporządzić dokumentację wykonawczą | 2,0 | Student nie potrafi : zestawić podanych elementów cyfrowych układów sterowania (urządzenie sterujące, urządzenia wykonawczo-nastawcze, urządzenia pomiarowe), zidentyfikować dynamiki obiektu sterowania na podstawie danych wejście/wyjście wskazaną metodą, zaprojektować i zaimplementować cyfrowego algorytmu sterowania, określić optymalnego czasu próbkowania, zoptymalizować układu sterującego w oparciu o wskazane kryterium jakości, przeprowadzić teoretycznej analizy stabilności układu sterowania, skonfigurować wskazanej platformy wykonawczej dla algorymów cyfrowych (PC + karta DAQ, PLC, PAC itp), urządzenie wykonawczo-nastawcze, urządzenie pomiarowe, sporządzić dokumentacji wykonawczej. |
3,0 | Student potrafi zestawić podane elementy cyfrowych układów sterowania (urządzenie sterujące, urządzenia wykonawczo-nastawcze, urządzenia pomiarowe), zidentyfikować dynamikę obiektu sterowania na podstawie danych wejście/wyjście wskazaną metodą, zaprojektować i zaimplementować wskazany cyfrowy algorytm sterowania, określić optymalny czas próbkowania, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o wskazane kryterium jakości, przeprowadzić teoretyczną analizę stabilności układu sterowania, skonfigurować wskazaną platformę wykonawczą dla algorymów cyfrowych (PC + karta DAQ, PLC, PAC itp), urządzenie wykonawczo-nastawcze, urządzenie pomiarowe, sporządzić dokumentację wykonawczą. | |
3,5 | Student potrafi dobrać elementy cyfrowych układów sterowania (urządzenie sterujące, urządzenia wykonawczo-nastawcze, urządzenia pomiarowe), zidentyfikować dynamikę obiektu sterowania na podstawie danych wejście/wyjście wskazaną metodą, zaprojektować i zaimplementować wskazany cyfrowy algorytm sterowania, określić optymalny czas próbkowania, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o wskazane kryterium jakości, przeprowadzić teoretyczną analizę stabilności układu sterowania, skonfigurować wskazaną platformę wykonawczą dla algorymów cyfrowych (PC + karta DAQ, PLC, PAC itp), urządzenie wykonawczo-nastawcze, urządzenie pomiarowe, sporządzić dokumentację wykonawczą. | |
4,0 | Student potrafi dobrać elementy cyfrowych układów sterowania (urządzenie sterujące, urządzenia wykonawczo-nastawcze, urządzenia pomiarowe), zidentyfikować dynamikę obiektu sterowania na podstawie danych wejście/wyjście wybraną przez siebie metodą, zaprojektować i zaimplementować wskazany cyfrowy algorytm sterowania, określić optymalny czas próbkowania, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o wskazane kryterium jakości, przeprowadzić teoretyczną analizę stabilności układu sterowania, skonfigurować wskazaną platformę wykonawczą dla algorymów cyfrowych (PC + karta DAQ, PLC, PAC itp), urządzenie wykonawczo-nastawcze, urządzenie pomiarowe, sporządzić dokumentację wykonawczą. | |
4,5 | Student potrafi dobrać elementy cyfrowych układów sterowania (urządzenie sterujące, urządzenia wykonawczo-nastawcze, urządzenia pomiarowe), zidentyfikować dynamikę obiektu sterowania na podstawie danych wejście/wyjście wybraną przez siebie metodą, zaprojektować i zaimplementować wskazany cyfrowy algorytm sterowania, określić optymalny czas próbkowania, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o wybrane przez siebie kryterium jakości, przeprowadzić teoretyczną analizę stabilności układu sterowania, skonfigurować wskazaną platformę wykonawczą dla algorymów cyfrowych (PC + karta DAQ, PLC, PAC itp), urządzenie wykonawczo-nastawcze, urządzenie pomiarowe, sporządzić dokumentację wykonawczą. | |
5,0 | Student potrafi dobrać elementy cyfrowych układów sterowania (urządzenie sterujące, urządzenia wykonawczo-nastawcze, urządzenia pomiarowe), zidentyfikować dynamikę obiektu sterowania na podstawie danych wejście/wyjście wybraną przez siebie metodą, zaprojektować i zaimplementować wybrany przez siebie cyfrowy algorytm sterowania, określić optymalny czas próbkowania, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o wybrane przez siebie kryterium jakości, przeprowadzić teoretyczną analizę stabilności układu sterowania, skonfigurować wskazaną platformę wykonawczą dla algorymów cyfrowych (PC + karta DAQ, PLC, PAC itp), urządzenie wykonawczo-nastawcze, urządzenie pomiarowe, sporządzić dokumentację wykonawczą. | |
