Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Projektowanie i użytkowanie systemów informacji przestrzennej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i użytkowanie systemów informacji przestrzennej
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,50,44zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL7 18 2,50,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu: systemów informacji przestrzennej, pozyskiwania danych przestrzennych oraz baz geodanych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i użtkowania systemów informacji przestrzennej.
C-2Nabycie umiejęności projektowania systemów informacji przestrzennej.
C-3Nabycie umiejętności użytkowania systemu informacji przestrzennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie koncepcji dedykowanego systemeu informacji przestrzennej.2
T-A-2Określenie źródeł zasilania systemu informacji przestrzennej geodanymi.2
T-A-3Zdefiniowanie warstw tematycznych.2
T-A-4Zdefniowanie funkcji i analiz.2
T-A-5Opracowanie testów systemu.2
10
laboratoria
T-L-1Określenie platformy informatycznej systemu.2
T-L-2Określenie źródeł informacji przestrzennej.2
T-L-3Internetowe źródła geodanych.2
T-L-4Utworzenie warstw tematycznych.2
T-L-5Opracowanie numerycznego modelu terenu.2
T-L-6Opracowanie analiz geometrycznych.2
T-L-7Opracowanie analiz statystycznych.2
T-L-8Testowanie systemu.2
T-L-9Wdrożenie systemu do eksploatacji.2
18
wykłady
T-W-1Koncepcja systemu informacji przestrzennej. Analiza strategiczna i specyfikacja wymagań.2
T-W-2Pozyskanie systemu - wybór, zakup, opracowanie.1
T-W-3Opracowanie specyfikacji systemu informacji przestrzennej w przypadku zakupu gotowego systemu, analiza ofert.1
T-W-4Koncepcja opracowania systemu - organizacja i harmonogram prac, analiza kosztów, analiza funkcjonalna, analiza wykonalności.1
T-W-5Optymalizacja projektu.1
T-W-6Realizacja zakupów.1
T-W-7Integracja sprzętu i oprogramowania.1
T-W-8Wdrożenie i eksploatacja systemu informacji przestrzennej.1
T-W-9Internetowe źródła geodanych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Opracowanie koncepcji systemu informacji przestrzennej - praca własna studenta.16
A-A-3Konsultacje.1
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń - praca własna studenta.4
31
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-L-2Opracowanie projektu systemu informacji przestrzennej na wybranej platformie GIS - praca własna studenta.36
A-L-3Opracowanie dokumentacji systemu informacji przestrzennej - praca własna studenta.16
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium - praca własna studenta.5
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury, ofert przetargowych oraz ofert handlowych firm informatycznych - praca własna studenta.28
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie do kolokwium - praca własna studenta.5
A-W-5Kolokwium.1
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Ćwiczenia: metoda przypadków, metoda sytuacyjna. Laboratorium: indywidualne i zespołowe opracowywanie zagadnień.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywanych zagadnień i dyskusji. Ćwiczenia: ocena ciagła pracy studenta. Laboratorium: ocena ciagła pracy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne. Ćwiczenia: rozwiązanie poszczególnych zagadnień z zakresu projektowania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej. Laboratorium: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/09_W01
Zna zasady projektowania, działania i eksploatacji systemów informacji przestrzennej.
IC_1A_W15C-1T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/09_U01
Potrafi przeanalizować postawione zadanie dotyczące informacji przestrzennej i dokonać syntezy odpowiedniego systemu.
IC_1A_U27C-3, C-2T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/09_W01
Zna zasady projektowania, działania i eksploatacji systemów informacji przestrzennej.
2,0Student nie zna podstawowych zasad projektowania i użytkowania systemów informacji przestrzennej.
3,0Student zna podstawowe zasady projektowania i użytkowania systemów informacji przestrzennej.
3,5Student zna podstawowe zasady projektowania, opracowania koncepcji i użytkowania systemów informacji przestrzennej.
4,0Student zna podstawowe zasady projektowania, opracowania koncepcji, użytkowania oraz analizy ogólnodostępnych systemów informacji przestrzennej.
4,5Student zna zasady projektowania systemów informacji przestrzennej, opracowywania koncepcji systemu, analizy systemów ogólnodostępnych i komercyjnych.
