Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika komputerowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika komputerowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami grafiki komputerowej i ich zastosowaniami oraz zdobycie przez studenta umiejętności wykorzystania ich w praktyce. |
C-2 | Zapoznanie studenta z zagadnieniami odwzorowania barwy na monitorach i urządzeniach peryferyjnych oraz zdobycie przez studenta umiejętności zarządzania cyfrowym procesem graficznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sprzęt do syntezy i wyświetlania grafiki komputerowej | 2 |
T-L-2 | Przetwarzanie i analiza grafiki | 4 |
T-L-3 | Modelowanie obiektów trójwymiarowych | 12 |
T-L-4 | Eye-tracking | 2 |
T-L-5 | Obrazowanie HDR | 4 |
T-L-6 | Technologia druku | 2 |
T-L-7 | Systemy zarządzania barwą | 2 |
T-L-8 | Barwa w projektowaniu grafiki | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy grafiki komputerowej | 4 |
T-W-2 | Synteza grafiki komputerowej | 4 |
T-W-3 | Systemy grafiki realistycznej – podstawy i zastosowanie | 2 |
T-W-4 | Modelowanie obiektów trójwymiarowych | 4 |
T-W-5 | Obrazowanie HDR | 4 |
T-W-6 | Eye-tracking – podstawy i zastosowanie | 4 |
T-W-7 | Technologia druku | 4 |
T-W-8 | Systemy zarządzania barwą | 2 |
T-W-9 | Barwa w projektowaniu grafiki | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 40 |
A-L-3 | Zaliczenie zajęć | 2 |
72 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów - praca własna studenta | 65 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 10 |
109 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną. |
M-2 | Na laboratoriach zespołowa realizacja zadań wspomagających pracę na ćwiczeniach laboratoryjnych w zakresie analizy i porównywania algorytmów graficznych, obrazowania HDR oraz eye-trackingu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wiedzy teoretycznej - test uzupełnień. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/08_W01 Student zna podstawy oraz zastosowanie grafiki komputerowej w przemyśle. Student zna zasady odwzorowania oraz metody zarządzania barwą w cyfrowym procesie graficznym. | IC_1A_W15, IC_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/08_U01 Student ma umiejętność zastosowania technik grafiki komputerowej w praktyce. Student ma umiejętność pracy w oparciu o systemy zarządzania barwą oraz potrafi ocenić jakość plików przeznaczonych do druku. | IC_1A_U16, IC_1A_U21, IC_1A_U22 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/08_W01 Student zna podstawy oraz zastosowanie grafiki komputerowej w przemyśle. Student zna zasady odwzorowania oraz metody zarządzania barwą w cyfrowym procesie graficznym. | 2,0 | |
3,0 | Student zna systemy graficzne, potrafi wskazać ich zastosowanie w praktyce oraz zna rodzaje urządzeń i maszyn drukujących jak również poszczególne etapy przygotowania plików do druku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/08_U01 Student ma umiejętność zastosowania technik grafiki komputerowej w praktyce. Student ma umiejętność pracy w oparciu o systemy zarządzania barwą oraz potrafi ocenić jakość plików przeznaczonych do druku. | 2,0 | |
3,0 | Student ma umiejętność tworzenia modeli 3D oraz akwizycji obrazów HDR i wyświetlenia ich na podstawowych urządzeniach peryferyjnych, jak również ma umiejętność pracy w oparciu o systemy zarządzania barwą oraz potrafi ocenić jakość plików przeznaczonych do druku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tomas Akenine-Moller, Eric Haines, Naty Hoffman, Real-Time Rendering, 2008, Trzecia edycja
- Erik Reinhard, Greg Ward, Sumanta Pattanaik, Paul Debevec, High Dynamic Range Imaging: Acquisition, Display, and Image-Based Lighting, Morgan Kaufmann, 2005
- Andrew Duchowski, Eye Tracking Methodology: Theory and Practice, 2007
- J. D. Foley, Computer Graphics: Principles and Practice
- Sharma A., Zrozumieć color Management, ERGO BTL, Warszawa, 2006
- Fraser B., Murphy C., Bunting F., Profesjonalne zarządzanie barwą, Helion, Gliwice, 2012
- Kwaśny A., Od skanera do drukarki, Helion, Gliwice, 2001
Literatura dodatkowa
- Rudny Tomasz, Multimedia i grafika komputerowa Podręcznik, Helion, 2011