IC_1A_O3/01_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : połączyć obiekt sterowania z standardowymi wejściami i wyjściami ze sterownikiem, przeprowadzić praktyczną analizę stabilności i jakości działania układu regulacji i przeprowadzić proces strojenia algorymów sterowania w oparciu o znane algorytmy i wnioski, wynikające z analizy jakości. | 2,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie umie : połączyć obiektt sterowania z standardowymi wejściami i wyjściami ze sterownikiem, dobrać typu algorytmu sterowania do obiektu, przeprowadzić praktycznej analizy stabilności i jakości działania układu regulacji i przeprowadzić procesu strojenia algorymów sterowania w oparciu o znane algorytmy i wnioski, wynikające z analizy jakości. |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie : połączyć obiekt sterowania z standardowymi wejściami i wyjściami ze sterownikiem, dobrać algorytm sterowania do obiektu, przeprowadzić praktyczną analizę stabilności i jakości działania układu regulacji, ale nie umie przeprowadzić procesu strojenia algorymów sterowania w oparciu o znane algorytmy i wnioski, wynikające z analizy jakości. | |
3,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie : połączyć obiekt sterowania z standardowymi wejściami i wyjściami ze sterownikiem, dobrać algorytm sterowania do obiektu, przeprowadzić praktyczną analizę stabilności i jakości działania układu regulacji, umie przeprowadzić proces strojenia algorymów sterowania w oparciu o znane algorytmy i wnioski, wynikające z analizy jakości. | |
4,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie : połączyć obiekt sterowania z standardowymi wejściami i wyjściami ze sterownikiem, dobrać algorytm sterowania do obiektu i wprowadzić własne usprawnienia , przeprowadzić praktyczną analizę stabilności i jakości działania układu regulacji, umie przeprowadzić proces strojenia algorymów sterowania w oparciu o znane algorytmy i wnioski, wynikające z analizy jakości. | |
4,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie : połączyć obiekt sterowania z standardowymi wejściami i wyjściami ze sterownikiem, dobrać algorytm sterowania do obiektu i wprowadzić własne usprawnienia , przeprowadzić praktyczną analizę stabilności i jakości działania układu regulacji, umie przeprowadzić proces strojenia algorymów sterowania w oparciu o znane algorytmy i wnioski, wynikające z analizy jakości i zaproponować własne usprawnienia. | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie : połączyć obiekt sterowania z standardowymi wejściami i wyjściami ze sterownikiem, dobrać algorytm sterowania do obiektu i wprowadzić własne usprawnienia , przeprowadzić praktyczną analizę stabilności i jakości działania układu regulacji, umie przeprowadzić proces strojenia algorymów sterowania w oparciu o znane algorytmy i wnioski, wynikające z analizy jakości i zaproponować własne usprawnienia. Potrafi sformułować uniwersalne wytyczne do procesu projektowania układu sterowania dla dowolnego obiektu. | |
IC_1A_O3/01_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: zaprojektować i zaimplementować algorytmy fuzzy PID, określić optymalny czas próbkowania, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o założone kryterium jakości. | 2,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie umie: zaprojektować i zaimplementować algorytm fuzzy PID o podanej strukturze, określić optymalnego czas próbkowania w oparciu o założoną metodę, zoptymalizować układu sterującego w oparciu o założone kryterium jakości. |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie: zaprojektować i zaimplementować algorytmy fuzzy PID o podanej strukturze, określić optymalny czas próbkowania w oparciu o założoną metod , ale nie umie zoptymalizować układu sterującego w oparciu o założone kryterium jakości. | |
