Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki wytwarzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki wytwarzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | grafika inżynierska, mechanika, materiałoznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi elementami procesów wytwarzania, sposobami wytwarzania części, maszyn i urządzeń. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wstępnego wyboru i kształtowania procesu wytwarzania wybranych części, zespołów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia laboratoryjne Wybrane zabiegi obróbki: skrawaniem narzędziami o ustalonej geometrii obróbki ściernej, erozyjnej, przyrostowej, plastycznej i hybrydowej. Wybrane zabiegi ulepszania, łączenia i montażu. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy wytwarzania, rola i miejsce obróbki ubytkowej i nieubytkowej. Pojęcia podstawowe: w procesach: formowania, kształtowania, ulepszania, łączenia. Formowanie plastyczne, odlewanie, spiekanie. Kształtowanie skrawaniem i erodowaniem, Charakterystyka przebieg procesów skrawania i erodowania na przykładzie wybranych części. Procesy erodowania (EDM, ECM, EBM)).Odmiany procesów skrawania: frezowanie, toczenie wiercenie przeciąganie, obróbka ścierna itd. Procesy przecinania. Obróbki przyrostowe RP, RT i hybrydowe. Obróbki ulepszające: cieplna, cieplno-chemiczna, pokrywanie, powlekanie. Montaż i łączenie elementów. Łączenie elementów spawaniem, zgrzewaniem. Czynności montażowe. Metody montażu. Podstawy budowy obrabiarek ze szczególnym uwzględnieniem obrabiarek CNC w różnych procesach wytwarzania. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Poznanie wybranych pozycji literatury uzupełniającej | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Obecność na wykładach nieobowiązkowa. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach. Składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Na zaliczeniu ustnym odbywanym po zajeciach planowych obowiązuje znajomość zagadnień z wykładów i podstawowa z ćwiczeń laboratoryjnych. Przykładowe zagadnienia: dla dowolnej części, elementu omówić: sposoby, metody wytwarzania, przebieg procesu, parametry technologiczne procesu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C15_W01 Definiuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | ME_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
ME_1A_C15_W02 Opisuje zasadnicze elementy procesu wytwarzania dla typowych części różnych maszyn | ME_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
ME_1A_C15_W03 Rozróżnia zasadnicze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | ME_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
ME_1A_C15_W04 Przedstawia warunki realizacji i efekty technologiczne podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | ME_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
ME_1A_C15_W05 Charakteryzuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | ME_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C15_U01 Zaprojektuje ogólną postać procesów wytwarzania prostych elementów typu: tuleja, wałek, koło zębate, korpus. | ME_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
ME_1A_C15_U02 Dobierze wstępnie elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w podstawowych sposobach wytwarzania | ME_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
ME_1A_C15_U03 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych podstawowych spsobach obróbki | ME_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
ME_1A_C15_U04 Zastosuje metody obróbki, warunki jej realizacji dla obróbki typowych elementów maszyn i urządzeń (nakrętak, śuba, korpus, wałeki itp.) | ME_1A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C15_K01 Oceni relacje między cechami wybranych części w układzie mechatornicznym a dostępnymi technikami ich wytwarzania. | ME_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
ME_1A_C15_K02 Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie wytwarzania dowolnego układu mechatronicznego | ME_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
ME_1A_C15_K03 Zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia wybranych elementów układu mechatronicznego | ME_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C15_W01 Definiuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | 2,0 | Student nie umie definiować żadnego podstawowego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie definiować wybrane podstawowe procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie efektywnie definiować podstawowe procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie definiować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie definiować wybrane podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
ME_1A_C15_W02 Opisuje zasadnicze elementy procesu wytwarzania dla typowych części różnych maszyn | 2,0 | Student nie umie opisywać żadnych elementów procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie bardzo lapidarnie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania z podaniem pojedyńczych przykładów | |
3,5 | Student umie opisywać wybrane elementy procesu wytwarzania z podaniem przykładów | |
4,0 | Student umie opisać najważniejsze elementy procesu wytwarzania z podaniem przykładów | |
4,5 | Student umie opisać wszystkie elementy procesu wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
5,0 | Student umie szeroko opisać wszystkie elementy procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
ME_1A_C15_W03 Rozróżnia zasadnicze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | 2,0 | Student nie rozróżnia żadnych zasadniczych sposobów obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem |
3,0 | Student rozróżnia tylko wybrane najważniejsze sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
3,5 | Student rozróżnia większość sposobów obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
4,0 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem | |
4,5 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem, podając uzasadnienie. | |
5,0 | Student biegle rozróżnia wszystkie sposoby obróbki ubytkowej, skrawaniem i erodowaniem, podając szerokie uzasadnienie. | |
ME_1A_C15_W04 Przedstawia warunki realizacji i efekty technologiczne podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | 2,0 | Student nie umie przedstawić warunków realizacji i efektów technologicznych żadnego podstawowego sposobu obróbki skrawaniem i erodowania |
3,0 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji i efekty technologiczne tylko wybranych podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
3,5 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji i efekty technologiczne większości podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
4,0 | Student umie przedstawić warunki realizacji i efekty technologiczne większości podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
4,5 | Student umie przedstawić warunki realizacji i efekty technologiczne wszystkich podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
5,0 | Student umie przedstawić wyczerpująco warunki realizacji i efekty technologiczne wszystkich podstawowych sposobów obróbki skrawaniem i erodowania | |
ME_1A_C15_W05 Charakteryzuje podstawowe procesy wytwarzania w obróbce ubytkowej | 2,0 | Student nie umie charakteryzować żadnego podstawowego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie charakteryzować wybrane podstawowe procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie charakteryzować podstawowe procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie podstawowe procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C15_U01 Zaprojektuje ogólną postać procesów wytwarzania prostych elementów typu: tuleja, wałek, koło zębate, korpus. | 2,0 | Student nie umie zaprojektować ogólnej postaci procesu wytwarzania żadnej typowej części np. wałka, tulei, koła zębatego. |
3,0 | Student umie zaprojektować cząstkową formę ogólnej postać procesu wytwarzania tylko wybranych części np. wałka, tulei, koło zębatego. | |
3,5 | Student umie zaprojektować ogólną postać procesu wytwarzania tylko wybranych części np. wałka, koło, tulei. | |
4,0 | Student umie zaprojektować z drobnymi brakami ogólną postać procesu wytwarzania typowych części np. wałka, koła, tulei, | |
4,5 | Student umie zaprojektować pełną formę ogólnej postać procesu wytwarzania typowych części np. tulei, wałka, koła. | |
5,0 | Student umie zaprojektować pełną formę ogólnej postać procesu wytwarzania dowolnych części np. wałka, koła, tulei. | |
ME_1A_C15_U02 Dobierze wstępnie elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w podstawowych sposobach wytwarzania | 2,0 | Student nie dobierze żadnego wariantu elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla typowej operacji w żadnym sposobie obróbki |
3,0 | Student dobierze tylko wybrane elementy układu OUPN (obrabiarka, uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla pojedyńczych operacji realizowanych elementarnymi sposobami wytwarzania | |
3,5 | Student dobierze tylko najważniejsze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w niektórych sposobach wytwarzania | |
4,0 | Student dobierze elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji głównymi sposobami wytwarzania | |
4,5 | Student dobierze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji różnymi sposobami wytwarzania | |
5,0 | Student dobierze kilka wariantów elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji róznymi sposobami wytwarzania | |
ME_1A_C15_U03 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych podstawowych spsobach obróbki | 2,0 | Student nie oszacuje wpływ żadnych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w żadnym sposobie obróbki ubytkowej |
3,0 | Student oszacuje wybiórczo wpływ elementarnych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w tylko wybranych sposobach obróbki ubytkowej | |
3,5 | Student oszacuje wpływ wybranych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w niektórych sposobach obróbki ubytkowej | |
4,0 | Student oszacuje wpływ najważniejszych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w głównych sposobach obróbki ubytkowej | |
