Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: przetwórstwo tworzyw polimerowych
Sylabus przedmiotu Modyfikacja polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modyfikacja polimerów | ||
Specjalność | konstrukcje lekkie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod , warunków i podstaw technologicznych modyfkaci polimerów dla uzyskania polepszonych cech użytkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody modyfikacji fizycznej i chemicznej polimerów. Ocena wpływu modyfikacji an efekt starzenia i stabilizacja polimerów. Mieszalność a kompatybilność. Modyfikacja plastomerów, modyfikacja duromerów i elastomerów- w procesie przetwórstwa; różnice w przetwórstwie i warunkach modyfikacji. Polimery specjalne: termoodporne, przewodzące prąd elektryczny, z pamięcią kształtu, biopolimery, kompozyty i nanokompozyty, polimerowe tworzywa magnetyczne, polimery wodorozcieńczalne. Zastosowania ogólne i specjalne. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modyfikacja fizyczna i chemiczna polimerów: przegląd. Metody i skutki modyfikacji fizycznej i chemicznej polimerów. Starzenie i stabilizacja. Mieszalność a kompatybilność. Modyfikacja plastomerów, modyfikacja duromerów i elastomerów; różnice w przetwórstwie i warunkach modyfikacji. Polimery specjalne: termoodporne, przewodzące prąd elektryczny, z pamięcią kształtu, biopolimery, kompozyty i nanokompozyty, polimerowe tworzywa magnetyczne, polimery wodorozcieńczalne. Zastosowania ogólne i specjalne. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć, analiza literatury. | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdania | 15 |
A-L-3 | Zaliczenie wejściówki, udział w zajęciach, | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć, analiza literatury. | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach, pozytywne zaliczenie testu końcowego. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, zajęcia praktyczne laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena testu, ocena egzaminu pisemnego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_IK/07-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie opisać metody i cel modyfikacji polimerów, rozróżniać chemiczne i fizyczne metody modyfikacji, wyjaśnić różne mechanizmy modyfikacji. | IM_2A_W06, IM_2A_W02, IM_2A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_IK/07-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien umieć analizować procesy zachodzące podczas przetwarzania i eksploatacji materiałów polimerowych, dobierać rodzaj modyfikacji do potrzeb eksploatacyjnych produktu. | IM_2A_U13, IM_2A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_IK/07-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywną postawę wobec warunków wytwarzania wyrobów z tworzyw polimerowych, świadomość zjawisk zachodzących w tworzywie podczas produkcji i eksploatacji. | IM_2A_K01, IM_2A_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_IK/07-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie opisać metody i cel modyfikacji polimerów, rozróżniać chemiczne i fizyczne metody modyfikacji, wyjaśnić różne mechanizmy modyfikacji. | 2,0 | Poniżej 7 |
3,0 | 7-8 wiedza w zakresie rodzajów modyfikacji polimerów | |
3,5 | 9-10 J.w. wpłew modyfikacji polimerów na ich strukturę | |
4,0 | 11-12 J.w. oraz wiedza na temat wpływu modyfikacji polimerów na ich właściwości fizyczne | |
4,5 | 13-15 J.W. oraz znajomośc możliwości wykorzystania modyfikowanych polimerów w praktyce. | |
5,0 | 16-20 J.w + sumaryczna wiedza w zakresie modyfikacji polimerów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_IK/07-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien umieć analizować procesy zachodzące podczas przetwarzania i eksploatacji materiałów polimerowych, dobierać rodzaj modyfikacji do potrzeb eksploatacyjnych produktu. | 2,0 | poniżej 7 |
3,0 | 7-8 Umiejętność wyboru metody modyfikacji polimeru | |
3,5 | 9-10 J.w. + Umiejętność porównania skutków modyfikacji | |
4,0 | 11-12 J.w. + Umiejętnośc planowania procesów modyfikacji polimerów | |
4,5 | 13-15 J.w. + Umiejętnośc oceny stopnia modyfikacji | |
5,0 | 16-20 J.w. Umiejętnośc oceny procesów zachodżcych podczas przetwaezania i [rzechowywania materiałów polimerowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_IK/07-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywną postawę wobec warunków wytwarzania wyrobów z tworzyw polimerowych, świadomość zjawisk zachodzących w tworzywie podczas produkcji i eksploatacji. | 2,0 | poniżej 7 |
3,0 | 7-8 Student posiada kompetencje w zakresie metod modyfikacji polimerów | |
3,5 | 9-10J.w. + Kompetencje porównania skutechności metod modyfikacji | |
4,0 | 11-12 J.w + kompetenje w zakresie stosowania procesów technologicznych. | |
4,5 | 13-15 J.W. Przewidywanie wyników modyfikacji. | |
5,0 | 16-20 J. w. Student posiada aktywna postawę wobec warunków wytwarzania wyrobów z materiałów polimerowych. |
Literatura podstawowa
- Gachter R., Miller H., Plastic Additives handbook, Hanser, Munich, 1994
- Szlezinger W., Tworzywa sztuczne, Wydawnictwo oświatowe, Rzeszów, 1998
- Rabek J.F., Współczesna wiedza o polimerach, WN PWN, Warszawa, 2008
- Rabek J.F., Współczesna wiedza o polimerach, WN PWN, Warszawa, 2008
- Szlezinger W., Tworzywa sztuczne, Wydawnictwo oświatowe, Rzeszów, 1998
- Rabek J.F., Współczesna wiedza o polimerach, WN PWN, Warszawa, 2008
- Szlezinger W., Tworzywa sztuczne, Wydawnictwo oświatowe, Rzeszów, 1998
- Rabek J.F., Współczesna wiedza o polimerach, WN PWN, Warszawa, 2008
- Szlezinger W., Tworzywa sztuczne, Wydawnictwo oświatowe, Rzeszów, 1998
Literatura dodatkowa
- Sperling H.L., Introduction to Physical Polymer Science, Willey, 2006