3,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie: zaprojektować i zaimplementować algorytmy fuzzy PID o podanej strukturze, określić optymalny czas próbkowania w oparciu o założoną metod, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o założone kryterium jakości. | |
4,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie: zaprojektować i zaimplementować algorytmy fuzzy PID o podanej strukturze, określić optymalny czas próbkowania w oparciu o wybraną przez siebie metodę, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o założone kryterium jakości. | |
4,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie: zaprojektować i zaimplementować algorytmy fuzzy PID o strukturze wybranej przez siebie, określić optymalny czas próbkowania w oparciu o wybraną przez siebie metodę, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o założone kryterium jakości. | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie: zaprojektować i zaimplementować algorytmy fuzzy PID o strukturze wybranej przez siebie, określić optymalny czas próbkowania w oparciu o wybraną przez siebie metodę, zoptymalizować układ sterujący w oparciu o wybrane przez siebie kryterium jakości. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien umieć w sposob klarowny sporzadzac dokumentacje techniczna i wyjasniac w sposob ogolnie zrozumialy dzialanie skomplikowanych systemow technicznych i zaimplementowanyh algorytmow. | 2,0 | Student nie potrafi na elementarnym poziomie sporzadzac dokumentacji technicznej i wyjasniac w sposob podstawowy dzialanie skomplikowanych systemow technicznych i zaimplementowanyh algorytmow sterowania. |
3,0 | Student potrafi na elementarnympoziomie sporzadzac dokumentację techniczną i wyjasniac w sposob podstawowy dzialanie skomplikowanych systemow technicznych i zaimplementowanyh algorytmow sterowania. | |
3,5 | Student potrafi w klarowny sposób sporzadzac dokumentację techniczną i wyjasniac w sposob ogólnie zrozumiały dzialanie skomplikowanych systemow technicznych i zaimplementowanyh algorytmow sterowania. | |
4,0 | Student potrafi w klarowny sposób sporzadzac dokumentację techniczną i wyjasniac w sposob ogólnie zrozumiały dzialanie skomplikowanych systemow technicznych i zaimplementowanyh algorytmow sterowania, aktywnie angażując się w wyjaśnianie w przypadku wątpliwości. | |
4,5 | Student potrafi w klarowny sposób sporzadzac dokumentację techniczną w szerszym zakresie niż wskazany i wyjasniac w sposob ogólnie zrozumiały dzialanie skomplikowanych systemow technicznych i zaimplementowanyh algorytmow sterowania, aktywnie angażując się w wyjaśnianie w przypadku wątpliwości. | |
5,0 | Student potrafi w klarowny sposób sporzadzac dokumentację techniczną w szerszym zakresie niż wskazany i wyjasniac w sposob ogólnie zrozumiały dzialanie skomplikowanych systemow technicznych i zaimplementowanyh algorytmow sterowania, aktywnie angażując się w wyjaśnianie w przypadku wątpliwości oraz dokonując krytycznej analizy uzyskanych wyników. |
Literatura podstawowa
- Astrom K., Hagglund T., PID controllers : Theory, design and tuning, Instrument Society of America, NY, 1995
- Brzózka J., Regulatory cyfrowe w automatyce, Mikom, Warszawa, 2002
- Bishop R.H., Dorf R.C., Modern Control Systems, Pearson Prentice Hall, NY, 2008
- Leigh J.R., Applied digital control, Prentice Hall, Londyn, 1985
- Bryan L.A., Bryan E.A., Programmable Controllers Theory and implementation., Industrial Text Company, Marietta, 1997
Literatura dodatkowa
- Bennet S., Real – Time Computer Control, Prentice/Hall International, Londyn, 1988
- Wajs W., Byrski W., Grega W., Mikrokomputerowe systemy sterowania, Wydawnictwo AGH, Kraków, 1997
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne właściwości i zasady stosowania, Wydział Elektryczny Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
- Jegierski T., Wyrwał J.,Kasprzak J., Hajda J., Programowanie sterowników PLC, Wydawnictwo pracowni komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1998