Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Wdrażanie systemów automatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wdrażanie systemów automatyki | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Jaszczak <Slawomir.Jaszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Informatyka (umiejętność programowania na poziomie podstawowym) |
W-3 | Elektronika (poziom podstawowy) |
W-4 | Uklady logiczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z typowym systemem SCADA i metodyką tworzenia apliakcji. |
C-2 | Zapoznanie studentów z typowymi standardami komunikacji, stosowanymi w praktyce przemysłowej. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodyką syntezy programowo-sprzętowej linii produkcyjnych i urządzeń. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodyką projektowania i zarządzania przmysłowym systemem bazodanowym. |
C-5 | Ukształtowanie umiejetności projektowania i implementacja algorytmu sterowania rzeczywistym urządzeniem, działającym sekwencyjne przy wykorzystaniu sterownika PLC. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projekt i implementacja algorytmu sterowania rzeczywistego urządzenia, działającej sekwencyjne przy wykorzystaniu sterownika PLC | 6 |
T-L-2 | Projekt i implementacja interfejsu użytkownika z wykorzystaniem panelu operatorskiego | 4 |
T-L-3 | Projekt i implementacja systemu wizualizacji i gromadzenia danych przy wykorzystaniu oprogramowania SCADA. | 4 |
T-L-4 | Integracja oprogramowania zewnętrznego z oprogramowaniem sterującym na przykładzie OpenOffice. | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie końcowe. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy SCADA (wizualizacja, raportowanie, trendy, SQL); | 4 |
T-W-2 | Standardy komunikacji w systemach przemysłowych | 4 |
T-W-3 | Metodyka syntezy programowo-sprzętowej linii produkcyjnych – projektowanie i implementacja maszyny stanów wraz z interfejsem użytkownika; | 4 |
T-W-4 | Przemysłowe systemy bazodanowe | 4 |
T-W-5 | Zaliczenie końcowe | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udzial w zajeciach + zaliczenie | 18 |
A-L-2 | Realizacja zadan domowych | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium | 10 |
A-L-4 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 6 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udzial w zajeciach i zaliczenie | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzamiinu | 10 |
A-W-3 | Udział w egzaminie i konsultacjach | 6 |
A-W-4 | Realizacja zadań domowych | 25 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacja |
M-2 | Cwiczenia laboratoryjne - samodzielna implementacja oprogramowania sterujacego, wizualizacynego, bazodanowego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Krotkie zaliczenie pisemne lub ustne na poczatku kazdych zajec |
S-2 | Ocena formująca: Ocena rozwiazan postawionych problemow |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie koncowe w formie ustnej i pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie scharakteryzować cechy systemu SCADA, omówić metodykę tworzenia wizualizacji, raportowania i systemu alarmów, scharakteryzować podstawowe, przemysłowe standardy komunikacji, omówić metodykę tworzenia i testowania przemysłowego systemu bazodanowego. | IC_1A_W10 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O3/02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć będzie w stanie oszacować potencjał komercyjny projektowanego systemu automatyki. | IC_1A_U02 | — | — | C-5 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-2, S-1 |
IC_1A_O3/02_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie zaprojektować i zaimplementować algorytmu sterowania rzeczywistym urządzeniem, działającym sekwencyjne przy wykorzystaniu sterownika PLC. | IC_1A_U04 | — | — | C-5 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-2, S-1 |
IC_1A_O3/02_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie przeprowadzić analizę działania urządzenia oraz oprogramowania sterującego, sporządzić schemat funkcjonalny i opracować algorytm sterujący w postaci flowchart. | IC_1A_U06 | — | — | C-5 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-2, S-1 |
IC_1A_O3/02_U04 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie na podstawie obserwacji systemu technicznego zaproponować udoskonalenia w postaci tzw. koncepji technicznych (schemat + omówienie rozwiązania). | IC_1A_U12 | — | — | C-5 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie scharakteryzować cechy systemu SCADA, omówić metodykę tworzenia wizualizacji, raportowania i systemu alarmów, scharakteryzować podstawowe, przemysłowe standardy komunikacji, omówić metodykę tworzenia i testowania przemysłowego systemu bazodanowego. | 2,0 | |
3,0 | Student umie scharakteryzować cechy systemu SCADA, omówić metodykę tworzenia wizualizacji, raportowania i systemu alarmów, scharakteryzować podstawowe, przemysłowe standardy komunikacji, omówić metodykę tworzenia i testowania przemysłowego systemu bazodanowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O3/02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć będzie w stanie oszacować potencjał komercyjny projektowanego systemu automatyki. | 2,0 | |
3,0 | Student umie praktycznie przeprowadzić analizę marketingową projektowanego systemu automatyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O3/02_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie zaprojektować i zaimplementować algorytmu sterowania rzeczywistym urządzeniem, działającym sekwencyjne przy wykorzystaniu sterownika PLC. | 2,0 | |
3,0 | Student umie zaprojektować i zaimplementować algorytmu sterowania rzeczywistym urządzeniem, działającym sekwencyjne przy wykorzystaniu sterownika PLC. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O3/02_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie przeprowadzić analizę działania urządzenia oraz oprogramowania sterującego, sporządzić schemat funkcjonalny i opracować algorytm sterujący w postaci flowchart. | 2,0 | |
3,0 | Student umie przeprowadzić analizę działania urządzenia oraz oprogramowania sterującego, sporządzić schemat funkcjonalny i opracować algorytm sterujący w postaci flowchart. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O3/02_U04 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie na podstawie obserwacji systemu technicznego zaproponować udoskonalenia w postaci tzw. koncepji technicznych (schemat + omówienie rozwiązania). | 2,0 | |
3,0 | Student umie na podstawie obserwacji systemu technicznego zaproponować udoskonalenia w postaci tzw. koncepji technicznych (schemat + omówienie rozwiązania). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jegierski T., Wyrwał J.,Kasprzak J., Hajda J., Programowanie sterowników PLC, Wydawnictwo pracowni komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1998
- Bryan L.A., Bryan E.A., Programmable Controllers Theory and implementation., Industrial Text Company, Marietta, 1997
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne właściwości i zasady stosowania, Wydział Elektryczny Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
- Kwaśniewski J., Programowalne sterowniki przemysłowe w systemach sterowania, -, Kraków, 1999
Literatura dodatkowa
- Astrom K., Hagglund T., PID controllers : Theory, design and tuning, Instrument Society of America, NY, 1995