Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: przetwórstwo tworzyw polimerowych
Sylabus przedmiotu Badania nieniszczące kompozytów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania nieniszczące kompozytów | ||
Specjalność | konstrukcje lekkie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl>, Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Kurs matematyki na poziomie akademickim |
W-2 | Kurs fizyki na poziomie akademickim |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi |
C-2 | Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu w zakresie badań nieniszczących |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania nieniszczące materiałów z wykorzystaniem metody prądów wirowych | 2 |
T-L-2 | Badanie materiałów z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o częstotliwości w paśmie THz | 3 |
T-L-3 | Badania struktur z wykorzystaniem systemu radiografii komputerowej i cyfrowej | 2 |
T-L-4 | Badania nieniszczące materiałów z wykorzystaniem metody termografii aktywnej | 2 |
T-L-5 | Badania nieniszczące materiałów z wykorzystaniem metody ultradźwiękowej | 2 |
T-L-6 | Badania z wykorzystaniem optycznych/laserowych skanerów 3D | 2 |
T-L-7 | Badanie materiałów z wykorzystaniem metody magnetycznej | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Badania nieniszczące – wprowadzenie, pojęcia podstawowe, rys historyczny | 1 |
T-W-2 | Przegląd różnych metod badań nieniszczących, obszary zastosowań, charakterystyka porównawcza | 2 |
T-W-3 | Metoda prądów wirowych | 2 |
T-W-4 | Metoda strumienia rozproszenia i inne metody magnetyczne | 1 |
T-W-5 | Badanie materiałów z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości | 3 |
T-W-6 | Radiografia komputerowa i cyfrowa | 3 |
T-W-7 | Termografia aktywna | 2 |
T-W-8 | Metoda ultradźwiękowa | 4 |
T-W-9 | Szerografia | 1 |
T-W-10 | Badania wizualne i powierzchniowe | 2 |
T-W-11 | Systemy permamentnego monitoringu stanu konstrukcji (SHM - Structural Helth Monitoring) | 2 |
T-W-12 | Tomografia przemysłowa | 2 |
T-W-13 | Modelowanie w badaniach nieniszczących | 1 |
T-W-14 | Algorytmy automatycznej identyfikacji defektów w badaniach nieniszczących | 3 |
T-W-15 | Algorytmy łączenia danych pomiarowych uzyskiwanych za pomocą różnych metod testowania (fuzja danych) | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładów i wskazanej literatury. | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie się do sprawdzianów. | 8 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 6 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Technologiczne ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy: można przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_IK/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść podstawową wiedzę w zakresie różnych metod badań nieniszczących i ich zastosowania | IM_2A_W03 | — | — | — | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_IK/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić dobrać odpowiednią do wymagań metodę pomiarową. | IM_2A_U02, IM_2A_U12, IM_2A_U01 | — | — | — | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_IK/03_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzlaności za poprawność wykonanych zadań. | IM_2A_K01, IM_2A_K03 | — | — | — | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_IK/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść podstawową wiedzę w zakresie różnych metod badań nieniszczących i ich zastosowania | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_IK/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić dobrać odpowiednią do wymagań metodę pomiarową. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_IK/03_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzlaności za poprawność wykonanych zadań. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami. |
3,0 | Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania. |
Literatura podstawowa
- Lewińska-Romicka A, Badania nieniszczące. Podstawy defektoskopii, WNT, Warszawa, 2001
- Senczyk D., Radiografia przemysłowa, Biuro Gamma, 2005
- Hellier C. J., Handbook of Nondestructive Evaluation, McGrown-Hill, 2003
Literatura dodatkowa
- Mester M. L., McIntire P, Nondestructive Testing Handbook Volume 4 Electromagnetic Testing, ASNT, 1996