Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Sylabus przedmiotu Zaawansowane systemy sterowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane systemy sterowania | ||
Specjalność | komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw automatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy oraz ukształtowanie umiejętności analizy złożonych układów regulacji ciągłej, sterowania rozmytego oraz układów sterowania dyskretnego, umiejętności analizy prostych układów odpornych i opartych na regulatorach stanu oraz umiejętności budowy układów pomiarowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie regulatora 2- lub 3-stawnego. Badanie błędów związanych z próbkowaniem i kwantyzacją sygnałów. Projektowanie sterowania rozmytego. Analiza pracy układów sterowania logicznego; diagnostyka. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Złożone struktury sterowania liniowych układów ciągłych. Transmitancje i stabilność układów dyskretnych. Przekształcenie z. Filtry i regulatory cyfrowe. Sterowalność i obserwowalność. Obserwatory stanu. Sterowanie ze sprzężeniem od stanu. Sterowanie adaptacyjne. Regulacja predykcyjna i odporna. Filtr Kalmana. Nieliniowości w układach sterowania. Regulatory 2 i 3-stawne oraz krokowe. Układy pomiarowe. Wybrane elementy wykonawcze Sterowanie rozmyte. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Wykonywanie sprawozdań i zaliczanie ćwiczeń. | 2 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
A-L-4 | Studiowanie literatury. | 3 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z elementami ćwiczeń rachunkowych. Laboratoria. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_W01 Poznanie struktur, algorytmów i sposobów analizy złożonych układów sterowania - ciągłych i dyskretnych, budowy układów pomiarowych i doboru elementów wykonawczxych. | MBM_2A_W04, MBM_2A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_U01 Student potrafi analizować złożone układy sterowania ciągłego i dyskretnego, dobierać układy pomiarowe i elementy wykonawcze. | MBM_2A_U10, MBM_2A_U12 | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_K01 Ma świadomość i kompetencje wpływu podejmowanych działań na funkcjonowanie nowoczesnych zaawansowanych systemów sterowania. | MBM_2A_K04 | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_W01 Poznanie struktur, algorytmów i sposobów analizy złożonych układów sterowania - ciągłych i dyskretnych, budowy układów pomiarowych i doboru elementów wykonawczxych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł dostateczną wiedzę umożliwającą analize i syntezę zaawansowanych układów sterowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_U01 Student potrafi analizować złożone układy sterowania ciągłego i dyskretnego, dobierać układy pomiarowe i elementy wykonawcze. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczne umiejętności w zakresie syntezy układów sterowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_KWP/08-6_K01 Ma świadomość i kompetencje wpływu podejmowanych działań na funkcjonowanie nowoczesnych zaawansowanych systemów sterowania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma kompetencje do zarządzania zespołem pracującym nad opracowaniem systemu sterowania w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaczorek T., Dzieliński A.,Dąbrowski W., Podstawy teorii sterowania, WNT, Warszawa, 2005
- Niederliński A., Systemy i sterowanie, PWN, Warszawa, 1983
Literatura dodatkowa
- Larminat P., Thoma Y., Podstawy automatyki, WNT, Warszawa, 1977, T. 1-3