5,0Student zna zasady opracowywania wymagań funkcjonalnych, specyfikacji systemu informacji przestrzennej, koncpcji organizacyjnej, sprzętowej, programowej i funkcjonalnej, analizy ogólnodostępnych i komercyjnych SIP oraz ich wdrażania i eksploatacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/09_U01
Potrafi przeanalizować postawione zadanie dotyczące informacji przestrzennej i dokonać syntezy odpowiedniego systemu.
2,0Student nie potrafi posługiwać się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
3,0Student potrafi wykorzystywać podstawowe funkcje oprogramowania systemów informacji przestrzennej.
3,5Student potrafi wykorzystywać podstawowe funkcje oprogramowania ArcGIS oraz ogólnodostępnego oprogramowania GIS.
4,0Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, w tym tworzeniem map, zarządzaniem warstwami, przeprowadzać analizę geodanych, tworzyć raporty.
4,5Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, potrafi zaprojektować i opracować prosty SIP.
5,0Student potrafi swobodnie posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, potrafi zaprojektować i opracować prosty SIP, wykonywać analizy danych i ich wizualizację.

Literatura podstawowa

  1. Bielecka E., Systemy informacji geograficznej., Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2006
  2. Kubik T., GIS. Rozwiązania sieciowe., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., GIS. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  4. Makowski A. (red.), Systemy informacji topograficznej kraju., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS. Obszary zastosowań., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Litwin I., Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS., Helion, Katowice, 2005
  3. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie koncepcji dedykowanego systemeu informacji przestrzennej.2
T-A-2Określenie źródeł zasilania systemu informacji przestrzennej geodanymi.2
T-A-3Zdefiniowanie warstw tematycznych.2
T-A-4Zdefniowanie funkcji i analiz.2
T-A-5Opracowanie testów systemu.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie platformy informatycznej systemu.2
T-L-2Określenie źródeł informacji przestrzennej.2
T-L-3Internetowe źródła geodanych.2
T-L-4Utworzenie warstw tematycznych.2
T-L-5Opracowanie numerycznego modelu terenu.2
T-L-6Opracowanie analiz geometrycznych.2
T-L-7Opracowanie analiz statystycznych.2
T-L-8Testowanie systemu.2
T-L-9Wdrożenie systemu do eksploatacji.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcja systemu informacji przestrzennej. Analiza strategiczna i specyfikacja wymagań.2
T-W-2Pozyskanie systemu - wybór, zakup, opracowanie.1
T-W-3Opracowanie specyfikacji systemu informacji przestrzennej w przypadku zakupu gotowego systemu, analiza ofert.1
T-W-4Koncepcja opracowania systemu - organizacja i harmonogram prac, analiza kosztów, analiza funkcjonalna, analiza wykonalności.1
T-W-5Optymalizacja projektu.1
T-W-6Realizacja zakupów.1
T-W-7Integracja sprzętu i oprogramowania.1
T-W-8Wdrożenie i eksploatacja systemu informacji przestrzennej.1
T-W-9Internetowe źródła geodanych.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Opracowanie koncepcji systemu informacji przestrzennej - praca własna studenta.16
A-A-3Konsultacje.1
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń - praca własna studenta.4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-L-2Opracowanie projektu systemu informacji przestrzennej na wybranej platformie GIS - praca własna studenta.36
A-L-3Opracowanie dokumentacji systemu informacji przestrzennej - praca własna studenta.16
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia laboratorium - praca własna studenta.5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury, ofert przetargowych oraz ofert handlowych firm informatycznych - praca własna studenta.28
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie do kolokwium - praca własna studenta.5
A-W-5Kolokwium.1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/09_W01Zna zasady projektowania, działania i eksploatacji systemów informacji przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania i użtkowania systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-8Wdrożenie i eksploatacja systemu informacji przestrzennej.
T-W-5Optymalizacja projektu.
T-W-6Realizacja zakupów.
T-W-2Pozyskanie systemu - wybór, zakup, opracowanie.
T-W-7Integracja sprzętu i oprogramowania.
T-W-1Koncepcja systemu informacji przestrzennej. Analiza strategiczna i specyfikacja wymagań.
