Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Handel algorytmiczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Handel algorytmiczny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dobrze posługiwać sie excelem lub podobnym arkuszem obliczeniowym, wskazana, choć nie wymagana, jest znajomość prostego programowania w środowisku Matlab. Wskazana jest wiedza z zakresu podstaw statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z mozliwosciami indywudualnego inwestowania za pomocą platform brokerskich i maklerskich. Uswiadomienie trudności w budowaniu modeli handlu autoamtycznego wg uprzednio opracowanej i adaptowanej do zmieniajacego sie rynku strategiii a takze klasyfikowaniu tej kompetencji jako charakterystycznego zachowania w społeczeństwie informacyjnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznawanie sie z platforma brokerską. Typowe funcjonalnosci. Podstawowe opreacje inwestowania półautomatycznego. Otwieranie i zamykanie pozycji w trybie natychmiastowym (Market). S kładanie zleceń z odroczoną realizacja (np. Buy LImit - Sell Stop) | 4 |
T-A-2 | Nauka kodowania strategii w jezyku EL. | 2 |
T-A-3 | Nauka kodowania strategii w języku mql4 | 1 |
T-A-4 | Monitoring własnej strategii inwestycyjnej na rachunku demo. | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Handel algorytmiczny jako rezulat informatycznego podejscia do inwestowania - połaczenie sztucznej inteligencji, rozpoznawania wzorców, klasyfikacji, baz danych. Przegląd metod. Cechy charakterystyczne agentów tradingowych. | 2 |
T-W-2 | Platformy tradingowe - Metatrader i WItrader. Forex – międzynarodowy rynek walutowy – 6 pytan Parnesa. Forex – pojecia podstawowe, pozycja, zlecenie, świeca, dźwignia, spread. Platformy brokerskie – przykłady – oanda, xtb. | 2 |
T-W-3 | Matlab jakoi srodowisko przygotowania strategii. Proste strategie. Idea klasyfikacji - otwieranie i zamykanie pozycji. Akwizycja danych. | 2 |
T-W-4 | Strategie inwestycyjne a modele prognostyczne. Opracowanie własnych strategii. | 2 |
T-W-5 | Testowanie strategii własnych, prezentacja wyników | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie wybranej prezentacji związanej z handlem na giełdzie lub platformie brokerskiej. | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie sprawozdania nt własnych rezultatów handlu | 4 |
A-W-3 | Prowadzenie obserwacji własnych strategii. Poszukiwanie rozwiązań w sieci i w literaturze. | 7 |
A-W-4 | Udział w zajęciach | 15 |
31 | ||
ćwiczenia audytoryjne | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją strategii inwestycyjnych. Narzędzia w formia prezentacji on-line wybranej platformy brokerskiej. Krótkie wystapienia wybranych studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studenci oceniani sa za bieżącą aktywność i stopień zrozumienia mechnizmów i narzedzi brokerskich. Zasady i kryteria ocen podane są na pierwszych zajeciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/01_W01 Wiedza z zakresu inżynierii finansowej - to podstawowe definicje prostych i złozonych operacji wykonywanych na platformach. Student winien zrozumieć zasady i zależności statystyczne wpływajace na ryzyko zarzadzania srodkami. Winien zapoznać sie z prostymi strategiami i rozumieć zasadniczą różnicę pomiędzy strategiami natury ekonomicznej a strategiami handlu algorytmicznego. | IC_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/01_U01 Student ma umiejetnoci posługiwania sie wybrana platformą brokerską i umie zbudować i obserwować własna strategie inwestycyjną. Student winien posiąść umiejetności kodowania w jednym z jezyków dedykowanych dla platform np. mql4 lub EL. | IC_1A_U19 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/01_K01 Student rozumie szanse i zagrożenia, które stwarza wiedza i umiejetność wykorzystania platformy brokerskiej. Posiada pokorę wobec złożonych nierozwiązywalnych w sposób analityczny zadań. Uswiadmia sobie, że dysponuje ważna kompetencją