Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka w procesach terapeutycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka w procesach terapeutycznych | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Samborska-Owczarek <Anna.Samborska-Owczarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajmość pakietu Matlab |
W-2 | Znajomość podstaw systemów internetowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wykorzystywanymi we wspomaganiu leczenia i rehabilitacji |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania rozwiązań informatycznych o specyficznych wymaganich przeznaczonych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Algorytmy przetwarzania sygnału mowy na potrzeby wspomagania procesu terapii głosu | 8 |
T-L-2 | Projekt systemu wspomagającego proces terapii zaburzeń słuchu | 6 |
T-L-3 | Funkcjonowanie systemów biofeedback/neurofeedback | 4 |
T-L-4 | Testowanie witryn internetowych pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych | 2 |
T-L-5 | Projekt serwisu internetowego przeznaczonego do wspomagania procesu terapeutycznego | 8 |
T-L-6 | Projekt aplikacji mobilnej wspomagającej osobę o wybranej dysfunkcji | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu - pojęcie procesu leczenia, terapii, rehabilitacji | 2 |
T-W-2 | Problemy informatycznego wspomagania chorych i niepełnosprawnych | 4 |
T-W-3 | Pojęcie sztucznej inteligencji i podstawowe algorytmy | 2 |
T-W-4 | Przetwarzanie głosu na potrzeby diagnozowania zaburzeń i terapii głosu | 6 |
T-W-5 | Informatyczne wspomaganie terapii zaburzeń logopedycznych | 2 |
T-W-6 | Systemy informatyczne w diagnozowaniu zaburzeń i terapii słuchu | 4 |
T-W-7 | Biofeedback, neurofeedback w procesach terapeutycznych | 4 |
T-W-8 | Użyteczność i dostępność witryn internetowych dla osób niepełnosprawnych | 4 |
T-W-9 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 30 |
A-W-4 | Konsultacje przed zaliczeniem | 2 |
74 | ||
laboratoria | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zadań realizowanych w ramach zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych na podstawie ocen formujących |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu - forma ustna |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić wyzwania stojące przed twórcami rozwiązań informatycznych skierowanych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych oraz określić wymagania dla systemów informatycznych w zależności od specyficznych potrzeb odbiorcy (dysfunkcje, niepełnosprawności, potrzeby terapeutyczne), a także potrafić zdefiniować pojęcia z obszaru przetwarzania sygnału mowy, podstaw sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych. | IC_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/09_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: sformułować wymagania użytkownika względem systemu informatycznego na podstawie określonych dysfunkcji/niepełnosprawności/założonego efektu terapeutycznego, określić założenia takiego systemu oraz zaprojektować jego funkcjonalności oraz interfejs użytkownika. | IC_1A_U13 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/09_K01 Uzyskanie świadomości specyficznych potrzeb osób chorych i niepełnosprawnych oraz zrozumienie roli systemów informatycznych we wspomaganiu procesu powrotu do zdrowia i sprawności. | IC_1A_K08 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić wyzwania stojące przed twórcami rozwiązań informatycznych skierowanych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych oraz określić wymagania dla systemów informatycznych w zależności od specyficznych potrzeb odbiorcy (dysfunkcje, niepełnosprawności, potrzeby terapeutyczne), a także potrafić zdefiniować pojęcia z obszaru przetwarzania sygnału mowy, podstaw sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe grupy systemów do wspomagania procesów terapeutycznych oraz potrafi zdefinować podstawowe terminy z obszaru przetwarzania głosu, zastosowań sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/09_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: sformułować wymagania użytkownika względem systemu informatycznego na podstawie określonych dysfunkcji/niepełnosprawności/założonego efektu terapeutycznego, określić założenia takiego systemu oraz zaprojektować jego funkcjonalności oraz interfejs użytkownika. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić podstawowe wymagania względem systemów informatycznych wspomagających proces terapii oraz określić założenia względem specyficznego systemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/09_K01 Uzyskanie świadomości specyficznych potrzeb osób chorych i niepełnosprawnych oraz zrozumienie roli systemów informatycznych we wspomaganiu procesu powrotu do zdrowia i sprawności. | 2,0 | |
3,0 | Student uzględnia w realizowanych projektach i zadaniach podstawowe wymagania wynikające ze specyficznej sytuacji osób chorych i niepełnosprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |