Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania środowiskowego w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania środowiskowego w transporcie | ||
Specjalność | inżynieria środowiska w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka, fizyka, podstawy techniki cieplnej, logistyka, systemy transportowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych elementów Systemu Zarządzania Środowiskowego (SZŚ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 14001:2009. |
C-2 | Poznanie podstaw ujęcia procesowego w zarządzaniu środowiskowym. |
C-3 | Poznanie podstaw określania, oceny i weryfikacji aspektów środowiskowych. |
C-4 | Poznanie podstaw możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w zarządzaniu środowiskowym. |
C-5 | Poznanie podstaw zasad tworzenia dokumentacji SZŚ. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metodyka opracowywania środowiskowej map procesów dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej. | 2 |
T-A-2 | Metodyka opracowywania rejestru aspektów środowiskowych dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej. | 2 |
T-A-3 | Metodyka opracowywania projektu rejestru wskaźników i parametrów oceny środowiskowej dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej. | 2 |
T-A-4 | Metodyka opracowywanie narzędzi służących do oceny systemu zarządzania środowsikowego dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej. | 2 |
T-A-5 | Opracowanie projektu spisu treści i zestawienia procedur SZŚ dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy systemów zarządzania środowiskowego opartych o wymagania normy PN EN ISO 14001:2009 | 2 |
T-W-2 | Ujęcie procesowe w zarządzaniu środowiskowym w transporcie. | 2 |
T-W-3 | Metodyka identyfikacji, oceny i weryfikacji aspektów środowiskowych w sektorze transportowo-logistycznym. | 2 |
T-W-4 | Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w zarządzaniu środowiskowym w transporcie. | 2 |
T-W-5 | Zasady tworzenia dokumentacji Systemu Zarządzania Środowiskowego | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Analiza literatury oraz przygotowanie materiałów do ćwiczeń audytoryjnych | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podstawy inżynierii środowiska w transporcie 1 metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy) |
M-2 | Podstawy inżynierii środowiska w transporcie 2 Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów, panelowa, metaplan). Metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź. |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu obejmującego wszystkie pięć zakresów tematycznych ćwiczeń audtorynych: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IST/09_W01 Poznanie podstaw systemów zarządzania środowiskowego opartych o wymagania normy EN ISO 14001:2004. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania środowiskowego w transporcie oraz analizy i oceny działalności prośrodowiskowej przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej. | T_1A_W15, T_1A_W24, T_1A_W21 | — | — | C-5, C-4, C-2, C-1, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IST/09_U01 Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania środowiskowego w transporcie oraz analizy i oceny działalności prośrodowiskowej przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej. | T_1A_U01, T_1A_U04, T_1A_U19 | — | — | C-5, C-4, C-2, C-1, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IST/09_W01 Poznanie podstaw systemów zarządzania środowiskowego opartych o wymagania normy EN ISO 14001:2004. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania środowiskowego w transporcie oraz analizy i oceny działalności prośrodowiskowej przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IST/09_U01 Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania środowiskowego w transporcie oraz analizy i oceny działalności prośrodowiskowej przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej. | 2,0 | Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe. |
3,0 | Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień. | |
3,5 | Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań. | |
4,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności. | |
4,5 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności. | |
5,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności. |
Literatura podstawowa
- Górzyński J., Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2007
- Gruszka A., Niegowska E., Zarządzanie środowiskowe. Wprowadzenie do norm serii ISO 14001, PKN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Witold Nierzwicki, Zarządzanie środowiskowe, Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa, 2006
- Komitet ISO, Norma EN ISO 14001:2004, 2004