Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
Sylabus przedmiotu Architektura systemów informatycznych Jednostek opieki zdrowotnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Architektura systemów informatycznych Jednostek opieki zdrowotnej | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Bogusławski <Krzysztof.Boguslawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać ugruntowaną wiedzę z zakresu architektury sprzętowej komputerów i technologii sieciowych wykorzystywanych przy budowie systemów informatycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia. |
C-2 | Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych. |
C-3 | Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań. |
C-4 | Poznanie przepisów regulujących zasady operowania informacją o charakterze medycznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie. | 3 |
T-W-3 | Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka międzynarodowych standardów obowiązujących w informatyzacji Jednostek Opieki Zdrowotnej. | 2 |
T-W-5 | Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania JOZ i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom. | 2 |
T-W-6 | Struktury szpitalnych systemów i podsystemów informatycznych (HIS,RIS,PACS). | 6 |
T-W-7 | Informatyzacja przychodni i gabinetów lekarskich. | 4 |
T-W-8 | Integracja systemów informatycznych w JOZ w szerszej skali terytorialnej. | 2 |
T-W-9 | Rozwiązania sieci integrującej jednostki opieki zdrowotnej na przykładzie regionu przygranicznego w woj. zachodniopomorskim. | 2 |
T-W-10 | Portale medyczne. Wykorzystanie internetu w komunikacji z pajentem. | 3 |
T-W-11 | Dystrybucja leków i materiałów medycznych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza istniejących rozwiązań informatycznych (studia przypadków). | 28 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 60 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami. |
M-2 | Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/01_W01 1 Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia. | IC_1A_W02, IC_1A_W08, IC_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-11, T-W-9, T-W-8, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
IC_1A_O4/01_W02 Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych. Opanowanie podstawowych przepisów prawa regulujących operowanie danycmi medycznymi. | IC_1A_W15 | — | — | C-3, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/01_U01 Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań. | IC_1A_U12, IC_1A_U18, IC_1A_U27 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/01_K01 Znajomość zasad prawnych i etycznych oraz wymagań obowiązującyh standardów w budowie i eksploatacji informatycznych systemów w medycynie. | IC_1A_K02, IC_1A_K06 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/01_W01 1 Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje znajomość organizacji usług związanych ze zdrowiem i związki z instytucjami finansującymi te usługi. Potrafi scharakteryzować struktury systemów i podsystemów informatycznych budowanych zgodnie z międzynarodowymi normami dla jednostek opieki zdrowotnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/01_W02 Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych. Opanowanie podstawowych przepisów prawa regulujących operowanie danycmi medycznymi. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi umiejscowić w medycznych systemach informatycznych dane wrażliwe i wykazać znajomość obowiązujących zasad wymiany informacji medycznej, zna rozwiazania zapobiegające nieuprawnionemu dostępowi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/01_U01 Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozdzielić funkcje systemu informatycznego w warstwach: obsługa administracji (szpitala), przyjmowanie pacjenta, badania diagnostyczne, zabiegi lecznicze, historia leczenia, rozliczenia finansowe. Potrafi tez wskazać na elementy integrujące te funkcje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/01_K01 Znajomość zasad prawnych i etycznych oraz wymagań obowiązującyh standardów w budowie i eksploatacji informatycznych systemów w medycynie. | 2,0 | |
3,0 | Student zna akty prawne majace wpływ na funkcjonowanie systemów informatycznych w jednostkach medycznych. Potrafi wymienić najważniejsze regulacje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cieciura M., Olchowiak W., Metody i narzedzia projektowania komputerowych systemów medycznych, Vizja Press&IT, 2009
- Zajdel R., Kecki E., Szczepaniak P., Kurzynski M., Kompedium informatyki medycznej, Alfa-Medica Press, 2003
- Rudowski R. (redakcja), Informatyka medyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003