Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Wirtualizacja i przetwarzanie rozproszone:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wirtualizacja i przetwarzanie rozproszone
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Roszkowski <Maciej.Roszkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,70,62egzamin
laboratoriaL4 10 1,30,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień sieci komputerowych
W-2Systemy operacyjne na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność tworzenia i zastowania środowiska wirtualizacyjnego
C-2Tworzenie procesów przetwarzania rozproszonego
C-3Integracja rozwiązań z zakresu wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego
C-4Zastosowanie w procesach biznesowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instalacja i konfiguracja środowiska wirtualizacyjnego. Zarządzanie zasobami środowiska wirtualizacyjnego.2
T-L-2Zarządzanie maszynami wirtualnymi. Migracja maszyn wirtualnych.2
T-L-3Konfiguracja i zarządzanie klastrem wysokiej dostępności.2
T-L-4Konfiguracja i zarządzanie klastrem równoważenia obciążenia i alokacji zasobów oraz systemem tolerancji błędu.2
T-L-5Wystawienie ocen.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do wirtualizacji2
T-W-2Wirtualizacja dostępu, aplikacji, procesów, pamięci masowych, sieci2
T-W-3Klastry komputerowe (obliczeniowe, wysokiej dostępności, równoważenia obciążenia)2
T-W-4Wykorzystanie struktur sieci heterogenicznej do przetwarzania rozproszonego. Agenci jako wspieranie procesów przetwarzania. Sterowanie archiwizacją i kopią zapasową w strukturze rozproszonej. Systemy rozproszone - wykorzystanie wirtualizacji.2
T-W-5Wykorzystanie usług systemowych do procedur rozproszonych. Struktury GRID - technologie rozpraszania. Czas w środowisku rozproszonym. Wystawienie ocen2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów20
A-L-3Opracowanie założeń do środowiska autorskiego sieci rozproszonej5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia2
A-L-5Zaliczenie przedmiotu - w dwóch turach2
39
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć33
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Egzamin z przedmiotu2
A-W-5Przygotowanie do egzaminu4
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego środowiska wirtualizacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przed studentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów poprzez wykonanie powierzonych zadań i ocenę wejściówek.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/03_W01
Przygotowanie do pracy w grupie; Zasady wykorzystania systemów wirtualnych; Podstawy przetwarzania rozproszonego;
IC_1A_W10, IC_1A_W08C-1, C-2, C-3, C-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/03_U01
Współpracy z innymi osobami realizującymi etapy głównego projektu; Rozwiązuje problemy z dziedziny wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego; Diagnozuje i wyciąga wnioski z tematyki wirtualizacji i współpracy z systemami operacyjnymi;
IC_1A_U05, IC_1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/03_K01
Ponosi odpowiedzialność za swoje działania oraz potrafi kierować grupą współpracowników; Wykorzystuje srodki dostępu do monitorowania i mibilnego przetwarzania danych w tym zdalnej interakcji z systemem informatycznym;
IC_1A_K04C-3, C-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/03_W01
Przygotowanie do pracy w grupie; Zasady wykorzystania systemów wirtualnych; Podstawy przetwarzania rozproszonego;
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/03_U01
Współpracy z innymi osobami realizującymi etapy głównego projektu; Rozwiązuje problemy z dziedziny wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego; Diagnozuje i wyciąga wnioski z tematyki wirtualizacji i współpracy z systemami operacyjnymi;
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji; Potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/03_K01
Ponosi odpowiedzialność za swoje działania oraz potrafi kierować grupą współpracowników; Wykorzystuje srodki dostępu do monitorowania i mibilnego przetwarzania danych w tym zdalnej interakcji z systemem informatycznym;
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji; Potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marek Sportack, Sieci komputerowe ksiega eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
  2. Marek Serafin, Wirtualizacja w praktyce, Helion, 2011, ISBN 978-83-246-3724-9
  3. Douglas E. Comer, Sieci komputerowe i intersieci, Helion, 2012, ISBN 978-83-246-3607-5
