Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów informatycznych II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów informatycznych II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Kraska <Krzysztof.Kraska@zut.edu.pl>, Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,40,62egzamin
laboratoriaL4 18 1,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy tworzenia systemów informatycznych
W-2Podstawy organizacji i zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do wyboru systemu informatycznego dla organizacji, obejmującego analizę potrzeb organizacji, oferty rynkowej, wybór rozwiązania IT, kontraktowanie oraz zaplanowanie prac wdrożeniowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Testowanie przykładowego oprogramowania6
T-L-2Analiza przykładowych wdrożeń – studium przypadku4
T-L-3Narzędzia wspierające wdrażanie2
T-L-4Kontrola projektów wdrożeniowych2
T-L-5Pielęgnacja systemów informatycznych2
T-L-6Zaliczenie laboratorium2
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie – przedsięwzięcie wdrożeniowe (cele, zakres, struktura, zespół wdrożeniowy)1
T-W-2Strategie wdrażania systemów informatycznych1
T-W-3Ryzyko wdrażania systemów informatycznych1
T-W-4Wdrażanie systemów gotowych, kontraktowanie, negocjacje, przetarg, studium przedwdrożeniowe.4
T-W-5Szkolenie użytkownika końcowego. Narzędzia wspierające wdrażanie.1
T-W-6Metody usprawniania systemów informatycznych1
T-W-7Pielęgnacja (zapobiegawcza, adaptacyjna, korekcyjna, ulepszająca) systemów informatycznych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium4
A-L-3Przygotowanie zadania zaliczeniowego15
49
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje oraz zaliczenie2
A-W-3Zaliczenie1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia23
41

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: informacyjny, problemowy oraz konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w trakcie laboratoriów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy w trakcie zaliczenia
S-3Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności poprzez zadania zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji poprzez zaliczenie wykładu oraz zadanie zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/02_W01
Znajomość problematyki wdrożeniowej obejmująca m.in. analizę potrzeb organizacji, dobór odpowiedniego systemu informatycznego, rodzaje strategii wdrażania i typowe czynniki ryzyka.
IC_1A_W10, IC_1A_W07, IC_1A_W11C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5M-1S-2
IC_1A_C/05/02_W02
Znajmość zagadnień dot. przygotowania środowiska wdrożeniowego: systemów informatycznych, sprzętu oraz ludzi.
IC_1A_W15C-1T-W-1, T-W-7, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/02_U01
Potrafi zaplanować działania wdrożeniowe, udokumentować je, przydzielić zadania członkom zespołu oraz zaplanować czynności niezbędne do utrzymania systemu i możliwość przyszłych usprawnień w czesie pielęgnacji systeu.
IC_1A_U11, IC_1A_U19, IC_1A_U03C-1T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-2M-2, M-3S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/02_K01
Rozumie wpływ systemów informatycznych na otoczenie organizacji oraz warunki pracy członków informatyzowanej organizacji, potrafi w działaniach wdrożeniowych i pielęgnacyjnych uwzględnić aspekt prawny i etyczny
IC_1A_K06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/02_W01
Znajomość problematyki wdrożeniowej obejmująca m.in. analizę potrzeb organizacji, dobór odpowiedniego systemu informatycznego, rodzaje strategii wdrażania i typowe czynniki ryzyka.
2,0Poniżej wymagań na ocenę 3.0
3,0Zna podstawy określenia potrzeb informatycznych organizacji oraz wyboru systemu informatycznego spełniającego wymagane cechy, potrafi opisać je w postaci spójnej i zwięzłej specyfikacji
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/02_W02
Znajmość zagadnień dot. przygotowania środowiska wdrożeniowego: systemów informatycznych, sprzętu oraz ludzi.
2,0Poniżej progu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Wie jakie elementy tworzą docelowe środowisko pracy wdrażanego systemu oraz potrafi określić typowe działania przygotowawcze dot. tychże elementów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/02_U01
Potrafi zaplanować działania wdrożeniowe, udokumentować je, przydzielić zadania członkom zespołu oraz zaplanować czynności niezbędne do utrzymania systemu i możliwość przyszłych usprawnień w czesie pielęgnacji systeu.
