Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Grafika inżynierska I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji za pomocą komputera. |
C-2 | Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej za pomocą programu AutoCad. |
C-3 | Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opis i ćwiczenia funkcji rysunkowych. | 2 |
T-L-2 | Opis i ćwiczenia funkcji zmiany objektów i wymiarowania. | 4 |
T-L-3 | Kreślenie arkusza wzorcowego z tabliczką rysunkową. | 2 |
T-L-4 | Kreślenie rysunków wykonawczych o narastającym stopniu trudności. | 10 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Specyfika kreślenia dokumentacji rysunkowej na komputerze. | 1 |
T-W-2 | Opis programu AutoCad, możliwości, sposoby obsługi, funkcje. | 8 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-L-2 | Studiowanie norm i literatury, ćwiczenia domowe zadań z Internetu. | 52 |
A-L-3 | Oddanie dokumentacji rysunkowej do sprawdzenia i zaliczenie przedmiotu. | 2 |
A-L-4 | Konsultacje. | 6 |
78 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Zapoznanie się z instrukcją programu AutuCad i literaturą. | 33 |
42 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów / komputer. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie liczby popełnionych błędów rysunkowych, wrażenia estetycznego i terminu oddania rysunków. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium przeprowadzonego w postaci pisemnej (testu). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C09_W01 W wyniku studiów student powinien posiadać umiejętność wytwarzania prostej dokumentacji rysunkowej za pomocą programu AutoCad, czyli przedstawiania obiektów 3D w postaci rysunów technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach. | T_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C09_U01 Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania dokumentacji rysunkowej programem AutoCad, zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach. | T_1A_U17 | — | — | C-3, C-2 | T-L-4, T-L-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C09_K01 Potrafi samodzielnie wykonywać dokumentację techniczną w procesie projektowania środków transportu. | T_1A_K03, T_1A_K01 | — | — | C-3, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C09_W01 W wyniku studiów student powinien posiadać umiejętność wytwarzania prostej dokumentacji rysunkowej za pomocą programu AutoCad, czyli przedstawiania obiektów 3D w postaci rysunów technicznych wykonawczych z zastosowaniem wytycznych ujętych w Polskich Normach. | 2,0 | Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie. Ma braki w znajomości programu AutoCad. |
3,0 | Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie AutoCad, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C09_U01 Student powinien wykazywać się umiejętnością wykonywania dokumentacji rysunkowej programem AutoCad, zgodnie z wytycznymi ujętymi w Polskich Normach. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie zastosować ją na rysunkach. Wykazuje znaczące braki w obsłudze programu AutoCad. Nie dotrzymuje terminu oddania rysunków. |
3,0 | Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny wykonuje elementy dokumentacji rysunkowej programen w sposób schematyczny. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki na rysunkach wynikających z braku wiedzy. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać rysunki ww. programem. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student oddaje w terminie rysunki bez znaczących błędów. Biegle posługuje sie programem AutoCad w zakresie podanym przez prowadzącego zajęcia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C09_K01 Potrafi samodzielnie wykonywać dokumentację techniczną w procesie projektowania środków transportu. | 2,0 | Nie opanował obsługi komputera. Posiada podstawowe braki w zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej. |
3,0 | Nie ma trudności z obsługą komputera. W stopniu zadowalającym korzysta z podstawowych funkcji i narzędzi rysunkowych programu AutoCad ma trudności z podzieleniem się opanowaną wiedzą. Wykonuje rysunki niestarannie. | |
3,5 | Wykazuje opanowanie procesu tworzenia dokumentacji technicznej w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0 | |
4,0 | Biegle opanował obsługę komputera i programu AutoCad. Nie zna wszystkich możliwości oferowanych przez ww. program. Wykazuje braki w estetycznym wyglądzie rysunków. | |
4,5 | Wykazuje opanowanie procesu tworzenia dokumentacji technicznej w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0 | |
5,0 | Bez problemowo wykonuje dokumentację rysunkową programem AutoCad. Wykazuje wielowariantowość funkcji programu. Rysunki cechuje dbałość o pozytywne wrażenia estetyczne. Chętnie dzieli się wiedzą z innymi. |
Literatura podstawowa
- Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24
- Praca zbiorowa, Instrukcja obsługi programu AutoCad., Wydawnictwo firmy AutoDesk, 2008
Literatura dodatkowa
- Prace zbiorowe, Przedmiotowe Polskie Normy., PKNMiJ, Warszawa, 2011
- Gutowski Aleksander, Zadania z rysunku technicznego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987