4,5 | Student oszacuje wpływ wszystkich czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w różnych sposobach obróbki ubytkowej | |
5,0 | Student wyczerpująco oszacuje wpływ wszystkich czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w różnych sposobach obróbki ubytkowej | |
ME_1A_C15_U04 Zastosuje metody obróbki, warunki jej realizacji dla obróbki typowych elementów maszyn i urządzeń (nakrętak, śuba, korpus, wałeki itp.) | 2,0 | Student nie umie zastosować żadnej metody obróbki, warunków jej realizacji w przypadku nawet typowych elementów (koło zębate, wałek, śruba, nakrętka itp.) |
3,0 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, w przypadku pojedyńczych typowych elementów (koło zębate, wałek, śruba, nakrętka itp.) | |
3,5 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów (koło zębate, wałek, śruba, nakrętka itp.) | |
4,0 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów (koło zębate, wałek, śruba, nakrętka itp.) | |
4,5 | Student umie zastosować wszystkie metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów (koło zębate, wałek, śruba, nakrętka itp.) | |
5,0 | Student umie zastosować wszystkie metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku dowolnych elementów (koło zębate, wałek, śruby, nakrętka itp.) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C15_K01 Oceni relacje między cechami wybranych części w układzie mechatornicznym a dostępnymi technikami ich wytwarzania. | 2,0 | Student nie oceni relacji między cechami wybranych części w układzie mechatornicznym a wybranymi technikami ich wytwarzania. |
3,0 | Student oceni tylko wybrane relacje między cechami wybranych części w układzie mechatornicznym a wybranymi technikami ich wytwarzania. | |
3,5 | Student oceni wszystkie najistotniejsze relacje między cechami wybranych części w układzie mechatornicznym a dostępnymi technikami ich wytwarzania, bez podania chociaż kilku przykładów. | |
4,0 | Student oceni najistotniejsze relacje między cechami wybranych części w układzie mechatornicznym a dostępnymi technikami ich wytwarzania na pojedyńczych przykładach. | |
4,5 | Student oceni relacje między cechami wybranych części w układzie mechatornicznym a dostępnymi technikami ich wytwarzania na wybranych przykładach. | |
5,0 | Student wyczerpująco oceni relacje między cechami wybranych części w układzie mechatornicznym a dostępnymi technikami ich wytwarzania. Opisze liczne przykłady | |
ME_1A_C15_K02 Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie wytwarzania dowolnego układu mechatronicznego | 2,0 | Student nie potrafi ocenić wagi i uwarunkowań dowolnych technik wytwarzania w procesie wytwarzania elementow układow mechatronicznych |
3,0 | Student potrafi ocenić wagę i uwarunkowania pojedyńczch technik wytwarzania w procesie obróbki elementow układów mechatronicznych | |
3,5 | Student potrafi ocenić wagę i uwarunkowania najważniejszych technik wytwarzania w procesie obrobki elementow układów mechatronicznych | |
4,0 | Student potrafi ocenić wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie obróbki elementów układów mechatronicznych | |
4,5 | Student wyczerpująco ocenia wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie obróbki układu mechatronicznego | |
5,0 | Student wyczerpująco ocenia wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie obróbki układu mechatronicznego, podaje liczne przykalady | |
ME_1A_C15_K03 Zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia wybranych elementów układu mechatronicznego | 2,0 | Student nie zastosuje i nie oceni wstępnie wymaganych procesów technologicznych dla wytworzenia wybranych elementów układu mechatronicznego |
3,0 | Student zastosuje i oceni wstępnie wymagania tylko wybranych procesów technologicznych dla wytworzenia pojedyńczych elementów układu mechatronicznego | |
3,5 | Student zastosuje i oceni wstępnie wymagania procesow technologicznych dla wytworzenia wybranych elementów układu mechatronicznego | |
4,0 | Student z uzasadnieniem zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia wybranych elementów układu mechatronicznego | |
4,5 | Student z uzasadnieniem zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia wybranych elementów układu mechatronicznego | |
5,0 | Student z wyczerpujączm uzasadnieniem zastosuje i oceni wstępnie wymagane procesy technologiczne dla wytworzenia wybranych elementów układu mechatronicznego |
Literatura podstawowa
- Filipowski R., Marciniak M., Techniki obróbki mechanicznej i erozyjnej, Oficyna wydwanicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000, 1
- Jemielniak Krzysztof, Obróbka skrawaniem, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998, Pierwszy
- Erbla J, Encyklopedia technik wytwarzania stosowanych w przemyśle maszynowym, t. II, Obróbka skrawaniem, montaż, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Strony www:, Materiały firm narzędziowych: Sandvik, SECO, Sandvik, Iskar, Pafana., 2011
- W.Grzesik, Podstawy skrawania materiałów konstrukcyjnych, WNT, Warszawa, 2010, drugie
- K. Oczoś, Kształtowanie ceramicznych materiałów technicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1996
- W. Olszak, Obróbka skrawaniem, WNT, Warszawa, 2008