Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynierski projekt zespołowy - CBA:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynierski projekt zespołowy - CBA
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Hyla <Tomasz.Hyla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 90 10,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmość metod projektowania systemów informatycznych.
W-2Znajmość technologi budowy systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania systemów informatycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Narzędzia do zarządzania dokumentacją np. Confluence oraz do projektowania systemów informatycznych np. Enterprise Architect.4
T-P-2Przedstawienie tematów, burza mózgów, określenie tematu projektu dla poszczególnych grup studentów.4
T-P-3Model wymagań.6
T-P-4Wizja systemu (model wymagań, model przypadków użycia, model logiczny komponentów).12
T-P-5Technologie wykorzystywane do budowy systemów informatycznych (rozpoznanie i wybór odpowiednich dla projektu).8
T-P-6Szczegółowy projekt systemu (m. in. model obiektów/klas, interakcji/ maszyny stanów, sekwencji, aktywności, wdrożenia, specyfikacja protokołów, web serwisów, model danych, bezpieczeństwa/systemu, harmonogramy).28
T-P-7Prototyp lub demostrator systemu.28
90

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach projektowych, wspólna praca w grupie.90
A-P-2Praca samodzielna, wykonywanie powierzonych zadań.180
A-P-3Konsultacje30
300

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/05_W01
Zna narzędzia informatyczne do projektowania oprogramowania w języku UML oraz narzędzia do zarządzania dokumentacją
IC_1A_W11C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/05_U01
Ma umiejętność w zakresie działan projakościowych podczas projektowania oprogramowania
IC_1A_U12C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7M-1, M-2S-1
IC_1A_O1/05_U02
Ma umiejętność w zakresie opracowywania dokumnetacji związanej z procesem projektowania systemów informatycznych
IC_1A_U03C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7M-1, M-2S-1
IC_1A_O1/05_U03
Ma umiejętność samodzielnego poszukiwania odpowiednich rozwiązań technologicznych
IC_1A_U07C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7M-1, M-2S-1
IC_1A_O1/05_U04
Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych jako kierownik oraz wykonawca
IC_1A_U11C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7M-1, M-2S-1
IC_1A_O1/05_U05
Ma umiejętność rozwiązywania problemów występujacych przy projektowaniu systemów informatycznych z użyciem technologii informatycznych
IC_1A_U17C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7M-1, M-2S-1
IC_1A_O1/05_U06
Potrafi pozyskiwać informacje z dokumentacji technicznej systemów informatycznych
IC_1A_U20C-1T-P-5M-1, M-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/05_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za powierzone zadania przez kierownika projektu
IC_1A_K03C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/05_W01
Zna narzędzia informatyczne do projektowania oprogramowania w języku UML oraz narzędzia do zarządzania dokumentacją
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/05_U01
Ma umiejętność w zakresie działan projakościowych podczas projektowania oprogramowania
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/05_U02
Ma umiejętność w zakresie opracowywania dokumnetacji związanej z procesem projektowania systemów informatycznych
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/05_U03
Ma umiejętność samodzielnego poszukiwania odpowiednich rozwiązań technologicznych
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/05_U04
Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych jako kierownik oraz wykonawca
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/05_U05
Ma umiejętność rozwiązywania problemów występujacych przy projektowaniu systemów informatycznych z użyciem technologii informatycznych
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/05_U06
Potrafi pozyskiwać informacje z dokumentacji technicznej systemów informatycznych
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/05_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za powierzone zadania przez kierownika projektu
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Craig Larman, Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and the Unified Process, Addison Wesley Professional, 2007, 978-0130925695

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Narzędzia do zarządzania dokumentacją np. Confluence oraz do projektowania systemów informatycznych np. Enterprise Architect.4
T-P-2Przedstawienie tematów, burza mózgów, określenie tematu projektu dla poszczególnych grup studentów.4
T-P-3Model wymagań.6
T-P-4Wizja systemu (model wymagań, model przypadków użycia, model logiczny komponentów).12
T-P-5Technologie wykorzystywane do budowy systemów informatycznych (rozpoznanie i wybór odpowiednich dla projektu).8
T-P-6Szczegółowy projekt systemu (m. in. model obiektów/klas, interakcji/ maszyny stanów, sekwencji, aktywności, wdrożenia, specyfikacja protokołów, web serwisów, model danych, bezpieczeństwa/systemu, harmonogramy).28
T-P-7Prototyp lub demostrator systemu.28
90

