Wydział Informatyki - Programowanie z elementami systemów wbudowanych
Sylabus przedmiotu Programowanie obiektowe - wstęp do C++:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Programowanie z elementami systemów wbudowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie obiektowe - wstęp do C++ | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz zna podstawową składnię języka C. Słuchacz potrafi czytać pseudokod w podstawowym zakresie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Słuchacz zna leksykę i składnię języka C++ w zakresie niezbędnym do samodzielnego konstruowania prostych programów w imperatywie proceduralnym, rozumie proces tworzenia oprogramowania (kompilacja), potrafi opisać sposób uruchomienia programów przez komputer. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z wierszem poleceń, kompilatorem | 1 |
T-L-2 | Implementacja prostych programów implementowanych w stylu proceduralnym | 6 |
T-L-3 | Implementacja prostych programów z wykorzystaniem wejścia i wyjścia | 6 |
T-L-4 | Implementacja złożonych programów implementowanych w stylu proceduralnym z obsługą błędów | 6 |
T-L-5 | Techniki debuggowania programów | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wyjaśnienie czym jest programowanie, jak działa komputer, na czym polega kompilacja oraz linkowanie. Objaśnienie sposobu uruchamiania programów przez system operacyjny. | 2 |
T-W-2 | Proces kompilacji, objaśnienie podstawowych elementów kompilatora; Wstęp do debuggera | 1 |
T-W-3 | Podstawy języka C++: funkcja main, typy wbudowanie, zmienne, napisy, funkcje, enumeracje, tablice, instrukcje sterujące, wejście, wyjście | 3 |
T-W-4 | Programowanie funkcyjne w C++: funkcje, operatory, przeławodowania funkcji, zakres życia zmiennych, przestrzenie nazw | 3 |
T-W-5 | Obsługa błędów w C++: wyjątki, kody błędów | 1 |
T-W-6 | Typy własne w C++: klasy, konstruktory, destruktory, listy inicjalizacyjne, metody, składowe, zakres widoczności | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 26 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach | 50 |
96 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów | 40 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Anegdota |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Nauka i ćwiczenia własne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PESW_10-_06_W01 Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego w języku C++, zna składnię, semantykę i sferę zastosowań języka C++. | PESW_10-_W09 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
PESW_10-_06_W02 Rozumie proces kompilacji oraz uruchamiania programów | PESW_10-_W10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PESW_10-_06_U01 Umie sterować procesem kompilacji | PESW_10-_U06 | — | C-1 | T-L-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
PESW_10-_06_U02 Umie pisać i uruchamiać programy w języku C++ | PESW_10-_U07 | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PESW_10-_06_W01 Zna podstawowe techniki programowania proceduralnego w języku C++, zna składnię, semantykę i sferę zastosowań języka C++. | 2,0 | |
3,0 | Analizuje przedstawiony kod źródłowy w języku C++ i potrafi wskazać efekty jego działania. Zna składnię i semantykę języka C++, umie analizować przedstawiony mu kod. | |
3,5 | ||
4,0 | Poprawnie implementuje w języku C++ proste algorytmy, Potrafi rozpoznać potencjalne problemy w przedstawionym rozwiązaniu problemu | |
4,5 | ||
5,0 | Poprawnie implementuje w języku C++ złożone algorytmy; potrafi wyjaśnić rożnice w wydajności pomiędzy różnymi możliwymi implementacjami zadanych problemów | |
PESW_10-_06_W02 Rozumie proces kompilacji oraz uruchamiania programów | 2,0 | |
3,0 | Rozumie proces kompilacji programów złożonych z jednego pliku źródłowego | |
3,5 | ||
4,0 | Rozumie proces kompilacji programów złożonych z wielu plików źródłowych | |
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PESW_10-_06_U01 Umie sterować procesem kompilacji | 2,0 | |
3,0 | Potrafi skompilować program składający się z jednego pliku źródłowego | |
3,5 | ||
4,0 | Potrafi naprawiać błędy składniowe oraz proste błędy semantyczne. Potrafi skompilować program składający się z wielu plików źródłowych | |
4,5 | ||
5,0 | Rozumie proces kompilacji, potrafi poprawnie dobrać flagi kompilacji, umie posługiwać się debuggerem | |
PESW_10-_06_U02 Umie pisać i uruchamiać programy w języku C++ | 2,0 | |
3,0 | Potrafi posługiwać się wybranym środowiskiem zintegrowanym w celu implementacji i uruchomienia własnego kodu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bjarne Stroustrup, The C++ Programming Language, Addison-Wesley, 2013
Literatura dodatkowa
- Scott Meyers, Effective Modern C++, O'Reilly Media, 2014