Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie projektami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadac podstawowa wiedze z zakresu ekonomii i podstaw zarzadzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczacymi zarzadzania projektami. |
C-2 | Ukształtowanie umiejetnosci tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarzadzania projektem ( z wykorzystaniem oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowanie struktury zespołu zarzadzania projektem. | 2 |
T-A-2 | Przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla projektu. Opracowanie planu projektu. | 1 |
T-A-3 | Opracowanie opisu i struktury produktu koncowego projektu. | 2 |
T-A-4 | Opracowanie strategii i planu zarzadzania konfiguracja w projekcie. Opracowanie planu zarzadzania komunikacja w projekcie. | 2 |
T-A-5 | Opracowanie strategii zarzadzania ryzykiem oraz rejestru ryzyk w projekcie. | 1 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Cele projektu. Produkt koncowy, wymogi do produktu. Zapoznanie sie z programem MS Project – wazniejsze funkcje. Planowanie projektu, strukturyzacja projektu, WBS na wykresie Gantta. | 2 |
T-L-2 | Planowanie zasobów, kosztorys projektu, budzet, rozkład kosztów w czasie. Rozwiazywanie problemów z nadmiernym obciazeniem zasobów i optymalizacja projektu. | 2 |
T-L-3 | Analiza sciezki krytycznej projektu. Plan bazowy projektu. Sledzenie wartosci rzeczywistych. Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu. Analiza odchylen terminów, kosztów. Raporty z grup: działan biezacych, kosztów, przydziałów,obciażenia praca. | 2 |
T-L-4 | Identyfikacja i analiza ryzyka projektu. Ocena ryzyk projektu. Przygotowanie odpowiedzi na ryzyka. | 1 |
T-L-5 | Zarzadzanie projektem i praca grupowa w oparciu o system Atlassian JIRA. | 2 |
T-L-6 | Sledzenie realizacji projektu w systemie Attlassian JIRA. | 2 |
T-L-7 | Zarzadzanie zgłoszeniami błedów oraz uwag w systemie Attlassian JIRA. | 2 |
T-L-8 | Zwinne zarzadzania projektem (Scrum, Kanban) w oparciu system Atlassian Green Hopper. | 2 |
T-L-9 | Dokumentowanie w projekcie w systemie Atlassian Confluence. | 1 |
T-L-10 | Prezentacje koncowe przygotowanych projektów. | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojecia i definicje. Podejscie systemowe i procesowe w zarzadzaniu projektami. Klasyfikacja projektów. Własnosci projektów informatycznych. | 2 |
T-W-2 | Funkcje i podsystemy zarzadzania projektem. Typy struktur organizacyjnych, w których projekty sa realizowane. Metodologia zarzadzania projektami PMI – 9 obszarów wiedzy. | 2 |
T-W-3 | Zarzadzanie integracja projektu. Zarzadzanie zakresem w projekcie. Zarzadzanie czasem w projekcie. | 2 |
T-W-4 | Zarzadzanie kosztami w projekcie. Szacowanie kosztów. Okreslanie budzetu. Kontrolowanie kosztów. | 2 |
T-W-5 | Zarzadzanie jakoscia w projekcie. | 2 |
T-W-6 | Zarzadzanie zasobami ludzkimi w projekcie. Zarzadzanie komunikacją w projekcie. | 2 |
T-W-7 | Zarzadzanie ryzykiem w projekcie. Jakosciowa i ilosciowa analiza ryzyka. Monitorowanie i kontrolowanie ryzyk. | 4 |
T-W-8 | Zarzadzanie zamówieniami w projekcie. | 1 |
T-W-9 | Metodyki zwinne w zarzadzaniu projektami informatycznymi (eXtreme Programming, Scrum). Metodyki wytwórcze w zarzadzaniu projektami informatycznymi (RUP, MSF). | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach do ćwiczeń | 6 |
A-A-4 | Studiowanie literatury | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do laboratoriów | 12 |
A-L-3 | Ukonczenie sprawozdania z lab. w domu i studiowanie literatury przedmiotu. | 12 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury zawartej w sylabusie. | 8 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-5 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny uzupełniony prezentacja multimedialna. Dyskusja. Pokaz. Projekt zespołowy. Cwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formujaca prowadzona po kazdych zajeciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca pod koniec przedmiotu na podstawie podsumowania osiagnietych przez studentów efektów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/09_W01 Ma podstawową wiedze pozwalającą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacją projektu. | IC_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-5, T-L-1, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/09_U01 Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządza dokumentację projektową i budżet projektu. | IC_1A_U11, IC_1A_U07, IC_1A_U09, IC_1A_U17 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-10 | M-1 | S-1, S-2 |
IC_1A_C/09_U02 Umie korzystac z oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA w celu sporzadzania dokumentacji projektowej oraz zarzadzania projektem. | IC_1A_U12, IC_1A_U11, IC_1A_U17, IC_1A_U21 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/09_K01 Jest zdolny do postepowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjetymi zasadami metodologicznymi oraz kreatywnosci przy tworzeniu projektów skierowanych na rozwiazanie powstałych problemów. | IC_1A_K01, IC_1A_K03, IC_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-L-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/09_W01 Ma podstawową wiedze pozwalającą dobrać metody i techniki planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania realizacją projektu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre z metod planowania projektu i ważniejsze funkcje oprogramowania MS Project (oraz Atlassian JIRA) zaprezentowanych na zajeciach, ale nie zna modeli cyklu zycia systemu. Posiada niepełną wiedzę o standardach stosowanych w zarządzaniu projektami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/09_U01 Umie planować projekt pracując w zespole i indywidualnie oraz sporządza dokumentację projektową i budżet projektu. | 2,0 | |
3,0 | Student zaprezentował ograniczone umiejetności współpracy w zespole podczas analizowania problemu i planowania projektu skierowanego na jego rozwiazanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_C/09_U02 Umie korzystac z oprogramowania MS Project oraz Atlassian JIRA w celu sporzadzania dokumentacji projektowej oraz zarzadzania projektem. | 2,0 | |
3,0 | Student umie korzystac tylko z niektórych funkcji oprogramowania (MS Project oraz Atlassian JIRA) przedstawionych na zajęciach. Struktura zadaniowa zawiera błedy, brak struktury zasobów i kosztów. Student potrafi zarzadzac projektem w oparciu o system Atlassian JIRA. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/09_K01 Jest zdolny do postepowania przy planowaniu projektów zgodnie z ogólnie przyjetymi zasadami metodologicznymi oraz kreatywnosci przy tworzeniu projektów skierowanych na rozwiazanie powstałych problemów. | 2,0 | |
3,0 | Jest zdolny do wykorzystania mniejszej czesci zdobytej wiedzy i umiejetnosci w sposób kreatywny, jest zdolny do postrzegania problemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Project Management Institute - PMI, Project Management Body of Knowledge, PMI, Drexel Hill, 2008
- R. Futurel, Quality software project management, Printice Hall PTP, NY, 2002
Literatura dodatkowa
- Koszlajda A., Zarządzanie projektami IT przewodnik po metodykach, Helion, 2010
- Berkun S., Sztuka zarzadzania projektami, Helion, 2006