Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie komputerów

Sylabus przedmiotu Podstawy programowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie komputerów
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Podstawy programowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 14 4,00,50egzamin
laboratoriaL1 22 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz zna zasady konstruowania algorytmów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów.2
T-L-2Analiza gotowych programów i samodzielne modyfikowanie ich treści w celu uzyskania zadanej zmiany funkcjonalności2
T-L-3Implementacja prostych zadań obliczeniowych.4
T-L-4Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami.4
T-L-5Implementacja wybranych klasycznych algorytmów, definiowanie i wywoływanie funkcji, przetwarzanie danych z plików.10
22
wykłady
T-W-1Język i język programowania. Leksyka, składnia, semantyka. Kompilacja i interpretacja. Współczesne języki programowania i ich zastosowanie. Język Python: historia, wersje, zastosowania. Środowiska programistyczne.2
T-W-2Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkownia IDE.2
T-W-3Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa.2
T-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Tablice.2
T-W-5Implementacja prostych algorytmów: wyszukiwanie liniowe, wyszukiwanie binarne, sortowanie bąbelkowe.2
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Rekurencja vs. iteracja.2
T-W-7Wejście/wyjście. Obsługa dostępu do plików. Wyjątki.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach22
A-L-2Przygotowanie do zajęć44
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach.54
120
wykłady
A-W-1Udział w wykładach14
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów106
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PK_10-_02_W01
Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego
PK_10-_W03T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3
PK_10-_02_W02
Ma wiedzę w zakresie składni, semantyki i sfer zastosowań języka Python
PK_10-_W04T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-4, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PK_10-_02_U01
Potrafi mysleć w kategoriach dekompozycji problemów algorytmicznych do elementarnych konstrukcji języka programowania
PK_10-_U03C-1T-W-6, T-L-4M-4, M-5S-1, S-2
PK_10-_02_U02
Umie pisać, uruchamiać i testować programy w języku Python
PK_10-_U04C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PK_10-_02_K01
Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania
PK_10-_K02C-1M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PK_10-_02_W01
Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego
2,0
3,0Analizuje przedstawiony kod źródłowy w języku Python i potrafi wskazać efekty jego działania.
3,5
4,0Poprawnie implementuje w języku Python proste algorytmy.
4,5
5,0Poprawnie implementuje w języku Python złożone algorytmy.
PK_10-_02_W02
Ma wiedzę w zakresie składni, semantyki i sfer zastosowań języka Python
2,0
3,0Zna składnię i semantykę języka Python, umie analizować przedstawiony mu kod.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PK_10-_02_U01
Potrafi mysleć w kategoriach dekompozycji problemów algorytmicznych do elementarnych konstrukcji języka programowania
2,0
3,0Umie dekomponować algorytmy i rozumie powiązania pomiędzy werbalnym opisem problemu a jego implementacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PK_10-_02_U02
Umie pisać, uruchamiać i testować programy w języku Python
2,0
3,0Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PK_10-_02_K01
Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania
2,0
3,0Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mark Lutz, David Ascher, Python. Wprowadzenie, Helion, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Mark Lutz, Python. Leksykon kieszonkowy, Helion, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów.2
T-L-2Analiza gotowych programów i samodzielne modyfikowanie ich treści w celu uzyskania zadanej zmiany funkcjonalności2
T-L-3Implementacja prostych zadań obliczeniowych.4
T-L-4Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami.4
T-L-5Implementacja wybranych klasycznych algorytmów, definiowanie i wywoływanie funkcji, przetwarzanie danych z plików.10
22

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Język i język programowania. Leksyka, składnia, semantyka. Kompilacja i interpretacja. Współczesne języki programowania i ich zastosowanie. Język Python: historia, wersje, zastosowania. Środowiska programistyczne.2
T-W-2Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkownia IDE.2
T-W-3Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa.2
T-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Tablice.2
T-W-5Implementacja prostych algorytmów: wyszukiwanie liniowe, wyszukiwanie binarne, sortowanie bąbelkowe.2
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Rekurencja vs. iteracja.2
T-W-7Wejście/wyjście. Obsługa dostępu do plików. Wyjątki.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach22
A-L-2Przygotowanie do zajęć44
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach.54
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach14
A-W-2Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów106
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPK_10-_02_W01Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPK_10-_W03Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego
Treści programoweT-W-5Implementacja prostych algorytmów: wyszukiwanie liniowe, wyszukiwanie binarne, sortowanie bąbelkowe.
