Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Fuzja danych przestrzennych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fuzja danych przestrzennych | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki na poziomie studiów inżynierskich. |
W-2 | Znajomość wielowymiarowej analizy statystycznej. |
W-3 | Znajomość podstawowych pojęć analizy systemowej. |
W-4 | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu nauk o Ziemi. |
W-5 | Znajmość podstawowych metod i technik pozyskiwania geodanych. |
W-6 | Znajmość podstawowej wiedzy z zakresu baz geodanych. |
W-7 | Znajmość podstaw systemów informacji przestrzennej. |
W-8 | Nabycie umiejętności wykorzystania narzędzi informatycznych do fuzji danych przestrzennych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami, metodami i technikami fuzji danych przestrzennych. |
C-2 | Nabycie umiejętności identyfikacji potrzeb geoinformacyjnych. |
C-3 | Nabycie umiejętności fuzji danych przestrzennych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza spełnienia potrzeb informacyjnych rozpatrywanych zagadnień geoinformacyjnych. | 2 |
T-A-2 | Analiza zasad pomiarowych sensorów oraz modeli matematycznych geodanych. | 2 |
T-A-3 | Opracowanie metody fuzji danych rozpatrywanego problemu geoinformacyjnego. | 2 |
T-A-4 | Analiza wariantów fuzji geodanych. | 2 |
T-A-5 | Fuzja danych z sensorów. | 3 |
T-A-6 | Fuzja danych obrazowych. | 3 |
T-A-7 | Fuzja danych tekstowych. | 2 |
T-A-8 | Fuzja danych z różnorodnych źródeł. | 2 |
18 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie algorytmu fuzji geodanych. | 2 |
T-L-2 | Opracowanie programu fuzji geodanych | 4 |
T-L-3 | Przeprowadzenie badań symulacyjnych fuzji geodanych. | 4 |
T-L-4 | Opracowanie algorytmu fuzji obrazów. | 2 |
T-L-5 | Opracowanie programu fuzji obrazów. | 2 |
T-L-6 | Przeprowadzenie badań symulacyjnych fuzji obrazów. | 2 |
T-L-7 | Fuzja pomiarów z obrazami. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, pojęcia i definicje, poziomy fuzji danych (wg JDL). | 1 |
T-W-2 | Sensory: zasady pomiarowe, modele matematyczne pomiarów. Architektura fuzji danych. | 2 |
T-W-3 | Konwersja formatów geodanych. | 1 |
T-W-4 | Związki przestrzenne geodanych. | 1 |
T-W-5 | Związki czasowe geodanych. | 1 |
T-W-6 | Normalizacja geodanych. | 1 |
T-W-7 | Wnioskowanie Bayesowskie. | 3 |
T-W-8 | Estymacja parametryczna. | 3 |
T-W-9 | Statystyki odporne. | 1 |
T-W-10 | Sekwencyjne wnioskowanie Bayesowskie. | 1 |
T-W-11 | Bayesowska teoria decyzji. | 1 |
T-W-12 | Zarządzania źródłami geodanych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń - praca własna studenta | 20 |
A-A-3 | Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta | 20 |
A-A-4 | Konsultacje | 1 |
A-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie się do laboratoriów - praca własna studenta | 18 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań - praca własna studenta | 20 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie laboratoriów | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 30 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu | 6 |
A-W-6 | Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta | 32 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. Ćwiczenia laboratoryje. Symulacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: na podstawie aktywności w dyskusji i w rozwiązywaniu postawionych problemów. Ćwiczenia: na podstawie formułowania problemów i ich rozwiązywania. Laboratoria: ocena ciagła pracy studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: sprawozdania pisemne. Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O5/07_W01 Student zna metody fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych. | IC_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O5/07_U01 Student potrafi dokonywać fuzji geodanych. | IC_1A_U27 | — | — | C-3, C-2 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-A-8, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O5/07_W01 Student zna metody fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady, metody i techniki fuzji geodanych, a w szczególności sensorów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O5/07_U01 Student potrafi dokonywać fuzji geodanych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować, modelować i rozwiązać prosty problem fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hall D.L., Llinas J. (ed.), Handbook of Multisensor Data Fusion., Artech House, Norwood, 2001
- Hall D.L., McMullen S.A.H., Mathematical Techniques in Multisensor Data Fusion, Artech House, Norwood, 2004
- Gelb A. (ed.), Applied Optimal Estimation, MIT Press, Cambridge, 1974
- Haykin S. (ed.), Kalman Filtering and Neural Networks, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2001
- Kraak M-J., Ormeling F., Kartografia. Wizualizacja danych przestrzennych., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Mitchell H.B., Multi-Sensor Data Fusion. An Introduction, Springer, Berlin - Heidelberg, 2007
Literatura dodatkowa
- Bar-Shalom Y., Li X.R., Kirubarajan T., Estimation with Applications to Tracking and Navigation. Theory, Algorithms and Software., John Wiley & Sons, Inc., New York, 2001
- Litwin L., Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Helion, Katowice, 2005
- Ristic B., Arulampalam S., Gordon N., Beyond the Kalman Filter. Particle Filters for Tracking Applications, Artech House, Boston - London, 2004