  4. Dan Kusnetzky, Virtualization: A Manager’s Guide, O’Reilly Media, Sebastopol, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instalacja i konfiguracja środowiska wirtualizacyjnego. Zarządzanie zasobami środowiska wirtualizacyjnego.2
T-L-2Zarządzanie maszynami wirtualnymi. Migracja maszyn wirtualnych.2
T-L-3Konfiguracja i zarządzanie klastrem wysokiej dostępności.2
T-L-4Konfiguracja i zarządzanie klastrem równoważenia obciążenia i alokacji zasobów oraz systemem tolerancji błędu.2
T-L-5Wystawienie ocen.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do wirtualizacji2
T-W-2Wirtualizacja dostępu, aplikacji, procesów, pamięci masowych, sieci2
T-W-3Klastry komputerowe (obliczeniowe, wysokiej dostępności, równoważenia obciążenia)2
T-W-4Wykorzystanie struktur sieci heterogenicznej do przetwarzania rozproszonego. Agenci jako wspieranie procesów przetwarzania. Sterowanie archiwizacją i kopią zapasową w strukturze rozproszonej. Systemy rozproszone - wykorzystanie wirtualizacji.2
T-W-5Wykorzystanie usług systemowych do procedur rozproszonych. Struktury GRID - technologie rozpraszania. Czas w środowisku rozproszonym. Wystawienie ocen2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów20
A-L-3Opracowanie założeń do środowiska autorskiego sieci rozproszonej5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia2
A-L-5Zaliczenie przedmiotu - w dwóch turach2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zajęć33
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Egzamin z przedmiotu2
A-W-5Przygotowanie do egzaminu4
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/03_W01Przygotowanie do pracy w grupie; Zasady wykorzystania systemów wirtualnych; Podstawy przetwarzania rozproszonego;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
IC_1A_W08Posiada wiedzę z zakresie technologii sieciowych wykorzystywanych przy budowie systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność tworzenia i zastowania środowiska wirtualizacyjnego
C-2Tworzenie procesów przetwarzania rozproszonego
C-3Integracja rozwiązań z zakresu wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego
C-4Zastosowanie w procesach biznesowych
Metody nauczaniaM-1Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/03_U01Współpracy z innymi osobami realizującymi etapy głównego projektu; Rozwiązuje problemy z dziedziny wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego; Diagnozuje i wyciąga wnioski z tematyki wirtualizacji i współpracy z systemami operacyjnymi;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U05Umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
IC_1A_U06Umie opisywać i analizować działanie podstawowych systemów technicznych na poziomie sprzętu i oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność tworzenia i zastowania środowiska wirtualizacyjnego
C-2Tworzenie procesów przetwarzania rozproszonego
C-3Integracja rozwiązań z zakresu wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego
C-4Zastosowanie w procesach biznesowych
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego środowiska wirtualizacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przed studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów poprzez wykonanie powierzonych zadań i ocenę wejściówek.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji; Potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/03_K01Ponosi odpowiedzialność za swoje działania oraz potrafi kierować grupą współpracowników; Wykorzystuje srodki dostępu do monitorowania i mibilnego przetwarzania danych w tym zdalnej interakcji z systemem informatycznym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K04Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki i cyfryzacji w różnych obszarach
Cel przedmiotuC-3Integracja rozwiązań z zakresu wirtualizacji i przetwarzania rozproszonego
C-4Zastosowanie w procesach biznesowych
Metody nauczaniaM-1Zajęcia audytoryjne pozwalające na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Zajęcia laboratoryjne pozwalające na stworzenia własnego środowiska wirtualizacyjnego zgodnie z przyjętymi założeniami stawianymi przed studentem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratoriów poprzez wykonanie powierzonych zadań i ocenę wejściówek.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość nazw i teorii działania procesów rozproszonych i wirtualizacji; Potrafi współpracować w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0