T-W-2Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkownia IDE.
T-W-3Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa.
T-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Tablice.
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Rekurencja vs. iteracja.
T-W-7Wejście/wyjście. Obsługa dostępu do plików. Wyjątki.
T-W-1Język i język programowania. Leksyka, składnia, semantyka. Kompilacja i interpretacja. Współczesne języki programowania i ich zastosowanie. Język Python: historia, wersje, zastosowania. Środowiska programistyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Analizuje przedstawiony kod źródłowy w języku Python i potrafi wskazać efekty jego działania.
3,5
4,0Poprawnie implementuje w języku Python proste algorytmy.
4,5
5,0Poprawnie implementuje w języku Python złożone algorytmy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPK_10-_02_W02Ma wiedzę w zakresie składni, semantyki i sfer zastosowań języka Python
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPK_10-_W04Ma wiedzę w zakresie składni, semantyki i sfer zastosowań języka Python
Treści programoweT-L-1Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i analiza gotowych prostych programów.
T-L-2Analiza gotowych programów i samodzielne modyfikowanie ich treści w celu uzyskania zadanej zmiany funkcjonalności
T-L-3Implementacja prostych zadań obliczeniowych.
T-L-4Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami.
T-L-5Implementacja wybranych klasycznych algorytmów, definiowanie i wywoływanie funkcji, przetwarzanie danych z plików.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna składnię i semantykę języka Python, umie analizować przedstawiony mu kod.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPK_10-_02_U01Potrafi mysleć w kategoriach dekompozycji problemów algorytmicznych do elementarnych konstrukcji języka programowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPK_10-_U03Potrafi mysleć w kategoriach dekompozycji problemów algorytmicznych do elementarnych konstrukcji języka programowania
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.
Treści programoweT-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Rekurencja vs. iteracja.
T-L-4Ćwiczenie umiejętności posługiwania się instrukcjami warunkowymi, pętlami i tablicami.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie dekomponować algorytmy i rozumie powiązania pomiędzy werbalnym opisem problemu a jego implementacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPK_10-_02_U02Umie pisać, uruchamiać i testować programy w języku Python
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPK_10-_U04Umie pisać, uruchamiać i testować programy w języku Python
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.
Treści programoweT-W-5Implementacja prostych algorytmów: wyszukiwanie liniowe, wyszukiwanie binarne, sortowanie bąbelkowe.
T-W-2Maszynowe reprezentacje danych. Dane całkowite, zmiennopozycyjne, znakowe. Arytmetyka maszynowa i jej anomalie. Pierwszy program. Instalacja i podstawy użytkownia IDE.
T-W-3Literały, zmienne, wyrażenia. Operatory. Błędy i ich sygnalizacja. Proste programy. Instrukcja warunkowa.
T-W-4Pętle, ich rodzaje i przeznaczenie. Tablice.
T-W-6Funkcje: standardowe i definiowanie własnych. Uzasadnienie i wykorzystanie. Rekurencja vs. iteracja.
T-W-7Wejście/wyjście. Obsługa dostępu do plików. Wyjątki.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPK_10-_02_K01Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPK_10-_K02Rozumie rolę programisty w procesie wytwarzania oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna leksykę i składnię języka Python w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, umie posługiwać się zintegrowanym środowiskiem programisty, rozumie okoliczności prowadzące do powstania błędów i potrafi analizować ich przyczyny.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0