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach projektowych, wspólna praca w grupie.90
A-P-2Praca samodzielna, wykonywanie powierzonych zadań.180
A-P-3Konsultacje30
300
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/05_W01Zna narzędzia informatyczne do projektowania oprogramowania w języku UML oraz narzędzia do zarządzania dokumentacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W11Zna narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania systemów informatycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/05_U01Ma umiejętność w zakresie działan projakościowych podczas projektowania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U12Ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych przedsięwzięć informatycznych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania systemów informatycznych.
Treści programoweT-P-1Narzędzia do zarządzania dokumentacją np. Confluence oraz do projektowania systemów informatycznych np. Enterprise Architect.
T-P-2Przedstawienie tematów, burza mózgów, określenie tematu projektu dla poszczególnych grup studentów.
T-P-3Model wymagań.
T-P-4Wizja systemu (model wymagań, model przypadków użycia, model logiczny komponentów).
T-P-6Szczegółowy projekt systemu (m. in. model obiektów/klas, interakcji/ maszyny stanów, sekwencji, aktywności, wdrożenia, specyfikacja protokołów, web serwisów, model danych, bezpieczeństwa/systemu, harmonogramy).
T-P-5Technologie wykorzystywane do budowy systemów informatycznych (rozpoznanie i wybór odpowiednich dla projektu).
T-P-7Prototyp lub demostrator systemu.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/05_U02Ma umiejętność w zakresie opracowywania dokumnetacji związanej z procesem projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U03Opracowywania dokumentacji związanej z procesem projektowania, wdrażania, integrowania i testowania systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania systemów informatycznych.
Treści programoweT-P-1Narzędzia do zarządzania dokumentacją np. Confluence oraz do projektowania systemów informatycznych np. Enterprise Architect.
T-P-2Przedstawienie tematów, burza mózgów, określenie tematu projektu dla poszczególnych grup studentów.
T-P-3Model wymagań.
T-P-4Wizja systemu (model wymagań, model przypadków użycia, model logiczny komponentów).
T-P-6Szczegółowy projekt systemu (m. in. model obiektów/klas, interakcji/ maszyny stanów, sekwencji, aktywności, wdrożenia, specyfikacja protokołów, web serwisów, model danych, bezpieczeństwa/systemu, harmonogramy).
T-P-5Technologie wykorzystywane do budowy systemów informatycznych (rozpoznanie i wybór odpowiednich dla projektu).
T-P-7Prototyp lub demostrator systemu.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/05_U03Ma umiejętność samodzielnego poszukiwania odpowiednich rozwiązań technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U07Ma umiejętności samokształcania się
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania systemów informatycznych.
Treści programoweT-P-1Narzędzia do zarządzania dokumentacją np. Confluence oraz do projektowania systemów informatycznych np. Enterprise Architect.
T-P-2Przedstawienie tematów, burza mózgów, określenie tematu projektu dla poszczególnych grup studentów.
T-P-3Model wymagań.
T-P-4Wizja systemu (model wymagań, model przypadków użycia, model logiczny komponentów).
T-P-6Szczegółowy projekt systemu (m. in. model obiektów/klas, interakcji/ maszyny stanów, sekwencji, aktywności, wdrożenia, specyfikacja protokołów, web serwisów, model danych, bezpieczeństwa/systemu, harmonogramy).
T-P-5Technologie wykorzystywane do budowy systemów informatycznych (rozpoznanie i wybór odpowiednich dla projektu).
T-P-7Prototyp lub demostrator systemu.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/05_U04Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych jako kierownik oraz wykonawca
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania systemów informatycznych.
Treści programoweT-P-1Narzędzia do zarządzania dokumentacją np. Confluence oraz do projektowania systemów informatycznych np. Enterprise Architect.
T-P-2Przedstawienie tematów, burza mózgów, określenie tematu projektu dla poszczególnych grup studentów.
T-P-3Model wymagań.
T-P-4Wizja systemu (model wymagań, model przypadków użycia, model logiczny komponentów).
T-P-6Szczegółowy projekt systemu (m. in. model obiektów/klas, interakcji/ maszyny stanów, sekwencji, aktywności, wdrożenia, specyfikacja protokołów, web serwisów, model danych, bezpieczeństwa/systemu, harmonogramy).
T-P-5Technologie wykorzystywane do budowy systemów informatycznych (rozpoznanie i wybór odpowiednich dla projektu).
T-P-7Prototyp lub demostrator systemu.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/05_U05Ma umiejętność rozwiązywania problemów występujacych przy projektowaniu systemów informatycznych z użyciem technologii informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania systemów informatycznych.
Treści programoweT-P-1Narzędzia do zarządzania dokumentacją np. Confluence oraz do projektowania systemów informatycznych np. Enterprise Architect.
T-P-2Przedstawienie tematów, burza mózgów, określenie tematu projektu dla poszczególnych grup studentów.
T-P-3Model wymagań.
T-P-4Wizja systemu (model wymagań, model przypadków użycia, model logiczny komponentów).
T-P-6Szczegółowy projekt systemu (m. in. model obiektów/klas, interakcji/ maszyny stanów, sekwencji, aktywności, wdrożenia, specyfikacja protokołów, web serwisów, model danych, bezpieczeństwa/systemu, harmonogramy).
T-P-5Technologie wykorzystywane do budowy systemów informatycznych (rozpoznanie i wybór odpowiednich dla projektu).
T-P-7Prototyp lub demostrator systemu.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/05_U06Potrafi pozyskiwać informacje z dokumentacji technicznej systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U20Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania systemów informatycznych.
Treści programoweT-P-5Technologie wykorzystywane do budowy systemów informatycznych (rozpoznanie i wybór odpowiednich dla projektu).
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/05_K01Ma świadomość odpowiedzialności za powierzone zadania przez kierownika projektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności z zakresu projektowania systemów informatycznych.
Treści programoweT-P-1Narzędzia do zarządzania dokumentacją np. Confluence oraz do projektowania systemów informatycznych np. Enterprise Architect.
T-P-2Przedstawienie tematów, burza mózgów, określenie tematu projektu dla poszczególnych grup studentów.
T-P-3Model wymagań.
T-P-4Wizja systemu (model wymagań, model przypadków użycia, model logiczny komponentów).
T-P-6Szczegółowy projekt systemu (m. in. model obiektów/klas, interakcji/ maszyny stanów, sekwencji, aktywności, wdrożenia, specyfikacja protokołów, web serwisów, model danych, bezpieczeństwa/systemu, harmonogramy).
T-P-5Technologie wykorzystywane do budowy systemów informatycznych (rozpoznanie i wybór odpowiednich dla projektu).
T-P-7Prototyp lub demostrator systemu.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-2Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projekt wykonany prawidłowo z akceptowalnymi usterkami.
3,5
4,0
4,5
5,0