Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka elektroniczna i społeczeństwo informacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka elektroniczna i społeczeństwo informacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć ogólną informację o technologiach informatycznych i motywacje do ich stosowania. Powinien znać ogólnie pojecia zwiazane ze społeczeństwem informatycznym i interesować się strukturą rynku lokalnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów w kierunku budowania postaw aktywnych uczestników społeczeństwa informacyjnego. Student powienie uświadomić sobie z których technologii korzysta a z których nie - dlatego że ich nie zna lub ma bariery mentalne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wykłady: Przesłania Tofflera o społeczeństwie informacyjnym. Społeczeństwo informacyjne w Polsce – regulacje prawne i rzeczywistość. Uwarunkowania rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Unijne wsparcie rozwoju społeczeństw informacyjnych. Społeczności wykluczone. Kompetencje XXI wieku. | 3 |
T-W-2 | Wstęp do gospodarki elektronicznej. Klasyfikacja e-biznesu, przykłady, podstawy prawne w Polsce i Europie. Perspektywy rozwoju e-gospodarki. Platformy komunikacji biznesowej w Internecie (B2B, B2C…). | 2 |
T-W-3 | Web semantyczny a e-gospodarka. Społeczne znaczenie internetowych platform brokerskich. Znaczenie zdalnej edukacji dla e-gospodarki. e-gmina, BIP. | 1 |
T-W-4 | Przykłady rozwiązań technologicznych w e-gospodarce. Rozliczenia w e-gospodarce. Płatności internetowe. Płatności SMS. Portale aukcyjne. Sklepy ointernetowe. Porównywarki. Bilety lotnicze i kolejowe. Serwisy turystyczne. Bankomaty. Planowanie podróży, planowanie ślubu, obsługa pogrzebu itp. Platformy brokierskie, forex, giełdy, betting. Portale społecznościowe. Poczta elektroniczna. Autorespondery. Komunikatory. Ochrona zdrowia. Oszustwa finansowe. Mała firma w sieci. Witryna w sieci. Zastosowanie technologii googlowskich w rozwoju firmy. Poszukiwanie ścieżek finansowania. Znaczenie innowacyjności w e-gospodarce. | 3 |
T-W-5 | Strategie błękitnego oceanu (Kim). Analiza SWOT dla firmy, której rozwój oparty jest na e-gospodarce. Symulacja procesu poszukiwania programu zapewniającego rozwój firmy. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Praca w zespole nad utworzeniem wybranej witryny internetowej | 10 |
A-W-2 | Konsultacje w firmach i instytucjach Szczecina. Poszukiwanie przykładów udanych rozwiazań w obszarze e-gospodarki. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie przezentacji nt wybranej technologii z obszaru e-gospodarki. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, przykłady z rynku lokalnego, prezentacja wybranych technologii, ankieta nt. znajomosci technologii informatycznych, seminaria |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studenci oceniani są na bieżąco za aktywność w czasie wykładu - pogadanki i w czasie seminariów. Oceny cząstkowe uzyskują także za prezentacje i ich publiczne przedstawianie. Na pierwszych zajęciach przedstawiana jest skala ocen i kryteria ich osiągania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/02_W01 Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada. | IC_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/02_U01 Umiejetności: Student powinien umieć zbudować prostą witrynę internetową na podstawie technologii CMS (np. Joomla). Powinien umieć zarzadzać ta witryną. W wyniku presji przedmiotu po jego zakońzceniu powinien umieć posługiwać się podstawowymi technologiami gospodarki elektronicznej i komunikacji - zakupem w sieci, płatnością, e-bankiem kartą płatniczą, kontem bankowym, bankomatem itp. | IC_1A_U22 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/02_K01 Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć komunikować sie, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. Rozumieć znaczenie własnej kreatywności i przedsiębiorczości dla przyszłości własnej małej firmy operującej o obszarze gospodarki elektronicznej. Winien propagować idee społeczeństwa informacyjnego. | IC_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/02_W01 Wiedza: Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę | |
4,0 | Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, uczy się nowej wiedzy | |
4,5 | Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, zna podstawowe aplikacje i niektóre technologie IT | |
5,0 | Student ma rozbudowaną wiedzę o społeczeństwie informacyjnym i e-biznesie, rozumie znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy, potrafi prezentować właściwa postawę, zna podstawowe aplikacje i niektóre technologie IT, posługuje sie nimi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/02_U01 Umiejetności: Student powinien umieć zbudować prostą witrynę internetową na podstawie technologii CMS (np. Joomla). Powinien umieć zarzadzać ta witryną. W wyniku presji przedmiotu po jego zakońzceniu powinien umieć posługiwać się podstawowymi technologiami gospodarki elektronicznej i komunikacji - zakupem w sieci, płatnością, e-bankiem kartą płatniczą, kontem bankowym, bankomatem itp. | 2,0 | Student ma awersje do wszelkich technik i aplikacji IT |
3,0 | Student posługuje sie podstawowymi aplikacjami IT - edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny, www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory | |
3,5 | Student dobrze posługuje sie aplikacjami IT - edytor tekstów, poczta elektroniczna, www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory, jest ich zwolennikiem | |
4,0 | Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory, jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować witrynę internetową | |
4,5 | Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory itp. , jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować i zarzadzać witryną internetową | |
5,0 | Student dobrze posługuje sie wieloma aplikacjami IT - www, portale społecznosciowe, płatnosci, komunikatory itp. , jest ich zwolennikiem, potrafi zbudować i zarzadzać witryną internetową, zna i posługuje się wybranymi technologiami googlowskimi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/02_K01 Kompetencje społeczne: Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć komunikować sie, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. Rozumieć znaczenie własnej kreatywności i przedsiębiorczości dla przyszłości własnej małej firmy operującej o obszarze gospodarki elektronicznej. Winien propagować idee społeczeństwa informacyjnego. | 2,0 | Student ma niewłasciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego |
3,0 | Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego | |
3,5 | Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny | |
4,0 | Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, chetnie rozważa działania przedsiebiorcze | |
4,5 | Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, mobilny, działa na rzecz srodowiska akademickiego, widzi siebie w roli przedsiebiorcy | |
5,0 | Student ma własciwą postawę wobec wyzwań społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny, przedsiebiorczy, mobilny, działa na rzecz srodowiska akademickiego, widzi siebie w roli przedsiebiorcy w sektorze IT lub wysokich technologii |
Literatura podstawowa
- Muszyński Jerzy, Społeczeństwo informacyjne Szkice politologiczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006
- Szewczyk A., Społeczeństwo informacyjne. Problemy rozwoju, Difin, Warszawa, 2007
- Dziuba Dariusz Tadeusz, Gospodarki nasycone informacją i wiedzą, Nowy Dziennik sp. z o.o., Warszawa, 2004