Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane elementy higieny człowieka I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Grenda <Agata.Grenda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Józef Lemke <Jozef.Lemke@zut.edu.pl>, Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych |
W-2 | Studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych |
W-3 | W-1 brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C1-Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej C2-Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń fizycznych jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów ruchowego,oddechowego.krwionośnego,nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. C3-Podnoszenie cech motorycznych: siły szybkości wytrzymałości zwinności zręczności, mocy. C4-Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej ,organizacji imprez sportowych,turystycznych oraz przepisów podstawowch dyscyplin sportowych. C5-Przeciwstawienie się patologiom społecznym(alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictw a w szeroko pojętej aktywności fizycznej |
C-2 | Rozbudzenie dbalości o wlasne zdrowie poprzez stosowanie cwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów : ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych,rekreacyjnych i turystycznych |
C-3 | - dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka -wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zdrowtne efekty aktywności fizycznej. Aktywność fizyczna a uzależnienia. Miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujacych zdrowie. Wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała,odporność). Kontrola masy ciała. Historia igrzysk olimpijskich. Ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | -uczestnictwo w zajeciach -opracowanie wskazanych zagadnień | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody nauczania zadań ruchowych:syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna-pokaz metoda aktywizujaca- dyskusja dydaktyczna,zadaniowa,bezpośredniej celowości ruchu metoda odtwórcza: zadaniowo ścisła metoda obwodowo stacyjna metoda treningowa |
M-2 | Wykład konwersatoryjny,prezentacja multimedialna |
M-3 | -wykład -pogadanka -pokaz -opis |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów ,zangażowania ,systematycznego uczestnictw i aktywności na zajęciacha także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany ,testy) |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium,test z wiedzy o kulturze fizycznej. |
S-3 | Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/02/01-02_K01 Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem . Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia ,wieku, płci i ją promować. | IC_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IC_1A_A/02/01-02_K02 Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia | IC_1A_K07 | — | — | C-3 | T-A-1 | M-3 | S-3 |
IC_1A_A/02/01-02_K03 Zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Posiada wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm). | IC_1A_K07 | — | — | C-3 | T-A-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/02/01-02_K01 Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem . Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia ,wieku, płci i ją promować. | 2,0 | Student nie uczęszcza na zajęcia |
3,0 | -Zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia -Nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce | |
3,5 | zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia | |
4,0 | -potrafi właczyć się w prozdrowotny styl życia -potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia | |
4,5 | - Aktywność ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia i wieku -Włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia, -Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych | |
5,0 | - potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb,wieku ,płci i stanu zdrowia -indywidualnie rozwija swoje uzdolnienienia -mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych | |
IC_1A_A/02/01-02_K02 Ma nawyki do prowadzenia higienicznego trybu życia | 2,0 | -nie uczęszcza na zajęcia -wykazuję obojętność w stosunku przekazywanej wiedzy -nie wywiazuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykladowców |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_A/02/01-02_K03 Zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania. Posiada wiedze o szkodliwości nalogów (narkomania, nikotynizm, alkoholizm). | 2,0 | - nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy - nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura dodatkowa
- R.Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995, II
- B.Wojnarowska, Edukacja zdrowotna., Podręcznik akademicki, Warszawa, 2010
- S.Owczarek, Atklas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
- J.Drabik, Aktywność i wydolność fizyczna jako miernik zdrowia człowieka, Gdańsk, 1997
- R.Trzśniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
- J. Drabik, Styl życia w promocji zdrowia, Gdańsk, 2010
- J. Sobotta, Atlas anatomi człowieka, Urban i partner, Wrocław, 1994
- G.Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich zwiazek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1998
- Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, 1998
- J.Grabowski,J.Szpa(przekład), Europejski test sprawności, AWF Kraków, Kraków, 1989
- K.Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- J.Mazurek, Podstawowy test sprawności fizycznej, WSiT, Warszawawa, 1980
- J.Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
- J.Bahrynowicz-Fic, Własciwości ćwiczeń fizycznych ,ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1995
- J.Talaga, Sprowność fizyczna ogólna, testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004