społeczną odpowiedzialności za kierunki i sposoby inwestowania własnych środków. | IC_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/01_W01 Wiedza z zakresu inżynierii finansowej - to podstawowe definicje prostych i złozonych operacji wykonywanych na platformach. Student winien zrozumieć zasady i zależności statystyczne wpływajace na ryzyko zarzadzania srodkami. Winien zapoznać sie z prostymi strategiami i rozumieć zasadniczą różnicę pomiędzy strategiami natury ekonomicznej a strategiami handlu algorytmicznego. | 2,0 | Student nie rozumie podstawowych zasad inwestowania na giełdzie przez internet. Nie rozrónia relacji pomiedzy zyskiem a ryzykiem. Nie zna zadnej apilkacji brokerskiej. |
3,0 | Student umie posługiwać się aplikacjami internetowymi słuzacymi do inwestowania. Rozumie ryzyko. Zna podstawy kodowania w jednym z jezyków specjalistycznych. | |
3,5 | Student potrafi wyjasnić zależność zysku od ryzyka i umiejetność te rozumie jako ważną kompetencję społeczną. Umie zaprojektować i napisać prosty skrypt w jezyku mql4, EL lub matlab. | |
4,0 | Student rozumie pojecie strategii inwestycyyjnej i umie stworzyć i zakodować prosty przykład. Student wie, że żródłem inspiracji mogą być zarówno elementu natury technicznej jak i fundamentalnej. Wie, że strategie mozna implementować na wybranej platformie internetowej. | |
4,5 | Student rozumie potzrebe dostosowywania własnych i obcych strategii do zmiennego rynku. Umie ooptymalizować parametry. Stosuje rózne kryteria pomiaru jakosci inwestowania. Student wie, że inne jest podejscie do inwestowania oparte na tradyjnym dziennym handlu i inne w handlu automatycznym. | |
5,0 | Student posiada wszystkie ww kompetencje i realizuje je w sposób tewórczy. Umie wyjasniac złożone problemy handlu automatycznego. Wie jak opracować i wdrożyc strategię algotradingu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/01_U01 Student ma umiejetnoci posługiwania sie wybrana platformą brokerską i umie zbudować i obserwować własna strategie inwestycyjną. Student winien posiąść umiejetności kodowania w jednym z jezyków dedykowanych dla platform np. mql4 lub EL. | 2,0 | Student nie posiada umiejetności obsługi żadnej platformy inwestycyjnej. |
3,0 | Student potrafi wskazać wybrana platforme inwestycyjną. | |
3,5 | Student w trakcie zajeć utworzył konto demo w wybranej platformie internetowej. Zna podstawy kodowania w wybranyym jezyku. | |
4,0 | Student sprawnie obsługuje w trybie półautomatycznym wybarna platforme internetową. Umie napisać skrypt do handlu automatycznego. | |
4,5 | Student umie testować własne skrypty, implementować swoje strategie. | |
5,0 | Student umie uruchomić własny sktrypt, umie optymalizować parametry. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/01_K01 Student rozumie szanse i zagrożenia, które stwarza wiedza i umiejetność wykorzystania platformy brokerskiej. Posiada pokorę wobec złożonych nierozwiązywalnych w sposób analityczny zadań. Uswiadmia sobie, że dysponuje ważna kompetencją społeczną odpowiedzialności za kierunki i sposoby inwestowania własnych środków. | 2,0 | Student nie odróznia inwestowania od totolotka |
3,0 | Student wie co to ryzyko inwestycyjne | |
3,5 | Student potrafi obliczyć ryzyko i zysk. Potrafi wytłumaczyc ryzyko. | |
4,0 | Student zna zagrozenia dla procesów inwestowania przez internet | |
4,5 | Student posiada ugruntowaną kompetencję odpornosci na nieracjonalne oferty inwestycyjne, zwłaszcza internetowe. | |
5,0 | Student traktuje umiejetność obliczania ryzyka, zwłaszcza tego, wynikajacego z ofert internetowych, jako ważna kompetencję społeczną charakterystyczną dla członka społeczeństwa cyfrowego. |
Literatura podstawowa
- Van Tharp K., Giełda, wolność, pieniądze., Biblioteka Inwestora, Warszawa, 2000
- Faith C., Droga Żółwia, Warszawa, 2011
- Zalewski G., Kontrakty terminowe w praktyce, Dom Maklerski Bossa, Warszawa, 2010
- Krutsinger J., Sekrety mistrzów, Warszawa, 2009