2,0Poniżej umiejętności wymaganych na 3.0
3,0Umie w podstawowym stopniu zaplanować działania wdrożeniowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/02_K01
Rozumie wpływ systemów informatycznych na otoczenie organizacji oraz warunki pracy członków informatyzowanej organizacji, potrafi w działaniach wdrożeniowych i pielęgnacyjnych uwzględnić aspekt prawny i etyczny
2,0Poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Ma świadomość wpływu wdrażanego systemu informatycznego na otoczenie organizacji oraz środowisko pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Flasiński, Zarządzanie projektami informatycznymi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  2. P. Beyon-Davies, Inżynieria systemów informacyjnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. A. Korczowski, Zarządzanie ryzykiem w projektach informatycznych. Teoria i praktyka, Helion, Gliwice, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Testowanie przykładowego oprogramowania6
T-L-2Analiza przykładowych wdrożeń – studium przypadku4
T-L-3Narzędzia wspierające wdrażanie2
T-L-4Kontrola projektów wdrożeniowych2
T-L-5Pielęgnacja systemów informatycznych2
T-L-6Zaliczenie laboratorium2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie – przedsięwzięcie wdrożeniowe (cele, zakres, struktura, zespół wdrożeniowy)1
T-W-2Strategie wdrażania systemów informatycznych1
T-W-3Ryzyko wdrażania systemów informatycznych1
T-W-4Wdrażanie systemów gotowych, kontraktowanie, negocjacje, przetarg, studium przedwdrożeniowe.4
T-W-5Szkolenie użytkownika końcowego. Narzędzia wspierające wdrażanie.1
T-W-6Metody usprawniania systemów informatycznych1
T-W-7Pielęgnacja (zapobiegawcza, adaptacyjna, korekcyjna, ulepszająca) systemów informatycznych1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do laboratorium4
A-L-3Przygotowanie zadania zaliczeniowego15
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje oraz zaliczenie2
A-W-3Zaliczenie1
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia23
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/02_W01Znajomość problematyki wdrożeniowej obejmująca m.in. analizę potrzeb organizacji, dobór odpowiedniego systemu informatycznego, rodzaje strategii wdrażania i typowe czynniki ryzyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
IC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
IC_1A_W11Zna narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do wyboru systemu informatycznego dla organizacji, obejmującego analizę potrzeb organizacji, oferty rynkowej, wybór rozwiązania IT, kontraktowanie oraz zaplanowanie prac wdrożeniowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie – przedsięwzięcie wdrożeniowe (cele, zakres, struktura, zespół wdrożeniowy)
T-W-4Wdrażanie systemów gotowych, kontraktowanie, negocjacje, przetarg, studium przedwdrożeniowe.
T-W-2Strategie wdrażania systemów informatycznych
T-W-6Metody usprawniania systemów informatycznych
T-W-3Ryzyko wdrażania systemów informatycznych
T-W-7Pielęgnacja (zapobiegawcza, adaptacyjna, korekcyjna, ulepszająca) systemów informatycznych
T-W-5Szkolenie użytkownika końcowego. Narzędzia wspierające wdrażanie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: informacyjny, problemowy oraz konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy w trakcie zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej wymagań na ocenę 3.0
3,0Zna podstawy określenia potrzeb informatycznych organizacji oraz wyboru systemu informatycznego spełniającego wymagane cechy, potrafi opisać je w postaci spójnej i zwięzłej specyfikacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/02_W02Znajmość zagadnień dot. przygotowania środowiska wdrożeniowego: systemów informatycznych, sprzętu oraz ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do wyboru systemu informatycznego dla organizacji, obejmującego analizę potrzeb organizacji, oferty rynkowej, wybór rozwiązania IT, kontraktowanie oraz zaplanowanie prac wdrożeniowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie – przedsięwzięcie wdrożeniowe (cele, zakres, struktura, zespół wdrożeniowy)
T-W-7Pielęgnacja (zapobiegawcza, adaptacyjna, korekcyjna, ulepszająca) systemów informatycznych
T-W-5Szkolenie użytkownika końcowego. Narzędzia wspierające wdrażanie.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: informacyjny, problemowy oraz konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy w trakcie zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej progu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Wie jakie elementy tworzą docelowe środowisko pracy wdrażanego systemu oraz potrafi określić typowe działania przygotowawcze dot. tychże elementów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/02_U01Potrafi zaplanować działania wdrożeniowe, udokumentować je, przydzielić zadania członkom zespołu oraz zaplanować czynności niezbędne do utrzymania systemu i możliwość przyszłych usprawnień w czesie pielęgnacji systeu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
IC_1A_U19Potrafi wykorzystać w przedsięwzięciach informatycznych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
IC_1A_U03Opracowywania dokumentacji związanej z procesem projektowania, wdrażania, integrowania i testowania systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do wyboru systemu informatycznego dla organizacji, obejmującego analizę potrzeb organizacji, oferty rynkowej, wybór rozwiązania IT, kontraktowanie oraz zaplanowanie prac wdrożeniowych.
Treści programoweT-L-4Kontrola projektów wdrożeniowych
T-L-3Narzędzia wspierające wdrażanie
T-L-1Testowanie przykładowego oprogramowania
T-L-6Zaliczenie laboratorium
T-L-5Pielęgnacja systemów informatycznych
T-L-2Analiza przykładowych wdrożeń – studium przypadku
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności poprzez zadania zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: Ocena pracy w trakcie laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej umiejętności wymaganych na 3.0
3,0Umie w podstawowym stopniu zaplanować działania wdrożeniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/02_K01Rozumie wpływ systemów informatycznych na otoczenie organizacji oraz warunki pracy członków informatyzowanej organizacji, potrafi w działaniach wdrożeniowych i pielęgnacyjnych uwzględnić aspekt prawny i etyczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K06Rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do wyboru systemu informatycznego dla organizacji, obejmującego analizę potrzeb organizacji, oferty rynkowej, wybór rozwiązania IT, kontraktowanie oraz zaplanowanie prac wdrożeniowych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie – przedsięwzięcie wdrożeniowe (cele, zakres, struktura, zespół wdrożeniowy)
T-W-3Ryzyko wdrażania systemów informatycznych
T-W-5Szkolenie użytkownika końcowego. Narzędzia wspierające wdrażanie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji poprzez zaliczenie wykładu oraz zadanie zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Ma świadomość wpływu wdrażanego systemu informatycznego na otoczenie organizacji oraz środowisko pracy
3,5
4,0
4,5
5,0