T-W-3Opracowanie specyfikacji systemu informacji przestrzennej w przypadku zakupu gotowego systemu, analiza ofert.
T-W-4Koncepcja opracowania systemu - organizacja i harmonogram prac, analiza kosztów, analiza funkcjonalna, analiza wykonalności.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Ćwiczenia: metoda przypadków, metoda sytuacyjna. Laboratorium: indywidualne i zespołowe opracowywanie zagadnień.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne. Ćwiczenia: rozwiązanie poszczególnych zagadnień z zakresu projektowania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej. Laboratorium: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywanych zagadnień i dyskusji. Ćwiczenia: ocena ciagła pracy studenta. Laboratorium: ocena ciagła pracy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasad projektowania i użytkowania systemów informacji przestrzennej.
3,0Student zna podstawowe zasady projektowania i użytkowania systemów informacji przestrzennej.
3,5Student zna podstawowe zasady projektowania, opracowania koncepcji i użytkowania systemów informacji przestrzennej.
4,0Student zna podstawowe zasady projektowania, opracowania koncepcji, użytkowania oraz analizy ogólnodostępnych systemów informacji przestrzennej.
4,5Student zna zasady projektowania systemów informacji przestrzennej, opracowywania koncepcji systemu, analizy systemów ogólnodostępnych i komercyjnych.
5,0Student zna zasady opracowywania wymagań funkcjonalnych, specyfikacji systemu informacji przestrzennej, koncpcji organizacyjnej, sprzętowej, programowej i funkcjonalnej, analizy ogólnodostępnych i komercyjnych SIP oraz ich wdrażania i eksploatacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/09_U01Potrafi przeanalizować postawione zadanie dotyczące informacji przestrzennej i dokonać syntezy odpowiedniego systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U27Potrafi analizować i syntezować wybrane probelmy interdyscyplinarne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności użytkowania systemu informacji przestrzennej.
C-2Nabycie umiejęności projektowania systemów informacji przestrzennej.
Treści programoweT-W-8Wdrożenie i eksploatacja systemu informacji przestrzennej.
T-W-9Internetowe źródła geodanych.
T-W-5Optymalizacja projektu.
T-W-6Realizacja zakupów.
T-W-7Integracja sprzętu i oprogramowania.
T-W-4Koncepcja opracowania systemu - organizacja i harmonogram prac, analiza kosztów, analiza funkcjonalna, analiza wykonalności.
T-L-1Określenie platformy informatycznej systemu.
T-L-2Określenie źródeł informacji przestrzennej.
T-A-3Zdefiniowanie warstw tematycznych.
T-A-2Określenie źródeł zasilania systemu informacji przestrzennej geodanymi.
T-A-5Opracowanie testów systemu.
T-A-4Zdefniowanie funkcji i analiz.
T-A-1Opracowanie koncepcji dedykowanego systemeu informacji przestrzennej.
Metody nauczaniaM-1Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Ćwiczenia: metoda przypadków, metoda sytuacyjna. Laboratorium: indywidualne i zespołowe opracowywanie zagadnień.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: kolokwium pisemne. Ćwiczenia: rozwiązanie poszczególnych zagadnień z zakresu projektowania i eksploatacji systemu informacji przestrzennej. Laboratorium: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie rozwiązywanych zagadnień i dyskusji. Ćwiczenia: ocena ciagła pracy studenta. Laboratorium: ocena ciagła pracy studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się oprogramowaniem systemów informacji przestrzennej.
3,0Student potrafi wykorzystywać podstawowe funkcje oprogramowania systemów informacji przestrzennej.
3,5Student potrafi wykorzystywać podstawowe funkcje oprogramowania ArcGIS oraz ogólnodostępnego oprogramowania GIS.
4,0Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, w tym tworzeniem map, zarządzaniem warstwami, przeprowadzać analizę geodanych, tworzyć raporty.
4,5Student potrafi posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, potrafi zaprojektować i opracować prosty SIP.
5,0Student potrafi swobodnie posługiwać się oprogramowaniem ArcGIS oraz ogólnodostępnym oprogramowaniem GIS, potrafi zaprojektować i opracować prosty SIP, wykonywać analizy danych i ich wizualizację.